Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett tregere på trådløs router

Anbefalte innlegg

Har ADSL i fra Smartcall, linjen min er 5mbit, men når jeg kjører på det trådløse nettet får jeg bare 2,5mbit ut av det..

Testet med kabel, da fikk jeg 5mbit på testen, noen som har en aning om hvordan man kan få det trådløse til å bruke hele linjen?

Ser ingen grunn til at den ikke skal klare det når jeg har 54mbps signal inn til pc'n i fra routeren.

Den trådløse routeren er av typ D-link DI-524 mener jeg det var..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

54Mbit er TEORETISK hastighet du kan klare å oppnå over trådløst nett ved optimale forhold når gudene er glade. I de fleste tilfeller så har folk trådløse telefoner de stabler oppå routerene og plassere microbølgeovner, bluetooth sendere og alt annet som lager støy mellom de 2. Så om du ikke klarer å få mer enn 2,5mbit så er jeg ikke overrasket.

Lenke til kommentar
54Mbit er TEORETISK hastighet du kan klare å oppnå over trådløst nett ved optimale forhold når gudene er glade. I de fleste tilfeller så har folk trådløse telefoner de stabler oppå routerene og plassere microbølgeovner, bluetooth sendere og alt annet som lager støy mellom de 2. Så om du ikke klarer å få mer enn 2,5mbit så er jeg ikke overrasket.

6437632[/snapback]

Det står faktisk 54mbps signalstyrke nede på den trådløse tilkoblingen i klokke vinduet på windowsn... :hmm:

Lenke til kommentar
5 mbit burde da gå greit over WLAN.

Har du bra signalstyrke? Prøvd å oppdatert firmwaren på routeren?

6438213[/snapback]

Prøvd ja, men så klart den "bokstavtypen" router jeg har, har de ikke noen firmware til på d-link sine sider...

Lenke til kommentar

Det står også 100Mbit i nettverksstatusen til et vanlig tilkoblet nettverkskort. Den reelle hastigheten, derimot, er alltid lavere. Vanligvis kan man vel få rundt 80-90mbps hvis man ikke har noen andre flaskehalser enn NICs og switcher/rutere.

Trådløs overføring har mye større reelle tap, og der er vel rundt 25mbps sånn passe vanlig, samme om det står 54 på statusen.

Lenke til kommentar
Det står også 100Mbit i nettverksstatusen til et vanlig tilkoblet nettverkskort. Den reelle hastigheten, derimot, er alltid lavere. Vanligvis kan man vel få rundt 80-90mbps hvis man ikke har noen andre flaskehalser enn NICs og switcher/rutere.

Trådløs overføring har mye større reelle tap, og der er vel rundt 25mbps sånn passe vanlig, samme om det står 54 på statusen.

6441184[/snapback]

Jeg snakker ikke om 25mbps, men 2,5mbps ja..Linjen til routeren er på 5mbit

Så det er ingenting man kan gjøre med noe slikt?

Lenke til kommentar
Det første du kan gjøre er å teste routeren like ved PC for å se om det er signal/støyforhold som er for dårlig slik du har den nå.

6441427[/snapback]

Jepp, skal teste det i morgen tidlig..

Hvis ikke så blir det vell en ny router etterhvert, regner med det er en årsak til at de ligger så spredt i pris...

Lenke til kommentar

Testet hastigheten når jeg hadde routeren 10cm unna pc'en, samma hastighet, så det er nok ikke noen forstyrrelser melleom pc'en og routeren i allefall.

Hvilken router bruker de som har adsl2+ når de setter opp trådløst da?

Lenke til kommentar

Jeg ville gådd for en annen router :)

Jeg er Nettverks admin og har vært borte i en del problemer med D-link utstyr :(

Jeg kan anbefale Linksys og for den del 3Com, men Linksys gir deg flere muligheter og da spesielt modeller osm kan oppgraderes med 3.part firmware :)

Jeg har selv hatt både WRT54G, GS og nå WRT300n og alle fungere suppert :)

Lenke til kommentar
Jeg ville gådd for en annen router :)

Jeg er Nettverks admin og har vært borte i en del problemer med D-link utstyr :(

Jeg kan anbefale Linksys og for den del 3Com, men Linksys gir deg flere muligheter og da spesielt modeller osm kan oppgraderes med 3.part firmware :)

Jeg har selv hatt både WRT54G, GS og nå WRT300n og alle fungere suppert :)

6442838[/snapback]

Ok!

Tusen takk for at du svarer!! :thumbup:

Så du har ikke merket noe nedsatt hastighet med disse trådløse routerene?

Har et D-link trådløst kort i pc'en også, kan det dra ned også?

Lenke til kommentar

Med Linksys WRT54G er det samme problemet som med den ruteren du har.

Vær oppmerksom på om du velger en 3Com ruter som jeg har - så må du være forberedt på at den er ikke like pedagogisk som linksys. Men jeg har en generelt bedre inntrykk av 3Com'en enn de andre ruterene jeg har prøvd..

Og kjøp for all del ikke ruteren fra Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Med Linksys WRT54G er det samme problemet som med den ruteren du har.

Vær oppmerksom på om du velger en 3Com ruter som jeg har - så må du være forberedt på at den er ikke like pedagogisk som linksys. Men jeg har en generelt bedre inntrykk av 3Com'en enn de andre ruterene jeg har prøvd..

Og kjøp for all del ikke ruteren fra Clas Ohlson.

6442849[/snapback]

Hadde pc'en opp i mot en 3com officeconnect når jeg bodde hjemme hos foreldrene mine, men de hadde kabelinternett, og jeg har adsl, men det skal vell forsåvidt ikke ha noe å si??

Ingen planer om å handle router på CO nei..hehe

Lenke til kommentar
2,5Mbit er typisk 11b trådløshastighet.

Du får dobbelsjekke at alt står på 11g (54Mbit) i innstillingene på PC og router.

Det kunne jo vært en ide å prøve PC eller router mot annet utstyr for å se hva som er flaskehalsen.  Et annet tips er å resette routeren og oppgradere firmware.

6442957[/snapback]

Får ikke til å oppgradere firmware fordi at den bokstaven som står i slutten av S/N nummeret på ruteren ikke finnes på d-link sine sider.. :no:

Alt tyder på at det står til 11g..

Som sagt så kjørte jeg helt fint hjemme hos foreldrene mine opp i mot en 3com officeconnect ruter, og da var avstanden 3 ganger det den er nå, men så har jeg en kompis med samma ruter som meg, som kjører full speed på nettet sitt, men at han har kabel internett, mens jeg har adsl..hmm

Har prøvd å resatt også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...