Marzo Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hvordan vil det fungere med lise dekselet med bruk av diverse UV filtre? Jeg har et HOYA cir-polarizing filter med stepup ring, kan derfor ikke teste ut om det passer. Men kan ikke se for meg at et i riktige dimensjonen ville ha festet seg på. Dette må da ha mere å bety for beskyttelsen for glasset, når kamera ikke er i bruk? Et annet spm, er objektivene noe spesielt tilpasset slik at det skal være enklere å bytte den ytterste linsen ved evt skader? Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Virker som mange ikke helt skjønner bruksforskjellen på linsedeksel, UV-filter, og solblender. * Linsedeksel beskytter fremste linsen på objektiv, eller påmontert filter på objektivet, når objektivet/kameraet ikke er i bruk. Linsedeksel kan fint benyttes når filter(e) er påmontert objektivet. * UV-filteret har to funksjoner; beskytte fremste linsen i objektivet mot slitasje og skader, samt dempe UV-lys. Mye UV-lys kan ofte gi utslag som blå toner under opptak. Jo høyere over havet man er, jo mer vil ett UV-filter være nødvendig. * Solblendere demper uønsket innslag av lys fra siden. Dette vil minke evt. lens flares under opptak. Enkelte solblendere er konstruert slik at behov for linsedeksel er unødvendig; særlig på teleobjektiv vil solblendere være såpass dype at linsedeksel ofte ikke trengs når kameraer ikke er i bruk. Selv bruker jeg hele tiden solblender, UV-filter, og linsedeksel Endret 5. juli 2006 av Irios Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg mistet D70'en i marmorgulvet på en flyplass en gang med 18-70mm påmontert. Linsedekselet ble trykket inn og knuste faktisk det billige UV-filteret. Selve linsa var helt uskadet. Hadde jeg ikke hatt UV-filteret på hadde neppe linsa knust, men jeg kunne fort fått en stygg skramme. Istedet måtte jeg kaste UV-filteret til 80 kr. Så i noen tilfeller kan det være greit å ha et på Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Jeg mistet D70'en i marmorgulvet på en flyplass en gang med 18-70mm påmontert. Linsedekselet ble trykket inn og knuste faktisk det billige UV-filteret. Selve linsa var helt uskadet. Hadde jeg ikke hatt UV-filteret på hadde neppe linsa knust, men jeg kunne fort fått en stygg skramme. Istedet måtte jeg kaste UV-filteret til 80 kr. Så i noen tilfeller kan det være greit å ha et på 6441499[/snapback] Filter til 80kr... Kanskje bra kamera gikk i bakken så ble du kvitt filteret Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 go pointe - hvorfor sætte dårligt glas for enden af dyrt Lenke til kommentar
eminate Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Prøvde det gamle UV-filteret(Hama - billig) fra min gamle EOS 300(analog). Det ser ut til å funke greit på 18mm(kit obj), men på full tele blir det en lysprikk i bildene som er uønskelig. Derfor har jeg nå fjernet filteret og montert på solblender. Ser ikke vitsen i å bruke mer penger på et nytt filter enn det objektivet er verdt. Endret 17. juli 2006 av eminate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå