Gå til innhold

UV-filter som beskyttelse?


Anbefalte innlegg

Hvordan vil det fungere med lise dekselet med bruk av diverse UV filtre?

Jeg har et HOYA cir-polarizing filter med stepup ring, kan derfor ikke teste ut om det passer.

Men kan ikke se for meg at et i riktige dimensjonen ville ha festet seg på.

Dette må da ha mere å bety for beskyttelsen for glasset, når kamera ikke er i bruk?

 

Et annet spm, er objektivene noe spesielt tilpasset slik at det skal være enklere å bytte den ytterste linsen ved evt skader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som mange ikke helt skjønner bruksforskjellen på linsedeksel, UV-filter, og solblender.

 

* Linsedeksel beskytter fremste linsen på objektiv, eller påmontert filter på objektivet, når objektivet/kameraet ikke er i bruk. Linsedeksel kan fint benyttes når filter(e) er påmontert objektivet.

 

* UV-filteret har to funksjoner; beskytte fremste linsen i objektivet mot slitasje og skader, samt dempe UV-lys. Mye UV-lys kan ofte gi utslag som blå toner under opptak. Jo høyere over havet man er, jo mer vil ett UV-filter være nødvendig.

 

* Solblendere demper uønsket innslag av lys fra siden. Dette vil minke evt. lens flares under opptak. Enkelte solblendere er konstruert slik at behov for linsedeksel er unødvendig; særlig på teleobjektiv vil solblendere være såpass dype at linsedeksel ofte ikke trengs når kameraer ikke er i bruk.

 

Selv bruker jeg hele tiden solblender, UV-filter, og linsedeksel ;)

Endret av Irios
Lenke til kommentar

Jeg mistet D70'en i marmorgulvet på en flyplass en gang med 18-70mm påmontert.

Linsedekselet ble trykket inn og knuste faktisk det billige UV-filteret. Selve linsa var helt uskadet.

 

Hadde jeg ikke hatt UV-filteret på hadde neppe linsa knust, men jeg kunne fort fått en stygg skramme. Istedet måtte jeg kaste UV-filteret til 80 kr. Så i noen tilfeller kan det være greit å ha et på :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg mistet D70'en i marmorgulvet på en flyplass en gang med 18-70mm påmontert.

Linsedekselet ble trykket inn og knuste faktisk det billige UV-filteret. Selve linsa var helt uskadet.

 

Hadde jeg ikke hatt UV-filteret på hadde neppe linsa knust, men jeg kunne fort fått en stygg skramme. Istedet måtte jeg kaste UV-filteret til 80 kr. Så i noen tilfeller kan det være greit å ha et på :)

6441499[/snapback]

Filter til 80kr... Kanskje bra kamera gikk i bakken så ble du kvitt filteret :p

Lenke til kommentar

Prøvde det gamle UV-filteret(Hama - billig) fra min gamle EOS 300(analog). Det ser ut til å funke greit på 18mm(kit obj), men på full tele blir det en lysprikk i bildene som er uønskelig. Derfor har jeg nå fjernet filteret og montert på solblender. Ser ikke vitsen i å bruke mer penger på et nytt filter enn det objektivet er verdt.

Endret av eminate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...