jvik Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) PC spec: MSI K9N Platinum AM2 X2 4600+ Antec Sonata II m/450w EDIT/UPDATE: Etter mye testing av timmings, volt osv prøvde jeg noe veldig enkelt: Brikke 1 stod i DIMM1 og brikke 2 stod i DIMM3 (for dual channel). Jeg byttet til DIMM2 og 4, og nå kjører jeg: 800MHz, dual channel, 2.10 volt, 4.5.4.15 i prime95 HELT UTEN PROBLEMER! Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men nå fungerer alt sammen :-) Update 6 juli: Well I had a good run. I switched the memory units from DIMM1 and 3 to 2 and 4, and everything became a lot more stable all of the sudden. I ran a 2x custom Prime (one for each core of the CPU) and picked 900MB of RAM to each test. The one with affinity 1 lasted 3 hours and 2 minutes before it halted on a fatal error: Rounding was .05, expected less than 0.4, while affinity 0 just keeps on going (for now). Very annoying. I'm tired of computer problems and don't understand why things have to be so complicated.... Gidder ikke engang å oversette tilbake til norsk. Er så lei av alt som har med PC å gjøre nå. Skal ikke være lett å lage noe som er stabilt? Endret 6. juli 2006 av jvik Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hejsan, Det kortet du har har haft eller har en del bekymmer med viss typ av ram utan att jag kan säga exakt vilken, men det går att fixa. Kan du ställa timings manuellt men sätt TRAS till 15. Alltså, sätt timings till 4-5-4-15 och se. MSI har också släppt en hel del bios på slutet som ska rätta upp denna typ av fel. Lenke til kommentar
jvik Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Heisann, Uansett hvordan timmings jeg har så blir det ustabilt når jeg setter 800MHz i dual channel. BIOSen er oppdatert til 1.1 som er den nyeste. SLIK står timmings på nå Alt jeg har endret på i BIOS er volten som er satt til 2.20 (standard var 1.8 som var alt for lite) og MHz opp til 667. Resten står på default. Hovedkortet og minnet skal støtte 800MHz, men hva som er "defekt" blir vanskelig for meg å svare på. Vet bare at så lenge MHz står på 667, er alt 100% stabilt (så langt iallefall). Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg har nettopp sendt et sett med disse i retur pga feil i en av brikkene. Hadde STORE problemer med stabilitet. Maskinen frøs ved tilfelddighet når det ble satt last på minne (SP2004, memtest86+, superpi)... Satt inn et par Corsair istede som er dønn stabilt. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 jvik, Har du möjlighet att testa en sticka i taget och se om du eventuellt ser något där? Lenke til kommentar
jvik Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Hei, hva mener du? Er ikke så sterk på svensk :-) EDIT: Er det stor/merkbar forskjell på innstillingene jeg har nå kontra de jeg i teorien *kan* ha? Nå er maskinen stabil, og jeg vet at ingenting er defekt, så har ikke lyst å rote mer egentlig. Vet bare at i dual channel, 2.20 volt (eller 2.10) så funker det rett og slett ikke med 800MHz. Endret 5. juli 2006 av jvik Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Ta ut en brikke slik at du bare kjører med 1, test denne, gjenta for brikke nr2 (dvs bytt)... Kanskje det er feil med dine også. Lenke til kommentar
jvik Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Hei, gjorde følgende tester: - Brikke 1: 2.10 volt, 800MHz - Prime95 fikk feil etter 10 sekunder. - Brikke 2: 2.10 volt, 800MHz - Prime95 fikk feil etter 10 sekunder. - Brikke 1 og 2 dual channel: 2.10 (testet også 2.20), 800MHz - Prime95 fikk feil etter 10 sekunder. - Brikke 1: 2.10 volt, 667MHZ - Ingen feil. - Brikke 1: 2.10 volt, 667MHZ - Ingen feil. - Brikke 1 og 2 dual channel: 2.10 volt, 667MHz - Ingen feil. Vet ikke hva det er, men PCen klarer ikke tunge applikasjoner med 800MHz. Om det er brikkene kan jeg ikke svare på. Litt trist at de ikke leverer det de skal gjøre. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Verkar konstigt att båda stickorna skulle ha precis samma fel vid samma hastighet. Jag ska se efter om jag kan få till en test med din konfig på något sätt. Edit//Ser i första posten att det löst sig. Så du har alltså slot nr. 2 och 4 räknat i från cpu? Lenke til kommentar
jvik Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Hei Alt jeg vet er at når jeg satt minne brikkene i andre DIMMs (2 og 4) så funket 800MHz uten problemer. Kjører nå: 4.5.4.15 (20) 2T, 2.10 volt, 800MHz, dual channel. Når minne brikkene var i DIMM 1 og 3, var det bare 667MHz som var stabil. I DIMM 2 og 4 funket 800MHz. Vet ikke hvorfor, men men Lenke til kommentar
jvik Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 mackanz: les første post. Prime fikk error, det bare tok litt ekstra tid denne gangen. Tror du brikkene er defekt? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 memtest livskiten utav dem, så finner du det ut Lenke til kommentar
jvik Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Har ikke gjort annet enn å kjøre forskjellige tester de siste 3 dagene. Sitter litt i vantro at ting rett og slett ikke skal fungere på denne PCen. Først ryker skjermkortet, så er minnet defekt, hva blir det neste? Kjøpte ferdigbygget PC så jeg skulle slippe problemer, men neida. Vet ikke hvem jeg skal legge "skylda" på, men AM2, MSI, OCZ = Lenke til kommentar
SnurreK Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei Jeg har samme problem som deg. Jeg sendte beskjed til MSI om problemet og de sa at jeg skulle oppdatere BIOS, men siden det ikke er noen oppdateringer til mitt MSI K9N Ultra, så sa de at jeg skulle bruke en beta-BIOS som de har gitt meg. Men jeg har litt problemer med å oppdatere BIOS. Har gjort det før, men ikke på dette hovedkortet. kan du fortelle meg hvordan du gjorde det? Har fulgt bruksanvisninegn som følger med den enesete BIOSen til dette hovedkortet, men jeg får det ikke til! Jeg kjørerer på 533MHZ 2,1V 2T DualChannel Har også prøvd å flytte på brikkene slik som du, men uten hell. Når jeg stiller spenningen opp (2,1eller2,2V) så starter sytemet opp på 667MHZ, men den klikker ved tyngre applikasjoner som spill. Er det mulig å sende brikkene tilbake til Netshop og så kreve nye i et annet merke? Virker jo som om dette er et kompatabilitetsproblem. AMD64 AM2 3800+ OCZ XTC 800MHZ 1024*2 4.5.4.15 MSI K9N Ultra 680W PSU Thermaltake Lenke til kommentar
jvik Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Jeg brukte MSI liveupdate så jeg fikk nyeste BIOSen. Jeg blir *ikke* å installere en beta BIOS, siden du gjør det på eget ansvar. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er rimelig lei PC Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hejsan, I princip alla AM2 HK har exakt samma problem med samma type minne. När OCZ testade och kvalificerade minnen för dessa kort med referensdesign så fungerade allting utmärkt, men både AMD och Nvidia har ändrat i mikrokoden i HK och minnekontroller så det har blivit problem med minnen baserade på Elpida. Alla minnestillverkare är drabbade av detta. Corsair, GSkill (de har tom börjat sälja dessa minnen enbart för Intel), ja alla som har minnen baserade på Elpida. Det jobbas på spräng med detta hos HK tillverkare nu för bios är det endaste som hjälper till 100% och hittils finns det bara betabios som fungerar. Jag försöker hålla er uppdaterade so gott jag kan, men ni kan självklart skicka tillbaka minnen och eventuellt HK till butiken ni köpte det i från. Jag kan förstå att det kan vara riskabelt med betabios, men just nu finns det inget annat val. http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=21979 Info om betabios till MSI http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=22133 Väldigt bra information med lite tips and tricks. Lenke til kommentar
jvik Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Hei mackanz, først vil jeg si tusen takk for at du og andre i OCZ (på andre forums) har vært veldig svært behjelpelig. De beta BIOSene er *ikke* for K9N Platinum, men K9N SLI Platinum. Vet du om det er en BIOS for K9N Platinum også? Er det noen minne brikker som er kompatibel med dette da? Nytter jo ikke å sende de inn eller bytte om alle har samme problemet... Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Om det är 7250 HK du har så går det fint. http://www.lejabeach.com/MSI/K9NsliPlat/k9nsliplat.html Det står på kartongen om det heter 7250 (MSI's eget namn). Lenke til kommentar
jvik Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Ok, da prøver jeg ny BIOS og ren installasjon av Windows XP. Kjører deretter Prime. Funker ikke det, så er vel brikkene dessverre defekt. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Tack för ditt tålamod Jag bara ryser av tanken på alla Distributörers jobb med detta. Jag kan inte tänka mig att de skulle sätta sig ned och flasha bios på flera hundra HK. Bara lägg över filerna (afudos och själva biosfilen) på en bootbar floppy helst. Thumbdrive kanske funkar. Inte helt säker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå