Jungel Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Du kan ikke uten videre hevde dette. Hvis både produsent og selger sier at tingen har en forventet levetid på to år, og dette skjer før kjøpet, kommer ikke femårsfristen til anvendelse. Og selv om den skulle komme til anvendelse, vil det uansett ikke være en mangel om en mobiltelefon som bare er ment å vare i to år, slutter å virke etter to år. Altså ingen grunn til reklamasjon. 6438005[/snapback] Kunne blitt morsomt dersom det var så enkelt... Du kjøper en bil. Selgeren sier at den bare er ment å vare i to år. Ergo, kun to års reklamasjon. Du kjøper ny tv. Selgeren sier at den bare er ment å vare i to år. Jaja, kun to års reklamasjon der også. Du kjøper nytt kjøleskap. Selgeren sier at det bare er ment å vare i to år. Vel, to års reklamasjon it is! Du skjønner poenget 6438023[/snapback] Så lenge kjøper blir opplyst om dette FØR han/hun kjøper, ser jeg ikke problemet. Da kan man jo bare kjøpe noe annet "som er ment" å vare lengre.. 6438079[/snapback] Problemet er selvsagt at det fullstendig ville undergravd poenget med 5 års reklamasjon. Hvilken butikk eller produsent ville orket å ta på seg kostnadene forbundet med dette når de bare kunne sagt at "sorry, komfyren er nok bare ment å vare i 2 år"? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Du kan ikke uten videre hevde dette. Hvis både produsent og selger sier at tingen har en forventet levetid på to år, og dette skjer før kjøpet, kommer ikke femårsfristen til anvendelse. Og selv om den skulle komme til anvendelse, vil det uansett ikke være en mangel om en mobiltelefon som bare er ment å vare i to år, slutter å virke etter to år. Altså ingen grunn til reklamasjon. 6438005[/snapback] Kunne blitt morsomt dersom det var så enkelt... Du kjøper en bil. Selgeren sier at den bare er ment å vare i to år. Ergo, kun to års reklamasjon. Du kjøper ny tv. Selgeren sier at den bare er ment å vare i to år. Jaja, kun to års reklamasjon der også. Du kjøper nytt kjøleskap. Selgeren sier at det bare er ment å vare i to år. Vel, to års reklamasjon it is! Du skjønner poenget 6438023[/snapback] Så lenge kjøper blir opplyst om dette FØR han/hun kjøper, ser jeg ikke problemet. Da kan man jo bare kjøpe noe annet "som er ment" å vare lengre.. 6438079[/snapback] Problemet er selvsagt at det fullstendig ville undergravd poenget med 5 års reklamasjon. Hvilken butikk eller produsent ville orket å ta på seg kostnadene forbundet med dette når de bare kunne sagt at "sorry, komfyren er nok bare ment å vare i 2 år"? 6438148[/snapback] Kan man si at en komfyr fra en produsent er ment å vare i 2 år, og en annen produsent i 5 år? Eller er en komfyr en komfyr? AtW Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Kan man si at en komfyr fra en produsent er ment å vare i 2 år, og en annen produsent i 5 år? Eller er en komfyr en komfyr? AtW 6438164[/snapback] Slik jeg har forstått at dette praktiseres så går det på produktets pris og egenskaper, og en del sunn fornuft og skjønnsmessige vurderinger. Dersom du kjøper en skikkelig jalla komfyr for 395 kroner så kan du ikke regne med at den skal vare mer enn et par år, men dersom du kjøper en helt allminnelig, godt bygget komfyr som koster noen tusenlapper, så er det rimelig å forvente at den skal vare i mer enn 2 år, altså 5 års reklamasjonsrett, uansett om selgeren mener at den bare skal vare i 2 år. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Slik jeg har forstått at dette praktiseres så går det på produktets pris og egenskaper, og en del sunn fornuft og skjønnsmessige vurderinger. Dersom du kjøper en skikkelig jalla komfyr for 395 kroner så kan du ikke regne med at den skal vare mer enn et par år, men dersom du kjøper en helt allminnelig, godt bygget komfyr som koster noen tusenlapper, så er det rimelig å forvente at den skal vare i mer enn 2 år, altså 5 års reklamasjonsrett, uansett om selgeren mener at den bare skal vare i 2 år. 6438235[/snapback] Det er greit at selgerens subjektive mening som utgangspunkt er uten betydning. Men dersom både produsenten og selgeren på forhånd har gitt opplysninger om at tingen bare har en forventet levetid på to år, mener du at det er uten betydning? Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Kan man si at en komfyr fra en produsent er ment å vare i 2 år, og en annen produsent i 5 år? Eller er en komfyr en komfyr? AtW 6438164[/snapback] Slik jeg har forstått at dette praktiseres så går det på produktets pris og egenskaper, og en del sunn fornuft og skjønnsmessige vurderinger. Dersom du kjøper en skikkelig jalla komfyr for 395 kroner så kan du ikke regne med at den skal vare mer enn et par år, men dersom du kjøper en helt allminnelig, godt bygget komfyr som koster noen tusenlapper, så er det rimelig å forvente at den skal vare i mer enn 2 år, altså 5 års reklamasjonsrett, uansett om selgeren mener at den bare skal vare i 2 år. 6438235[/snapback] Man har gjennom tiden fått kjøpt ganske mange mobiltelefoner til kr.1 Her er det jo teleselskapene som sponser resten såklart, men forbrukeren betaler jo faktisk bare den ene krona når han kjøper den. Hva er forventet levetid på en slik en da? Hvis man skulle gått etter pris vil jeg si forventet levetid på ca.14 dager Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Man har gjennom tiden fått kjøpt ganske mange mobiltelefoner til kr.1Her er det jo teleselskapene som sponser resten såklart, men forbrukeren betaler jo faktisk bare den ene krona når han kjøper den. Hva er forventet levetid på en slik en da? Hvis man skulle gått etter pris vil jeg si forventet levetid på ca.14 dager 6438328[/snapback] Hehe, du kan ikke bare vurdere tingens forventede levetid i forhold til prisen. Det er en sammensatt vurdering hvor flere momenter kan være av betydning. Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Man har gjennom tiden fått kjøpt ganske mange mobiltelefoner til kr.1Her er det jo teleselskapene som sponser resten såklart, men forbrukeren betaler jo faktisk bare den ene krona når han kjøper den. Hva er forventet levetid på en slik en da? Hvis man skulle gått etter pris vil jeg si forventet levetid på ca.14 dager 6438328[/snapback] Hehe, du kan ikke bare vurdere tingens forventede levetid i forhold til prisen. Det er en sammensatt vurdering hvor flere momenter kan være av betydning. 6438340[/snapback] Jada, jeg skjønner det, bare satt det litt på spissen. Men likevel er det et poeng. Noen argumenterer hele tiden med at en telefon til kr.4000 bør vare i mer enn to år, men samtidig kan man få den samme telefonen til kr.1 hvis man binder seg til et abb. Har da den som kjøpte den til èn krone de samme rettighetene som den som kjøpte til kr.4000 ? Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jada, jeg skjønner det, bare satt det litt på spissen. Men likevel er det et poeng. Noen argumenterer hele tiden med at en telefon til kr.4000 bør vare i mer enn to år, men samtidig kan man få den samme telefonen til kr.1 hvis man binder seg til et abb. Har da den som kjøpte den til èn krone de samme rettighetene som den som kjøpte til kr.4000 ? 6438384[/snapback] Ja. Det er samme telefon. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jada, jeg skjønner det, bare satt det litt på spissen. Men likevel er det et poeng. Noen argumenterer hele tiden med at en telefon til kr.4000 bør vare i mer enn to år, men samtidig kan man få den samme telefonen til kr.1 hvis man binder seg til et abb. Har da den som kjøpte den til èn krone de samme rettighetene som den som kjøpte til kr.4000 ? 6438384[/snapback] Ingenting er "gratis". Har du virkelig ikke fått med deg at du betaler like mye, som oftest mer, for disse 1kr-telefonene? Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jada, jeg skjønner det, bare satt det litt på spissen. Men likevel er det et poeng. Noen argumenterer hele tiden med at en telefon til kr.4000 bør vare i mer enn to år, men samtidig kan man få den samme telefonen til kr.1 hvis man binder seg til et abb. Har da den som kjøpte den til èn krone de samme rettighetene som den som kjøpte til kr.4000 ? 6438384[/snapback] Ingenting er "gratis". Har du virkelig ikke fått med deg at du betaler like mye, som oftest mer, for disse 1kr-telefonene? 6438446[/snapback] Selvfølgelig vet jeg det. Men på kjøpskvitteringen så står det "1 stk mobiltelefon - kr.1". Resten betaler du til Telenor/NetCom/Tele2 eller whatever, men du kan ikke reklamere mot teleselskapet ditt hvis mob'en din går til dundas. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jada, jeg skjønner det, bare satt det litt på spissen. Men likevel er det et poeng. Noen argumenterer hele tiden med at en telefon til kr.4000 bør vare i mer enn to år, men samtidig kan man få den samme telefonen til kr.1 hvis man binder seg til et abb. Har da den som kjøpte den til èn krone de samme rettighetene som den som kjøpte til kr.4000 ? 6438384[/snapback] Ingenting er "gratis". Har du virkelig ikke fått med deg at du betaler like mye, som oftest mer, for disse 1kr-telefonene? 6438446[/snapback] Selvfølgelig vet jeg det. Men på kjøpskvitteringen så står det "1 stk mobiltelefon - kr.1". Resten betaler du til Telenor/NetCom/Tele2 eller whatever, men du kan ikke reklamere mot teleselskapet ditt hvis mob'en din går til dundas. 6438499[/snapback] Nei, du reklamerer til butikken der du kjøpte mobilen. Poenget ditt var...? Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Nei, du reklamerer til butikken der du kjøpte mobilen. Poenget ditt var...? 6438544[/snapback] Bare at man må reklamere i butikken selv om man på en måte "kjøper" den av teleselskapet. Så vi er egentlig enig.. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Nei, du reklamerer til butikken der du kjøpte mobilen. Poenget ditt var...? 6438544[/snapback] Bare at man må reklamere i butikken selv om man på en måte "kjøper" den av teleselskapet. Så vi er egentlig enig.. 6438700[/snapback] Hehe, okei da :!: Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Du bør reklamere skriftlig, og kreve avhjelp. Det kan være lurt å vise eksplisitt til forbrukerkjøpsloven, og i tillegg bør du minne om at forholdet mellom Elkjøp og Samsung ikke angår deg eller din rett til å reklamere. Hvis Elkjøp ikke gir etter da, kan du kontakte forbrukerrådet. 6437226[/snapback] Dette kravet skal jeg da rette mot den lokale Elkjøp-butikken? Eller skal jeg sende det til Elkjøp sentralt? Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Du bør reklamere skriftlig, og kreve avhjelp. Det kan være lurt å vise eksplisitt til forbrukerkjøpsloven, og i tillegg bør du minne om at forholdet mellom Elkjøp og Samsung ikke angår deg eller din rett til å reklamere. Hvis Elkjøp ikke gir etter da, kan du kontakte forbrukerrådet. 6437226[/snapback] Dette kravet skal jeg da rette mot den lokale Elkjøp-butikken? Eller skal jeg sende det til Elkjøp sentralt? 6439259[/snapback] Den lokale elkjøpbutikken har ansvaret. Du skal ikke måtte kontakte andre enn dem du kjøpte telefonen hos. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Nei, du reklamerer til butikken der du kjøpte mobilen. Poenget ditt var...? 6438544[/snapback] At du får tilbake kr. 1,- dersom du krever heving? Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Dette kravet skal jeg da rette mot den lokale Elkjøp-butikken?Eller skal jeg sende det til Elkjøp sentralt? 6439259[/snapback] Du bør rette kravet mot den lokale Elkjøpbutikken. Poenget er at du må forsøke å formulere reklamasjonen slik at den ikke umiddelbart blir avvist av en eller annen luring i butikken, som ikke vet forskjellen på reklamasjon og garanti, og som tror at forbrukerrettigheter defineres ut fra hans eget syn på hvilke rettigheter forbrukere bør ha ... Lenke til kommentar
wildcat Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Ingen selgere kan si at varen vil normalt bare holde i to år, han kan IKKE heve seg over Norsk lov. Det er en paragraf § Som ikke lar seg endre! 5 år's reklmasjon er fast uavhengig hva som står angående garanti. Jeg gir følgende ekte eksempel på reklamasjonrett . Min Thomson hjemmekino forsterker tok fyr, etter 2 år og 3 måndeder. Jeg finner fram min garranti lapp fra selger, der det står at garrantien er 2 år! Merk 2 år! Det betyr for folk flest som har luft mellom øra, at saken er avsluttet, og forsterkeren hives. For folk som har lest litt skjønner man straks at her gjelder reklmasjons retten. Jeg kontakter selger, forklarer problemet, hva som har skjedd, og får beskjed om å levere den inn. Jeg nevner ikke ordet garranti, for det har ingenting med saken å gjøre. Her gjelder Reklmasjons rettighetene! Du står sterkt som kunde! Husk det! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 5 år's reklmasjon er fast uavhengig hva som står angående garanti.6440143[/snapback] 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Det er ikke 5 års reklamasjonsrett for alt. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 TEE, i de tilfellene har du krav på omlevering av ett likt eller tilsvarende produkt. Du skal ikke lide fordi de har noen kampanjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå