Gå til innhold

5 års reklamasjonsrett på mobiltelefon?

Anbefalte innlegg

Trådstarter sier veldig lite om årsakene til at den sluttet å virke. Dersom batteriet er råttent etter 5 år skjønner jeg at samsung nekter å ta det som en garantisak. For å følge tidliger analogi; det blir som å kreve ny bil fordi dekkene er slitt ut etter 5 år.

6437466[/snapback]

Ifølge Samsung måtte hovedkortet byttes. Altså er det ikke batteriet som er problemet. Denne reperasjonen ville komme på 1200-1900 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok her hunden ligger begravet ja. Produsentene presser prisene og vil samtidig øke fortjenesten, og dette går selvsagt ut over kvaliteten på produktet. Forsåvidt ikke et spesifikt problem for mobilbransjen. Se på tv-apparater, andre husholdningsapparater, biler og møbler. Ingenting er ment å vare mer enn noen ganske få år. Personlig hadde jeg gladelig betalt vesentlig mer for et produkt dersom jeg visste at det var skikkelig robust, og jeg kunne regne med en lang, lang levetid. Men sånn er det i dagens forbrukersamfunn: Kjøp, bruk en liten stund, kast.

6437557[/snapback]

Hvor har du det i fra at dagens tv-apperater, andre husholdningsapparater, biler og møbler ikke er ment til å vare i mange år?

* Bilen vår er 7 år, fortsatt krutegod.

* Kjøleskapet vårt er 6 år, funker som faen (bank i bordet)

* Vaskemaskinen vår er 6 år, funker som en drøm.

* Kondenstørketrommelen vår er 9 år, har noen små skavanker, men tørker klærne våre som alltid.

Jeg tror faktisk at ting er ment til å vare lenge, men dessverre har dagens generasjon unge mennesker et helt feil bilde på hvordan man skal ta vare på ting. Dette fører til at behandlingene av disse verdiene ikke er like fin som den behandlingen den gamle generasjonen gav. I tillegg skjønner jeg jo at enkelte her inne kaster det heller enn å reparere det. :no:

Edit: Måtte jo redigere litt, forsto jo knapt meg selv! ;)

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
Ifølge Samsung måtte hovedkortet byttes. Altså er det ikke batteriet som er problemet. Denne reperasjonen ville komme på 1200-1900 kr.

6437593[/snapback]

Men uavhengig av hva folk måtte mene om reklamasjonsretten, det er fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, og da må du selvfølgelig reklamere, hvis telefonen lider av feil som selgeren er ansvarlig for. Hvis du ikke kommer noen vei med Elkjøp, kontakter du forbrukerrådet. Hvis du uansett ikke får fikset telefonen på selgerens regning, er det vel bedre å kjøpe ny enn å begynne å fikse på den gamle for egen regning.

Lenke til kommentar
JKJK: Gjør du slik med en bil også? "Nei pokker, dekket er flatt igjen... lurer på om jeg... hmm.. nei, jeg kjøper en ny bil, orker ikke å styre med det der reklamasjonsgreiene!"

Problemet er at det er så mange som har den tankegangen, og det er ene og alene fordi det er VANSKELIG å reklamere på noe i Norge, dessverre.

6437213[/snapback]

Du sammenligner ikke en bil til kr.200.000 og mobil til kr.1500, det blir for dumt. I tillegg, et punktert dekk faller neppe under garanti/reklamasjon.

Etter MIN mening er mobiltelefoner forbruksvare. Kast den gamle og kjøp en ny :)

6437339[/snapback]

er ikke en gang sjokkert over at du kom med dette utspillet.

Men siden du er redd for prisene, vil ikke bruk og kast mentaliteten din medføre økte priser pga miljøtrussel, overfylte søppledynger, spesialavfall etc som brk og kast tankegangen din medfører?

Når det gjelder tankegangen til flere her;

Produsentene presser på for dårligere kvalitet. For meg er det et argument tatt ut av luften.

Sitter med en tv som har vart i 4 år, og enda helt fin, bil som snart er 10 år og går som et skudd, og printere som er mellom 4 og 10 år gamle, og som enda fungerer veldig fint.

Jeg har for ordens skyld for! mange eksempler i hodet på butikker som avviser reklamasjoner og som gjør det meget! vanskelig å hevde sin rett.

Senest var for 1 mnd siden.

Tror folk gir opp pga problmene og at de blir uglesett av betjeningen i butikken om de hevder sin rett. (har grunnlag for hevde det)

Nei; produsentene er ikke alltid skyld i at reklamasjonen går i stans. Forhandlere kan noen ganger ta en del mer skyld i problemene de skaper

Lenke til kommentar
Det er nok her hunden ligger begravet ja. Produsentene presser prisene og vil samtidig øke fortjenesten, og dette går selvsagt ut over kvaliteten på produktet. Forsåvidt ikke et spesifikt problem for mobilbransjen. Se på tv-apparater, andre husholdningsapparater, biler og møbler. Ingenting er ment å vare mer enn noen ganske få år. Personlig hadde jeg gladelig betalt vesentlig mer for et produkt dersom jeg visste at det var skikkelig robust, og jeg kunne regne med en lang, lang levetid. Men sånn er det i dagens forbrukersamfunn: Kjøp, bruk en liten stund, kast.

6437557[/snapback]

Hvor har du det i fra at dagens tv-apperater, andre husholdningsapparater, biler og møbler ikke er ment til å vare i mange år?

* Bilen vår er 7 år, fortsatt krutegod.

* Kjøleskapet vårt er 6 år, funker som faen (bank i bordet)

* Vaskemaskinen vår er 6 år, funker som en drøm.

* Kondenstørketrommelen vår er 9 år, har noen små skavanker, men tørker klærne våre som alltid.

Jeg tror faktisk at ting er ment til å vare lenge, men dessverre har dagens generasjon unge mennesker et helt feil bilde på hvordan man skal ta vare på ting. Dette fører til at behandlingene av disse verdiene er like fin som den den gamle generasjonen gjorde. I tillegg skjønner jeg jo at enkelte her inne kaster det heller enn å reparere det. :no:

6437645[/snapback]

Tja, jeg tar det fra erfaring, enkelt og greit. Der man tidligere brukte metall og solide bolter bruker i dag plast og limpistol, for å forenkle det hele litt. Der man før bygget ting for at de skulle vare, bygger man i dag ting som skal henge sammen til garantitiden har gått ut og produsenten kan fraskrive seg ansvaret for varen. Kjekt for deg at hvitevarene og bilen din funker bra enda, men det forandrer ikke det faktum at det meste som selges i dag ikke er bygget for å vare mer enn noen ganske få år.

For å komme tilbake til dette med mobiltelefoner så merker jeg dramatisk forskjell bare der på de få årene siden jeg kjøpte min første mobiltelefon. En robust sak fra Ericsson, med magnesiumkropp og solide taster. Bygget for å vare i flere år. Min siste mobil er en kjip liten plastsak fra Sony-Ericsson, som jeg føler kan falle fra hverandre når som helst. Den knirker og knaker, og joysticken i midten begynner å synge på siste verset. Jeg har hatt den i mindre enn et år.

Lenke til kommentar

Christian86: Nå er det vel strengt tatt slik at du får det du betaler for. Ett kjøleskap fra Candy til 2000 kroner ryker fortere enn ett Electrolux-skap produsert i Sverige med Danfoss-kompressorer til 7000 kroner, det gjelder stort sett alt, men mobiltelefoner er noe annet. Det er stort sett samme ulla over hele linja, og jeg mener faktisk at kvaliteten absolutt BØR forbedres, plast, plast og atter plast er noe herk.

Det er en grunn til at han i den kliss nye Ford Fiestaen sin kondemnerte bilen sin i møte med meg på en _PARKERINGSPLASS_... Volvo'n min sto for en trøkk, måtte bytte 2 dører, en kanal og en B-stolpe, hans bil ble rammeskakk...

Lenke til kommentar
Christian86: Nå er det vel strengt tatt slik at du får det du betaler for. Ett kjøleskap fra Candy til 2000 kroner ryker fortere enn ett Electrolux-skap produsert i Sverige med Danfoss-kompressorer til 7000 kroner, det gjelder stort sett alt, men mobiltelefoner er noe annet. Det er stort sett samme ulla over hele linja, og jeg mener faktisk at kvaliteten absolutt BØR forbedres, plast, plast og atter plast er noe herk.

Det er en grunn til at han i den kliss nye Ford Fiestaen sin kondemnerte bilen sin i møte med meg på en _PARKERINGSPLASS_... Volvo'n min sto for en trøkk, måtte bytte 2 dører, en kanal og en B-stolpe, hans bil ble rammeskakk...

6437794[/snapback]

gjør deg oppmerksom på at ingen av dem har kostet særlig mye, tatt min personlighet i betraktning (med eks antall døde ting over kort tid) bruken osv, så faller det argumentet på tynn is.

Du trenger ikke fortelle meg at lada ikke er samme kvalitet som mercedes,men Jungel skjærer alt over samme kam, således kan jeg gjøre det samme.

btw; 5 års reklamasjonrett har eksistert i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Er det ikke vitterlig overdramterisering å syte over den nå?

"Problemet " 5 år har eksistert i snart 20 år, og produsentene skal plutselig slutte å selge i Norge nå?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Tenk følgende scenario:

Alle mobilprodusenter sier at "våre produkter har en forventet levetid på to år"

Alle som selger mobiltelefoner sier til kunde før de kjøper at "denne mobilen har en forventet levetid på to år"

Kunde har da to valg, han kan kjøpe produktet eller la være.

Vil man da etter norsk lov ha krav på 5 års reklamasjonsrett enda kunde ble oppmerksom på at produktet hadde en forventet levetid på to år før han kjøpte produktet?

(ja, jeg vet at dette eksemplet sannsynligvis aldri vil bli en realitet, men likevel.)

Lenke til kommentar

For at reklamasjonsfristen skal være fem år er det et krav etter forbrukerkjøpsloven § 27 (2) at tingen er ment å vare "vesentlig lengre" enn to år. Dersom selgeren på forhånd og uttrykkelig gjør kjøperen oppmerksom på at tingen bare skal vare i to år, er den jo ikke ment å vare vesentlig lengre enn to år, og reklamasjonsfristen er derfor bare to år i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Tenk følgende scenario:

Alle mobilprodusenter sier at "våre produkter har en forventet levetid på to år"

Alle som selger mobiltelefoner sier til kunde før de kjøper at "denne mobilen har en forventet levetid på to år"

Kunde har da to valg, han kan kjøpe produktet eller la være.

Vil man da etter norsk lov ha krav på 5 års reklamasjonsrett enda kunde ble oppmerksom på at produktet hadde en forventet levetid på to år før han kjøpte produktet?

(ja, jeg vet at dette eksemplet sannsynligvis aldri vil bli en realitet, men likevel.)

6437890[/snapback]

Etter norsk lov har man uansett 5 års reklamasjonsrett på et slikt produkt ja. En mobiltelefon er ment å vare (minst) så lenge. Det står i lovteksten at ikke man kan lage egne lover/betingelser som er dårligere enn det man får via norsk lov.

Jeg håper dem som mener en mobiltelefon er et bruk-og-kast produkt kunne sette seg inn i hvordan slikt lages. Det er faktisk ikke vanskelig å bygge/designe for varighet. Det ville bare bli mindre lønnsomt for produsentene.

K

Lenke til kommentar
Etter norsk lov har man uansett 5 års reklamasjonsrett på et slikt produkt ja. En mobiltelefon er ment å vare (minst) så lenge. Det står i lovteksten at ikke man kan lage egne lover/betingelser som er dårligere enn det man får via norsk lov.

6437971[/snapback]

Du kan ikke uten videre hevde dette. Hvis både produsent og selger sier at tingen har en forventet levetid på to år, og dette skjer før kjøpet, kommer ikke femårsfristen til anvendelse. Og selv om den skulle komme til anvendelse, vil det uansett ikke være en mangel om en mobiltelefon som bare er ment å vare i to år, slutter å virke etter to år. Altså ingen grunn til reklamasjon.

Lenke til kommentar
Du kan ikke uten videre hevde dette. Hvis både produsent og selger sier at tingen har en forventet levetid på to år, og dette skjer før kjøpet, kommer ikke femårsfristen til anvendelse. Og selv om den skulle komme til anvendelse, vil det uansett ikke være en mangel om en mobiltelefon som bare er ment å vare i to år, slutter å virke etter to år. Altså ingen grunn til reklamasjon.

6438005[/snapback]

Kunne blitt morsomt dersom det var så enkelt...

Du kjøper en bil. Selgeren sier at den bare er ment å vare i to år. Ergo, kun to års reklamasjon.

Du kjøper ny tv. Selgeren sier at den bare er ment å vare i to år. Jaja, kun to års reklamasjon der også.

Du kjøper nytt kjøleskap. Selgeren sier at det bare er ment å vare i to år. Vel, to års reklamasjon it is!

Du skjønner poenget :D

Lenke til kommentar

6437971[/snapback]

6438005[/snapback]

men hvis det er så lett; hvorfor har ingen gjort det enda?

og igjen munner det ut til at noen her syns at "bukken som passer havresekken" er helt greit

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

6438027[/snapback]

Svaret er ganske innlysende: Hvis én mobilprodusent sier at deres telefoner bare varer i to år, vil de fleste kjøpe telefoner fra en annen produsent.

Og "bukken og havresekken" har jeg for øvrig ikke uttalt meg om. Jeg forsøker bare å forklare at det ikke er noen automatisk femårsfrist etter forbrukerkjøpsloven.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

6438027[/snapback]

Svaret er ganske innlysende: Hvis én mobilprodusent sier at deres telefoner bare varer i to år, vil de fleste kjøpe telefoner fra en annen produsent.

6438046[/snapback]

tro meg, er klar over det. Men siden "alle mener" rister på hodet over reglene våre, så virker det rart at de ikke har prøvd seg.

Hvis en så tenker på dette, så kan en jo undres om reklamasjoner på produkter på 5 år er et forsvinnende lite problem for butikkene kontra andre ting, så ingen har egentlig noe særlig hodebry med 5 års regelen i det hele tatt`?

havresekken var mer rettet mot en annen person her, den bare passet der, så no offence :p

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

6438005[/snapback]

Du kjøper en bil. Selgeren sier at den bare er ment å vare i to år. Ergo, kun to års reklamasjon.

Du kjøper ny tv. Selgeren sier at den bare er ment å vare i to år. Jaja, kun to års reklamasjon der også.

Du kjøper nytt kjøleskap. Selgeren sier at det bare er ment å vare i to år. Vel, to års reklamasjon it is!

6438023[/snapback]

Hva selgeren mener/hevder har absolutt ingen ting å si. Det er folks oppfatning av hvor lenge en ting skal vare som er av betydning. Det er også en dom i norsk rettsapparat på at en mobiltelefon er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så dermed er etter min mening saken klar (Nokia tapte en rettssak etter hva jeg husker).

Men dem som ikke gidder å reklamere på mobiltelefonen sin etter det har gått 2 år, må jo gjerne la være. Det er ingen som kan tvinge dem -- og det er jo sannsynlig at dem både har mye penger og gir blaffen i miljøet.

Lenke til kommentar

6438005[/snapback]

6438023[/snapback]

Så lenge kjøper blir opplyst om dette FØR han/hun kjøper, ser jeg ikke problemet. Da kan man jo bare kjøpe noe annet "som er ment" å vare lengre..

Lenke til kommentar
Hva selgeren mener/hevder har absolutt ingen ting å si. Det er folks oppfatning av hvor lenge en ting skal vare som er av betydning. Det er også en dom i norsk rettsapparat på at en mobiltelefon er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så dermed er etter min mening saken klar (Nokia tapte en rettssak etter hva jeg husker).

6438068[/snapback]

Ja, det er sannsynligvis slik at det generelt er fem års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner. Nå tror jeg avgjørelsen du viser til bare er fra FTU, og den har derfor ingen prejudikatsvirkning, så det kan hende en høyere domstol ville komme til et annet resultat.

Men her var det uansett snakk om den helt unike situasjonen at både produsent og selger hadde sagt at telefonen bare skulle vare i to år. Da har man ingen grunn til å forvente at telefonen skal vare lengre enn to år.

Lenke til kommentar

Men dem som ikke gidder å reklamere på mobiltelefonen sin etter det har gått 2 år, må jo gjerne la være. Det er ingen som kan tvinge dem -- og det er jo sannsynlig at dem både har mye penger og gir blaffen i miljøet.

6438068[/snapback]

Tullball. Hvis jeg starter et firma som lager mobiltelefoner og kaller det "Crap Mobile AS" og lager telefonen kun utifra de billigste komponentene og lar en lirekasseape lage software'n til den så må jeg få lov til det. Hva tror du forventet levetid ville vært på det produktet? Så lenge kunder blir opplyst om dette på forhånd kan de jo bare la være å kjøpe dette produktet. Å si at en mobiltelefon skal vare i mer enn 2 år bare fordi det er mobiltelefon er en ytterst feilaktig påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...