tomahg Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 For 2,5 år siden kjøpte min mor en mobiltelefon på Elkjøp. For 4-5 uker siden sluttet den å fungere, og hun leverte den inn på elkjøp og sa at hun ønsket å reklamere på den (nevnte ikke garanti), i den tro at det var 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Etter 4 uker fikk hun beskjed om at produsenten (samsung) nektet garantisak, og at det derfor ikke var noe de kunne gjøre. Hva er riktig fremgangsmåte videre? - glemmer man hele saken og kjøper ny telefon, fordi man uansett ikke når frem? - skriftilig klage til elkjøp der man påberoper seg 5 års reklamasjonsrett og krever avhjelp etter forbrukerkjøpsloven? - kontakter forbrukerombud eller lignende? Hvis det har betydning for saken ble hun ikke tilbydt lånetelefon i de fire ukene elkjøp hadde telefonen. Ifølge elkjøp måtte "hovedkortet" i telefonen byttes, noe som ville bli omtrent like dyrt som å kjøpe ny telefon. Jeg er meget usikker på hva hun bør gjøre videre i saken, og er meget takknemmelig for tips Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Dersom telefonen ikke har vært utsatt for slag eller unormal slitasje kan du pårope deg Reklamasjon. se forøverig denne saken hos forbrukerrådet: http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...3/1059636619.39 magnus Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Vell, den mest tidsbesparende løsningen er å kjøpe en ny telefon. Det å bruke mye tid og penger på å reparere en gammel telefon er for meg idiotisk. Men er man prinsippmennekse, så er man prinsippmenneske. Endret 5. juli 2006 av JKJK Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JKJK: Gjør du slik med en bil også? "Nei pokker, dekket er flatt igjen... lurer på om jeg... hmm.. nei, jeg kjøper en ny bil, orker ikke å styre med det der reklamasjonsgreiene!" Problemet er at det er så mange som har den tankegangen, og det er ene og alene fordi det er VANSKELIG å reklamere på noe i Norge, dessverre. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Du bør reklamere skriftlig, og kreve avhjelp. Det kan være lurt å vise eksplisitt til forbrukerkjøpsloven, og i tillegg bør du minne om at forholdet mellom Elkjøp og Samsung ikke angår deg eller din rett til å reklamere. Hvis Elkjøp ikke gir etter da, kan du kontakte forbrukerrådet. Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JKJK: Gjør du slik med en bil også? "Nei pokker, dekket er flatt igjen... lurer på om jeg... hmm.. nei, jeg kjøper en ny bil, orker ikke å styre med det der reklamasjonsgreiene!" Problemet er at det er så mange som har den tankegangen, og det er ene og alene fordi det er VANSKELIG å reklamere på noe i Norge, dessverre. 6437213[/snapback] Du sammenligner ikke en bil til kr.200.000 og mobil til kr.1500, det blir for dumt. I tillegg, et punktert dekk faller neppe under garanti/reklamasjon. Etter MIN mening er mobiltelefoner forbruksvare. Kast den gamle og kjøp en ny Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JonTj; Jeg skulle bare vise at begge deler var like idiotisk... Dessuten finnes det mobiler som koster langt mer enn 1500 kroner... Ta ett eksempel - Du har en mobiltelefon som blir ødelagt etter en god stund. Telefonen betalte du 5000 kroner for for 3 år siden. Du vurderer om du skal reklamere eller ei, men finner ut at reklamasjon er for pyser - Det er viktig å vise hvor pengesterk du er! Siden du er den kuleste, hippeste og mest trendy i gata, går du selvsagt for den råeste telefonen i hylla, koster 5000 kroner. Tror du virkelig at det er overflod av penger blant unge norske mennesker? Greit at mobil er bruk og kast i manges øyne, men hvorfor da ikke reklamere, få det gjort kostnadsfritt og iallefall ha telefonen som backup?... Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JKJK: Gjør du slik med en bil også? "Nei pokker, dekket er flatt igjen... lurer på om jeg... hmm.. nei, jeg kjøper en ny bil, orker ikke å styre med det der reklamasjonsgreiene!" Problemet er at det er så mange som har den tankegangen, og det er ene og alene fordi det er VANSKELIG å reklamere på noe i Norge, dessverre. 6437213[/snapback] Du sammenligner ikke en bil til kr.200.000 og mobil til kr.1500, det blir for dumt. I tillegg, et punktert dekk faller neppe under garanti/reklamasjon. Etter MIN mening er mobiltelefoner forbruksvare. Kast den gamle og kjøp en ny 6437339[/snapback] Vett ikke hvordan det er med eg, men eg forstod hva oysfarg meinte. Ein mobil er ikke forbruksvare. Det er 5 års garanti på den. Eg hadde av prinsipp gått videre med det. MEN spørs jo hvordan brukeren har brukt den. ? Hadde problem med ein SE og sendte reklamsjon. I mitt tilfelle så måtte eg sende 2 brev inn. Fekk ny mobil etter noen uker. MEN kanskje eg var heldig ? Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jada, for all del. Hvis ALLE skulle brukt 5 års reklamasjonsrett vil det kun føre til èn ting, nemlig dyrere telefoner. Et sted må jo produsentene hente inn tapet de har med å reparere gamle møkkatelefoner eller gi ut nye. Eller så kan de jo slutte å selge mobiltelefoner i norge, det eneste landet med sinnsyke reklamasjonsregler. Markedet er ikke akkurat stort her likevel. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JonTj; Rettferdiggjør det likevel at alle skal kaste pengene ut vinduet? Har du råd, be my guest, men hvis du har litt trang økonomi er ikke en ny mobil noe du har lyst å prioritere (ikke begynn med "jaja, men hvis en har trang økonomi må en jo legge fra seg mobilen, det er så dyrt" osv osv... Mobilen er etterhvert blitt ett gunstigere alternativ enn fasttelefon for mange) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Trådstarter sier veldig lite om årsakene til at den sluttet å virke. Dersom batteriet er råttent etter 5 år skjønner jeg at samsung nekter å ta det som en garantisak. For å følge tidliger analogi; det blir som å kreve ny bil fordi dekkene er slitt ut etter 5 år. Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JonTj; Rettferdiggjør det likevel at alle skal kaste pengene ut vinduet? Har du råd, be my guest, men hvis du har litt trang økonomi er ikke en ny mobil noe du har lyst å prioritere (ikke begynn med "jaja, men hvis en har trang økonomi må en jo legge fra seg mobilen, det er så dyrt" osv osv... Mobilen er etterhvert blitt ett gunstigere alternativ enn fasttelefon for mange) 6437450[/snapback] Altså, har man lyst til å kjøre slike saker til forbrukerrådet, eller høyesterett for den del, så får man gjerne gjøre det. Men JEG mener, og er urokkelig i min påstand om at det er galskap å kunne hevde 5 års reklamasjonsrett på en mobiltelefon med alle de ytre påkjenninger en mobiltelefon er utsatt for gjennom dens levetid. Syns det utrolig at mange av dem fortsatt funker etter to år. Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Trådstarter sier veldig lite om årsakene til at den sluttet å virke. Dersom batteriet er råttent etter 5 år skjønner jeg at samsung nekter å ta det som en garantisak. For å følge tidliger analogi; det blir som å kreve ny bil fordi dekkene er slitt ut etter 5 år. 6437466[/snapback] Han skrev at de måtte "bytte hovedkort" på den, så batteriet er det i alle fall ikke. Litt mer informasjon om hvordan feilen oppstod hadde derimot vært greit... Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JonTj; Det er nettopp derfor reklamasjonen skal igjennom så mange parter som den gjør, med verkstedsrapporter osv osv osv. Slik at de sikre på at det kan være en tretthetsfeil, produksjonsfeil osv. eller rett og slett om det er uvørent bruk. For å følge mine egne analogier, siden jeg er så glad i bil; Hvis bremsene er godkjent for 150 hestekrefter i bilen din, du trimmer bilen og har 200, kommer ut for en ulykke og klarer ikke å stoppe i tide, kan du ikke klage til verkstedet, men hvis bremsene slutter å fungere som følge av at pumpa røyk, DA er det noe annet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JonTj; Rettferdiggjør det likevel at alle skal kaste pengene ut vinduet? Har du råd, be my guest, men hvis du har litt trang økonomi er ikke en ny mobil noe du har lyst å prioritere (ikke begynn med "jaja, men hvis en har trang økonomi må en jo legge fra seg mobilen, det er så dyrt" osv osv... Mobilen er etterhvert blitt ett gunstigere alternativ enn fasttelefon for mange) 6437450[/snapback] Altså, har man lyst til å kjøre slike saker til forbrukerrådet, eller høyesterett for den del, så får man gjerne gjøre det. Men JEG mener, og er urokkelig i min påstand om at det er galskap å kunne hevde 5 års reklamasjonsrett på en mobiltelefon med alle de ytre påkjenninger en mobiltelefon er utsatt for gjennom dens levetid. Syns det utrolig at mange av dem fortsatt funker etter to år. 6437470[/snapback] Min forrige telefon hadde jeg i 6 år, fungerte fortsatt fint (selv om batteriet begynte å bli litt slugubert), tror egentlig dette går litt mer på vilje hos produsentene, enn hva som er teknisk mulig, de tjener på at folk bytter ofte.. AtW Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JonTj; Det er nettopp derfor reklamasjonen skal igjennom så mange parter som den gjør, med verkstedsrapporter osv osv osv. Slik at de sikre på at det kan være en tretthetsfeil, produksjonsfeil osv. eller rett og slett om det er uvørent bruk. Ja nettopp. Hva tror du det koster å la så mange parter være involvert i slike saker? Ingen har lyst til å ta denne kosten, det er rent tap. Derfor opplever folk det vanskelig å reklamere. Og det å finne nøyaktig hva årsaken er til at en mob har tatt kvelden er ikke alltid like lett, og ofte helt umulig. Men mindre den da har en klar fysisk skade. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 JonTj; Rettferdiggjør det likevel at alle skal kaste pengene ut vinduet? Har du råd, be my guest, men hvis du har litt trang økonomi er ikke en ny mobil noe du har lyst å prioritere (ikke begynn med "jaja, men hvis en har trang økonomi må en jo legge fra seg mobilen, det er så dyrt" osv osv... Mobilen er etterhvert blitt ett gunstigere alternativ enn fasttelefon for mange) 6437450[/snapback] Altså, har man lyst til å kjøre slike saker til forbrukerrådet, eller høyesterett for den del, så får man gjerne gjøre det. Men JEG mener, og er urokkelig i min påstand om at det er galskap å kunne hevde 5 års reklamasjonsrett på en mobiltelefon med alle de ytre påkjenninger en mobiltelefon er utsatt for gjennom dens levetid. Syns det utrolig at mange av dem fortsatt funker etter to år. 6437470[/snapback] Min forrige telefon hadde jeg i 6 år, fungerte fortsatt fint (selv om batteriet begynte å bli litt slugubert), tror egentlig dette går litt mer på vilje hos produsentene, enn hva som er teknisk mulig, de tjener på at folk bytter ofte.. AtW 6437525[/snapback] Det er nok her hunden ligger begravet ja. Produsentene presser prisene og vil samtidig øke fortjenesten, og dette går selvsagt ut over kvaliteten på produktet. Forsåvidt ikke et spesifikt problem for mobilbransjen. Se på tv-apparater, andre husholdningsapparater, biler og møbler. Ingenting er ment å vare mer enn noen ganske få år. Personlig hadde jeg gladelig betalt vesentlig mer for et produkt dersom jeg visste at det var skikkelig robust, og jeg kunne regne med en lang, lang levetid. Men sånn er det i dagens forbrukersamfunn: Kjøp, bruk en liten stund, kast. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Det er en part som taper på dette, det er produsenten, så hvorfor i svarte kan ikke de ta seg bryet med å lage noe som varer? FORDI DET ER SÅ LETTVINT Å AVFEIE EN REKLAMASJON! Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Det er en part som taper på dette, det er produsenten, så hvorfor i svarte kan ikke de ta seg bryet med å lage noe som varer? FORDI DET ER SÅ LETTVINT Å AVFEIE EN REKLAMASJON! 6437564[/snapback] Hehe, se svaret til Jungel. Han treffer spiker'n på hodet Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Men JEG mener, og er urokkelig i min påstand om at det er galskap å kunne hevde 5 års reklamasjonsrett på en mobiltelefon med alle de ytre påkjenninger en mobiltelefon er utsatt for gjennom dens levetid. Syns det utrolig at mange av dem fortsatt funker etter to år. 6437470[/snapback] Hva du mener er vel likegyldig i denne saken. Hva vet du om hva den generelle mobiltelefon i de 1000 hjem går i gjennom hver dag? Min "gamle" mor passer bedre på mobilen sin enn brillene sine. (Ikke at det sier så mye egentlig, men...) Det er faktisk mange der ute som kjøper en relativt dyr mobiltelefon, gjerne med kamera, som de faktisk forventer skal vare noen år. Hvorfor tar du utgangspunkt i at alle er som deg og dine venner som ikke verdsetter tingenes faktiske verdier og bare har en bruk og kastmentalitet? Jeg selv har nå fått meg en Qtek S200, dette er mest en mobiltelefon for meg, som jeg faktisk forventer skal vare mer enn 3 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå