Gå til innhold

Hvilken distro vil passe meg best?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er lei av Windows XP, så jeg kunne tenke meg noe nytt som holder mål.

 

Selv bruker jeg pc'en til kun surfing/musikk/divx/brenning/Mekke hjemmesider o.l INGEN spilling.

 

noen krav:

 

- må håndtere Geeforce 2 mx (ASUS) (orker ikke knot med drivere) --> TV UT!!

- må kunne få LETT kontakt med min Windows 2000 server pga alt av filmer/musikk ligger på server. (ikke domene)

- jeg bruker Dreamweaver 4 til å mekke hjemmesider. Finnes det noen god erstatning? Eller kan jeg få kjørt Dreamweaver for windows/linux?

- RDP klient for linux? (kjører terminalserver)

- lett å installere programvare uten for mye knot (er lærevillig)

 

for mye å kreve? eller hva bør jeg velge?

 

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

----------------------------------------------------->Selv bruker jeg pc'en til kun >surfing/musikk/divx/brenning/Mekke hjemmesider o.l >INGEN spilling.

 

Her passer alle distroer med støtte for cd-brennere, dvs alle.

 

>- må håndtere Geeforce 2 mx (ASUS) (orker ikke knot >med drivere) --> TV UT!!

 

Gå på de respektive hardware-compatibility lists og se hvem som støtter geforce2mx(asus) jeg vil tippe 100% av alle folka, men .... tvut, kan det desverre være litt værre med.. Søk på nettet og se om det er masse news med geforce 2 mx og VIDEO OUT i tittel/body så får du fort svar på det spørsmålet.

 

>- må kunne få LETT kontakt med min Windows 2000 >server pga alt av filmer/musikk ligger på server.

 

Igjen samtlige av dagens distribusjoner.

 

>- jeg bruker Dreamweaver 4 til å mekke hjemmesider. >Finnes det noen god erstatning? Eller kan jeg få >kjørt Dreamweaver for windows/linux?

 

Du kan emulere windows i wine eller kjøre windows i vmware om du absolutt må ha dreamweaver. Men det finnes mye bedre web-ide'er ute i verden enn dreamweaver, dog kanskje ikke så grafiske..

Quanta eller noe sånn er en kjempe god pakke for det, og den følger med i veldig mange distribusjoner, uansett kan man laste den ned i tillegg om man ikke har den. Det finnes også egne sider for web-writers on Linux eller noe sånn, ihvertfall i gamle dager.. De fleste installasjoner vil også ha "vi" og "emacs" som er to av de mest GLIMRENDE web-editorer tilgjengelig på markedet!

 

- RDP klient for linux? (kjører terminalserver)

 

RDP? Hva er det? (dette er mye av grunnen til at jeg svarer på mailen din) Remote D? Procedure?

Nei, jeg gir opp. Om det er en WindowsTM/R/C funksjon så må du nok desverre si takk og farvel til den, men trøst deg med at WindowsTM-produkter har svært dårlig sikkerhet/kvalitetssikring. Windows Terminal Server vet jeg at støtter Linux-klienter, det samme gjelder (så vidt jeg forstår) Win2k.

 

>- lett å installere programvare uten for mye knot

 

definitivt Redhat eller en distribusjon som bruker RPM (Redhat Package Manager). En RPM er tøffere, lettere og stiligere enn Windows Install Shell. MYE MYE tøffere. Mandrake, SuSE(??) støtter RPM.

Debian har sitt eget opplegg med noe som ligner (.deb), men Debian har ikke produsert så mye annet enn superrobust servere i det siste. gå for mandrake/redhat.

 

 

 

z

Lenke til kommentar

Debian tror jeg har en innebygget RDP klient, men det finnes vel andre. WinConnect er det en som heter tror jeg, men jeg har ikke prøvd noen av dem.

En som heter Tarantella og, den er vel ikke så ulik citrix sin løsning _tror_ jeg.

Ihvertfall finnes det RDP klienter for linux =)

Lenke til kommentar

Har ikke selv sjekket ut RedHat 8.0 som nettopp er kommet ut. Men den har fått mye skryt m.h.p. brukervennlighet. Men som sagt, jeg har ikke fått testet den ut (enda) og kan ikke svare på hvilke programmer som følger med. Jeg ville nok gått for den.

 

Når det gjelder RDP... så antar jeg at du ønsker å kjøre en Terminal Server sesjon mot din Windows 2000 server? Da er det et program (rdesktop) for linux ute. Fungerer _utmerket_. Bruker det selv hver dag :smile:

Lenke til kommentar

Hvis en person er vant med Dreamweaver er neppe "vi" eller "emacs" det dem ser som homogene varer.

 

Det er noen gode emulatorer som tillater kjøring av windows prog. under de fleste distro'r. Velg etter smak og behag, eller søk på Google .

 

Ellers er det vel emulatorer som kjører hele Windows oppstarter [kun 98 og me] leste jeg i siste pc world norge papir utgaven (var voldsomt som jeg skulle referere til den nå da? skulle tro jeg ikke hadde kompetanse selv...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...