Lurifaksen Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Kjøpte et Logitech Z-5500 surround-anlegg, med subwoofer og litt "trøkk" i (strøm-messig i forhold til vanlige pc-høytalere). Problemet er at denne tydeligvis har trøbbel med strømmen i huset... Dersom jeg skrur av lyset i taket i samme rom, smeller det relativt kraftig i subben. Dvs, slik at du kvepper hvis du ikke er forberedt på det (er litt ekkelt selv om jeg er "klar" også). Om jeg skrur på lyset er lyden som kommer mer beskjeden. Jeg hører også småe "smell" (så vidt hørbare) i subben når andre strømkrevende apparater skrur seg av/på, f.eks. fryseboksen i rommet ved siden av, og oppvaskemaskinen i etasjen over. Av en eller annen grunn regarerer den ikke på f.eks. vaskemaskin/tørketrommer (som er i rommet rett ved siden av, mye nærmere enn frysen), eller andre strømting som f.eks. mikrobølgeovn. La også merke til at det er en konstant (veldig) svak susing fra subben i sted, hvis anlegget er på. Noen som har peiling på hva som kan være årsaken til dette, og eventuelt måter å unngå det på? Endret 5. juli 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Tror ikke det blir så enkelt å finne ut av. Les i denne tråden: Smeller i høytalerne når man slår på et lys Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 det er noe med strømkretesen tror jeg hadde noe om dette i fjor så hvis du har hele stuen eller rommet på samme kabel så kommer det et slags smell. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Det er forstyrrelser på frekvensen på strømnettet. Det oppstår når ting kobles til eller fra, og da spesielt induktiver belastninger. Det er for eksempel transformatorer, motorer (kjøleskap, støvsuger, vifter, oljebrennere osv.) og lysrørlamper. Det går an å kjøpe nettstøyfiltere, men de koster litt hvis du skal ha et skikkelig et som tåler litt belastning. Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Tror desverre dette er et problem som oppstår på noen strømkretser i hus. Har samme settet selv og prøvde det først hjemme hos mine foreldre og der kom det ikke noe uønsket støy overhodet. Flyttet så settet til der jeg bor og da er det konstant en lav susing fra alle høytallerne pluss ekstra lyd når kjøleskapet begynner å kjøre... Mulig man kan skaffe seg noe filtrering greier men vet ikke om det funker heller.... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Noen forklaring til hvorfor det forrige anlegget mitt ikke hadde slikt problem? Var riktignok ingen sub, men var relativt svære høyttalere. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 Observerte en interessant ting nå: Dersom den optiske kabelen er i Xbox'en, smeller det ikke i høyttalerene. Dersom kabelen er i PC'en smeller det. Noen som har noen forklaring til det? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Det er snakk om optisk tilkopling i begge tilfeller? Sikker på at intet annet er forandret på? (byttet stikkontakt, annet volum, skrudd av/på andre ting på kursen osv) Lenke til kommentar
Futurama Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Har samme problem som deg. Har funnet ut at kontakten som pcen er koblet til, går på samme kurs som kjøleskapet, så når kjøleskapet slår seg på ,smeller det i høyttalerene. Det er veldig irriterende hver gang smellet kommer. Fant ut at det er et normalt problem på hjemmesiden til Logitech: http://logitech-en-emea.custhelp.com/cgi-b...li=&p_topview=1 Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Det er snakk om optisk tilkopling i begge tilfeller? Sikker på at intet annet er forandret på? (byttet stikkontakt, annet volum, skrudd av/på andre ting på kursen osv) 6526535[/snapback] Jepp.. Setter den i en AVSKRUDD Xbox - ingen reaksjon når jeg skrur av/på lyset i taket. Setter den i PC'en. Svakt smell når jeg skrur på lyset, høyt smell når jeg skrur av lyset - selv om det ikke sendes lyd fra PC'en ("No digital data" står i displayet til logitech'en) Når jeg derimot skrur PÅ xbox'en smeller det slik som med PC'en. Endret 20. juli 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
space17 Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) En mulig fix for dette vil være å lodde kondensatorer på ca. 220pF av keramisk materiale mellom inverterende og ikkeinverterende inngang på alle forsterkerkretsene. (tror det er 7stk tda7293). Dette er selfølgelig for de som har brukt loddebolten endel tidligere. En annen mulighet vil være å få tak i ferritringer. En til strømkabelen til Logitechen, en til koblingen mellom PC og Z-5500 (ikke hvis du bruker optisk kabel.) Mulig også til hver av høytalerledningene. Ta å tré ledningene noen runder rundt ferritringenen. Dette vil hjelpe mot opptak av RF (radio frequency) støy. space Endret 21. juli 2006 av space17 Lenke til kommentar
Azton Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Observerte en interessant ting nå: Dersom den optiske kabelen er i Xbox'en, smeller det ikke i høyttalerene. Dersom kabelen er i PC'en smeller det. Noen som har noen forklaring til det? 6526399[/snapback] Skal ikke si meg helt sikker, men tror det er pga galvanisk skille. Det er kanskje en konverter eller noe i x-boxen som gir galvanisk skille. - Sindre. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 En hver overføring ved optisk kabel (bruk av lys) er galvanisk skilt. Derfor er dette veeldig merkverdig. space17: Hvor har du det fra at 220pf mellom inngangene vil løse dette? Og hvordan har du kommet frem til verdien? Denne kondensatoren vil jo danne et høypassfilter sammen med motstanden på ikke-inverterende inngangen, samt danne et lavpassfilter fordi den er koplet til den inverterende inngangen (i tilbakekoplingen kan man si). Lenke til kommentar
space17 Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Northwave: Det er ikke jeg som har funnet på dette. Mener at det er på diyaudio.com jeg har lest tråder om akkurat dette. Verdien har jeg heller ikke kommet på, men det er nok ikke veldig kritisk. Ja ideen med å plassere en liten lynrask kondensator så nærme kretsen er å hindre høyfrekvent (MHz) å komme inn i forsterkerkretsen. Tok en rask titt på databladet til LM3886 (mye brukt monolitisk chipamp) og der foreslår de akkurat samme løsning og verdi. (Har bygget en forsterker med 2 slike chiper for noen år siden og bruker disse kondensatrorene, men forstod ikke da hva de var til.) For å quote det som står i databladet: Reduces the gain (bandwidth of the amplifier) at high frequencies to avoid quasi-saturation oscillations of theoutput transistor. The capacitor also suppresses external electromagnetic switching noise created from fluorescent lamps. space Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Jeg ser helt klart fordelen med å begrense båndbredden over det hørbare spektrum, og er veldig kjent med implementasjonen. Jeg har dog ikke vært borti LM3886, men det å foreslå en fast verdi hørtes for meg litt rart ut da grensefrekvensen til filteret som oppstår vil variere fra design til design (forskjellige motstander i tilbakekopling og på inngangene). Men det kan være at når dette er en så mye brukt chip at de fleste holder seg til referansedesign hvor motstandsverdiene ikke varierer så mye og at grensefrekvensen typisk legges høøøyt over det audio-funksjonelle spektret. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Helt enig med deg Northwave, at verdien på denne kondensatoren ikke nødvendigvis bør være 220pF. Den er som du sier helt avhenig av konstruksjonen til chipen og tilbakekoblinger rundt. Eksprimentering med ulike verdier er nok lurt for å finne den optimale, men 220pF er nok et greit sted å begynne. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå