Gå til innhold

Tømme input boks når musa klikker på den

Anbefalte innlegg

Ja.. For å være sikker på at jeg mente rett så er en input boks en slik en kan skrive tekst i.. Akkurat en slik som jeg skriver i nå.

Det jeg vil ha er en kode som gjør at når jeg klikker på tekstboksen så skal den teksten som står der automatisk bli fjernet og boksen er tom.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er koden vi bruker i Vikingboard:

function clearField(clear) {
if(clear.value == clear.defaultValue) {
 clear.value	=	'';
}
}

<input type="text" value="Tekst som skal fjernes" onfocus="clearField(this);">

Lenke til kommentar

Klikk, teksten blir fjerna, skriv inn tekst, klikk, og teksten blir fjerna.

<html>
<head>
<script>
if(clear.value !== "") {
clear.value = "";
}}
</script>
</head>
<body>
<input type="text" value="Linje med tekst" onclick="clearField(this);"><br>
<textarea cols = 15 rows = 5 onclick="clearField(this);">Flere linjer med tekst.</textarea>
</body>
</html>

;)

Lenke til kommentar

Dette gikk ikke helt.. Er ganske blank på html men jeg prøver meg..

<b><b>BANKEN</b></b>
<form name="settinnform" method=post action="http://www...." onSubmit="return checkFields()">
<td align=center><input type=text name=settinn size=20  maxlength="20" value="Sett inn" onKeyPress="return numbersonly(this, event)">kr <input type="submit" 

name="settinnsubmit" value="Sett Inn" ></td>
 <form name="tautform" method=post action="http://www...." onSubmit="return checkFields()">
 <td align=center><input type=text name=taut size=20 maxlength="20" value="Ta ut" onKeyPress="return numbersonly(this, event)">kr <input type=submit 

name=tautsubmit value="Ta Ut"></td>

Det ligger litt php inne i bildet men jeg kan ikke forandre noe på den... Hvordan skal jeg sette inn verdiene her? Klarer jeg å skjønne det klarer jeg de 3 andre selv vil jeg tro :)

Lenke til kommentar

;)

6437233[/snapback]

Ikke bruk onclick, ettersom den kun fungerer hvis brukeren klikker på boksen. Bruk heller onfocus, som også fungerer hvis fokus blir satt på boksen på en annen måte (for eksempel ved bruk av tab).

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Jeg er mer fan av å merke det som er i feltet, slik at man får en effektivitetsøkning hvis man ønsker å slette/erstatte innholdet i feltet, men samtidig ikke gjør det værre hvis man ønsker å beholde eller redigere verdien. Altså f.eks. slik:

<input type="text" onfocus="this.select()">

Endret av balletryne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

;)

6437233[/snapback]

Ikke bruk onclick, ettersom den kun fungerer hvis brukeren klikker på boksen. Bruk heller onfocus, som også fungerer hvis fokus blir satt på boksen på en annen måte (for eksempel ved bruk av tab).

6438058[/snapback]

eller bare velge begge som kankskje ville vært enda mer effektivt... :innocent:

Lenke til kommentar

Kan dere ikke smelte det inn i den koden over så jeg skjønner hvordan det skal stå? Det er mye enklere for meg :)

Edit: Sorry at jeg ikke svarte tidligere men jeg hadde hodepine i perioder

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

se her:

<html>
<head>

<script>
if(clear.value == clear.defaultValue) {
clear.value = '';
}
}
</script>

------------------------her finner du f.eks <title>Sidens Tittel</title><meta>osv-------

</head>

<body>

^--------------------her e alt vanlig innhold----------------------------^

<input type="text" value="Linje med tekst" onclick="clearField(this);"><br>
<textarea cols = 15 rows = 5 onclick="clearField(this);">Flere linjer med tekst.</textarea>

</body>
</html>

forsto du no? prøvde å gjøre det litt bedre... :blush::)

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du bruker

if(clear.value !== "") {
clear.value = "";
}}

Det fører jo bare til at om man skriver noe i feltet, fokuserer et annet sted, og så fokuserer på feltet igjen, så fjernes det som ble skrevet. Superirriterende.

Lenke til kommentar
<b><b>BANKEN</b></b>
<form name="settinnform" method=post action="http://www...." onSubmit="return checkFields()">
<td align=center><input type=text name=settinn size=20  maxlength="20" value="Sett inn" onKeyPress="return numbersonly(this, event)">kr <input type="submit" name="settinnsubmit" value="Sett Inn" onfocus="this.select()"></td>
 <form name="tautform" method=post action="http://www...." onSubmit="return checkFields()">
 <td align=center><input type=text name=taut size=20 maxlength="20" value="Ta ut" onKeyPress="return numbersonly(this, event)" onfocus="this.select()">kr <input type=submit name=tautsubmit value="Ta Ut"></td>

Lenke til kommentar

La meg få kort argumentere for og imot de ulike løsningene som er blitt presentert. Argumentasjonen tar utgangspunkt i det generelle tilfellet, altså ikke spesialtilfeller. I tråd med Dahls argumentasjon for bruk av onfocus ser vi bort i fra onclick, selv om dette har liten innvirkning på diskusjonen.

Presentasjon/metode

3 løsninger er blitt presentert i tillegg til standard oppførsel:

1) Ved mottatt fokus, slett verdien i feltet uansett

2) Ved mottatt fokus, slett verdien hvis det er default verdi

3) Ved mottatt fokus, merk verdien

Ved standard oppførsel skjer ingenting, og hvis vi definerer dette som nøytral oppførsel kan vi tillegge de andre positive eller negative egenskaper ut i fra dette.

Jeg velger å se på 3 grupper handlinger man kan utføre i et tekstfelt, og vil kombinere disse med de 3 løsningene for å se hvordan løsningene påvirker handlingene:

a) Slette eller erstatte verdien

b) Beholde eller redigere verdien

c) Kopiere verdien

Diskusjon/argumentasjon

1) Ved mottatt fokus, slett verdien i feltet uansett

- a) Positivt. Verdien forsvinner umiddelbart og det er enkelt å eventuelt skrive inn en ny verdi

- b) Negativt. Verdien forsvinner og må skrives inn på nytt, eventuelt i redigert form

- c) Negativt. Verdien forsvinner og må skrives inn på nytt, for så å merkes med f.eks. ctrl-a.

Den negative effekten av å måtte skrive inn verdien på nytt ved b) og c) er mye større og skaper mer frustrasjon enn den tilsvarende positive effekten ved a). Denne løsningen er derfor gjennomsnittlig negativ.

2) Ved mottatt fokus, slett verdien hvis det er default verdi

Denne løsningen ligner mye på 1) bortsett fra at verdien kun blir fjernet hvis den er default. Dvs at løsningen er nøytral i alle tilfeller hvor verdien i feltet ikke er default. Hvis default verdi alltid er uønsket forsvinner b) og c) fra argumentasjonen og man sitter igjen med en gjennomsnittlig posistiv løsning. Hvis default verdi kan være en ønskelig og lovlig verdi ender man opp med samme argumentasjon som ved 1), og får da en gjennomsnittlig negativ karakter. Men nok en gang er denne løsningen mer nøytral enn 1).

3) Ved mottatt fokus, merk verdien

- a) Positivt. Verdien er merket og forsvinner så snart man trykker en tast. Det er derfor enkelt å slette eller erstatte verdien.

- b) Nøytralt. Verdien forsvinner ikke hvis man ønsker å beholde den, og man må fortsatt bruke enten musen eller piltastene til å navigere seg frem til det man vil endre, slik man må ved standard oppførsel.

- c) Positivt. Man slipper å merke verdien selv og kan kopiere umiddelbart.

De positive effektene her er fortsatt små i forhold til den tilsvarende negative effekten av å måtte taste inn verdien på nytt. Men i dette tilfellet er det kun positive effekter og ingen negative, og løsningen har dermed en gjennomsnittlig positiv karakter.

Konklusjon

Generelt sett kommer løsning 3) best ut, siden den har utelukkende positive effekter i forhold til brukeren, mens løsning 2) kan oppleves som positiv i forhold til om default verdi alltid er uønsket eller ikke. Løsning 1) kommer generelt dårligst ut.

-------------

Beklager om dette ble overkill :p

Lenke til kommentar
Det var noe så inni granskauen overkill; men du har et knalltøft nick, så jeg bøyer meg i støvet :-)

6444536[/snapback]

Det var da bare en fyldig vurdering. Han mener noe, og bruker fakta for å underbygge det. Noen gang vært på et "ordentlig" forum?

Lenke til kommentar
eller bare velge begge som kankskje ville vært enda mer effektivt...  :innocent:

6442176[/snapback]

Nei, for onfocus har samme funksjon som onclick, da fokuset blir satt på boksen når man klikker på den. :)

6442217[/snapback]

Poenget med onfocus er at om man tab'r til ruten vil man også få ønsket resultat. :)

En løsning ville være å slette om det er default data, også merke om det er noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...