Drumteck Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 jeg har planer om å kjøpe en laptop til å kunne produsere musikk, bruke protools og slike ting..jeg skal også kunne bruke den til skolen, se filmer....anyway.. jeg trenger hjelp til valg av laptop, kan bruke om lag 10 -12 lapper... er ikke macbook bra til sånt? kom gjerne med forslag til laptop.. takk for all hjelp! Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) mac er kostbart. sørg for å få et 24 bits lydkort evt kjøp det utenom. pcmcia kort, 1gb ram. turion/pentium m prosessor evt dual core. http://www.psdata.no/ps.asp?it=125384&mlevel=180202 høretelefoner? sennheiser etc speakers? altec lansing evt, aktive monitorer Endret 5. juli 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
Drumteck Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 hodetelefoner er ikke noe problem, jeg sliter bare med å finne en go nok pc til musikkproduskjon fordi jeg såvidt kan noe om pcens " fysiske " egenskaper. kan man ikke ha eksternt lydkort og? hva må (bør) man egentlig ha på en laptop til musikk? Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Skal du bruke ProTools med Digidesign eller M-Audio hardware (lydkort), eller nevnte du det bare som et eksempel? Har du allerede et eksternt lydkort som du kan bruke med laptop, eller skal du kjøpe dette også? Lenke til kommentar
Drumteck Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 kjøper jeg en mac så blir det protools, for der kjenner jeg en kompis som har...jeg har ikke eksternt lydkort enda...men en macbook skal vist være 5x raskere en G4 for 13 lapper... Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 hodetelefoner er ikke noe problem, jeg sliter bare med å finne en go nok pc til musikkproduskjon fordi jeg såvidt kan noe om pcens " fysiske " egenskaper.kan man ikke ha eksternt lydkort og? hva må (bør) man egentlig ha på en laptop til musikk? 6437582[/snapback] Akk... Jeg var på jakt etter dette for et halvt års tid siden, men gav opp og kjøpte en stasjonær pc i stedet. Problemet mitt var rett og slett at spesifikasjonene til en laptop ikke nødvendigvis sier noe som helst om hvor egnet den er til å brukes som musikk-pc. Jeg prøvde f.eks. å koble mitt firewire-lydkort til en IBM T41, med 1,8 ghz cpu og 1 Gb RAM. Ikke snakk om at jeg klarte å spille inn så mye som et halvt minutt med audio før cpu'en gikk i taket og alt hakket og stoppet opp. Og dette uten å bruke en eneste effekt eller noe. Leste rundt omkring om problemet, og det viser seg rett og slett at FW-porter gjerne deler IRQ-adresser med diverse andre komponenter i laptopen, som f.eks. skjermkort, og at dette fører til latterlig dårlig ytelse. IRQ-delingen tar operativsystemet seg av, og man kan ikke endre den sånn uten videre. Med andre ord kan et råskinn av en laptop, med all verdens minne og cpu, ende opp som totalt håpløs til musikkproduksjon På en annen side kan man ende opp med en helt middelmådig laptop som fungerer alldeles ypperlig til musikkproduksjon. Det finnes riktignok firmaer som spesialiserer seg på å bygge laptoper til musikkproduksjon, som garantert fungerer knirkefritt, men disse koster jo deretter... Frost er et eksempel, som selges i Norge gjennom Luthman. For all del, lykke til i jakten! Håper du finner noe som funker. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) LAPTOP Dell Inspiron 6400 ca kr 7700: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Inspiron 6400 (evalue n07645) Antall 1 Intel® Core™ Duo Processor T2050 (1.60 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB), Genuine Windows® XP Home Edition, SP2 (With Media) Prosessor Intel® Core™ Duo Processor T2050 (1.60 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB) Microsoft® Operativsystem Genuine Windows® XP Home Edition, SP2 (With Media) Minne 512MB 533MHz DDR2 SDRAM (1x512) Grafikkort Intel® Media Accelerator 950 Graphics Up to 256MB shared graphics memory Harddisk 60GB (7,200 rpm) Hard Drive Optiske enheter 8X DVD+/-RW drive med software, leser og brenner både CD og DVD Trådløst nettverk Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors Standard Garanti 1 År Hente-og-Levere Service 1 års henteservice Strømkabel 65W AC Adapter Hovedbatteri 6-cell , 53 WHr Li-Ion primary battery (optional) Bærevesker Free Large Deluxe Nylon Carry Case Rabatter Money Off 600 incl VAT Recovery- CD med drivere ingen resource- CD Fargevalg Snap on LCD back cover Carbon Fibre Skjermer 15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen TOTALT BELØP Inkl. mva.: 7,727.50 kr Kjøp ekstra SO-DIMM PC4200 DDR2 minnemodul(er) og installer selv, 512 MB koster ca kr 500. Mye billigere enn å oppgradere gjennom Dell. LYDKORT M-Audio FireWire kr 1895 Edit: La inn rimeligere lydkort. Endret 5. juli 2006 av jon67 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå