Gå til innhold

[LØST] Fersk i MsSQL, trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettop skifta fra MySQL til MsSQL, og jeg ser jo at dette kan bli en ganske vansklig overgang. Jeg prøvde å opprette en tabell, i denne har jeg feltene ID, Brukernavn, Passord og Rettigheter. Se bort fra alt untatt ID, for poenget er at ettersom det legges til oppføringer skal den bli en høyre for hver gang.

Når jeg kjører f.eks:

INSERT INTO Webadmin.dbo.Tabell1 (Username, Password, Rights) VALUES ('ze5400', '1234', '1000')

Skal den hvis det er første oppføring sette 1 (eller 0) i ID, hvis jeg er den andre setter den tallet over den første o.s.v.

Går dette ann? Gikk i MySQL, så det skuffer meg hvis det ikke virker her.

Jeg bruker SQL Server 2000

Tusen takk for hjelpen på forhånd! :)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I SQL Server bruker du IDENTITY.

F.eks:

create table MyTable(MyId int identity(1,1) constraint pk_MyTable primary key clustered)

"Trikset" er identity(seed,increment). seed er startverdien for telleren, mens increment forteller hvordan neste verdi skal inkrementeres fra forrige.

Du trenger ikke å spesifisere seed og increment. Default verdiene for begge er 1.

Det er kun mulig å ha en identity-kolonne pr. tabell.

Lenke til kommentar

Tusen takk kaffenils! Akkurat hva jeg trengte!

Og til du Frank2004, isteden for å lese noen tusen sider når jeg ikke vet hva jeg skal lete etter, foretrekker jeg å poste her. Har du ikke noe konstruktivt å komme med, så "Prøv google eller STFU..!"

Lenke til kommentar
Tusen takk kaffenils! Akkurat hva jeg trengte!

Og til du Frank2004, isteden for å lese noen tusen sider når jeg ikke vet hva jeg skal lete etter, foretrekker jeg å poste her. Har du ikke noe konstruktivt å komme med, så "Prøv google eller STFU..!"

6438722[/snapback]

Nå skal jeg ikke legge meg veldig inn i diskusjonen her om hva som skal kunne forlanges av forumbrukrene. Dette var kanskje ikke det problemet som det var lettest å finne svar på hvis man ikke vet hvilke ord man skal bruke som søkekriteriene. Likevel, det er tidvis slik at det kommer mange poster på Hardware.no fordi folk ikke gidder å søke, og det er frustrerende for oss som prøver å hjelpe andre, da vi tidvis føler at vi bruker unødvendige ressurser på problemer som de aktuelle trådstarterene helt fint kunne ha funnet ut av selv. Jeg tipper det er bakgrunnen for Frank2004s utsagn.

Men, nok om det, og fint at du fant ut av probelmet. Merk dog at du ikke bør bruke auto_increment / identity / sequence hvis det er noen sannsynlighet for at dataene fra to databaser skal slås sammen (f eks ved oppkjøp av firma). Å slå sammen data da er en liten jobb i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...