Gå til innhold

Æ Ø Å på engelsk

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det går ann, men. Jeg leste i Komputer om et G15 tastaturet. Og detr sto det, og jeg siterer:

Tastaturet har ikke kommet på Norsk ennå, men de fleste hyppige spillere har vel lært seg å skrive "Æ","Ø" og "Å" utenatt

Går det? I såfall, hvordan gjør man det?

Endret av Nebur89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dem binder vel knappene på en måte, er ikke noe problem i f.eks cs, men vet ikke hvordan man gjør det i windows.

6436920[/snapback]

"Din JAEVEL DU CHEATER! AEAEAEAE DU EIDE MEG LISSOM"

Sånn?

6436968[/snapback]

Det er vel noe slikt.

Æ=AE

Ø=Q

Å=AA eller A

Lenke til kommentar
Det er vel noe slikt.

Æ=AE

Ø=Q

Å=AA eller A

6436976[/snapback]

Heller

Ø = OE

Men uansett. Norsk tastatur har en gravert ÆØÅ på tastene. Det er fortsatt operativsystemet's oppsett som bestemmer at det er bokstavene ÆØÅ som kommer når du trykker på disse.

Lenke til kommentar

Har du et norsk operativsystem så blir knappene satt opp akkurat på samme måte som på et norsk tastatur. Æ, Ø og Å er der, men det er andre symboler på knappene. Dessuten er G15 svensk layout ikke engelsk :p

Lenke til kommentar
Har du et norsk operativsystem så blir knappene satt opp akkurat på samme måte som på et norsk tastatur. Æ, Ø og Å er der, men det er andre symboler på knappene. Dessuten er G15 svensk layout ikke engelsk :p

6439129[/snapback]

Øhm.. Ja... Jeg har ikke sagt at det er engelsk, bare at det bottom line ikke har ÆØÅ inngravert... Men det er ingen som har svart på spørsmålet mitt ennå.. Bare sagt CS kodene for de bokstavene... Disse kodene er jeg da godt kjent med.

Spørsmålet er da.... Er det ikke noen type kombo eller no' sånt du kan gjøre for å få ÆØÅ på et engelsk (Eller svenks. Samma faen dét vel) tastatur?

Lenke til kommentar
Spørsmålet er da.... Er det ikke noen type kombo eller no' sånt du kan gjøre for å få ÆØÅ på et engelsk (Eller svenks. Samma faen dét vel) tastatur?

6442806[/snapback]

Fordi det som er gravert inn på tastene på tastaturet ikke har noe å si for hva datamaskinen (og dermed programmet) oppfatter at du har trykket på. Det er tastaturinnstillingen i operativsystemet som bestemmer om du får f.eks en Ø eller et annet tegn.

Men du kan trykke Alt-145 (tall fra høyreside av tastaturet) for liten æ og Alt-155 for liten ø.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

6439129[/snapback]

Øhm.. Ja... Jeg har ikke sagt at det er engelsk, bare at det bottom line ikke har ÆØÅ inngravert... Men det er ingen som har svart på spørsmålet mitt ennå.. Bare sagt CS kodene for de bokstavene... Disse kodene er jeg da godt kjent med.

6442806[/snapback]

Det var jo akkurat det spørsmålet jeg svarte på

Lenke til kommentar

6439129[/snapback]

6442806[/snapback]

Det var jo akkurat det spørsmålet jeg svarte på

6449095[/snapback]

Du svarte ikke på avsnitt nummer to i quote'n min, der jeg spurte etter en kombo.... Hvilket var spørsmålet.

Lenke til kommentar
Mener du slik at du for eksempel kan skrive "ae" for å få "æ" og "aa" for å få "å" og slikt?

6467775[/snapback]

Nei... Fordi, det går ikke... Jeg mener sånn som Perb sa... At du kan trykke alt+145 for å få en "æ" og alt+155 gor å få en "ø"

Lenke til kommentar

Eller kanskje de mener at på engelske tastatur, har du f.eks `´'-/\ taster i stedenifor ÆØÅ, men med norsk oppsett i Windows, får du fortsatt ÆØÅ.

Med andre ord, selv om du f.eks trykker ` knappen på tastaturet, får du ø...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...