Gå til innhold

Test: Nokia E70


Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli sur på disse testene dere gjør av E serien.

Feks: "Skulle trangen til å spille bli for stor, støtter E70 heldigvis det som er av aktuelle Java-standarder slik at du kan laste ned egne spill." 

Hallo, dette er en SYMBIAN telefon.  Hvem bryr seg om dårlige Java-programmer?  Og når vi først er inne på Symbian temaet, hvorfor tester dere ikke hastigheten på dette?  Java-hastigheten er totalt uinteressant, siden de fleste bruker Symbian-programvare.

 

Har nevnt dette i hver eneste E-serie test dere har hatt, men har blitt fullstendig oversett.  Dette er noe Amobil bør ta en titt på, ellers virker disse testene useriøse, og med liten verdi for de som vurderer disse telefonene.  Det blir nesten som å vurdere en lastebil med de samme kravene som man bruker når man vurderer en Porche.

6438507[/snapback]

 

Takk for tilbakemeldinger. Vil bare understreke på det sterkeste at ingen innspill overhodet blir avfeid. Alt som blir diskutert i kjølvannet av en test blir tatt opp og diskutert blant testerne, og vi tar det til etteretning når vi i fremtiden utvikler testprosedyren videre.

 

Ellers er jeg helt med på at det kan være tåpelig å teste Java-ytelsen på Symbian-telefoner, som i hovedsak kommer til å bruke Symbian-programvare. Grunnen til det er rett og slett at vi binder telefonen til en prosedyre som krever at vi tester akkurat det samme på alle telefoner, ellers vil en vurdering bli feil i forhold til en annen.

 

Nå kan det imidlertid se ut til at det er en løsning på vei på akkurat den fronten. Jbenchmark kommer innen kort tid å slippe en ny ytelsestester som går over alle standarder og som tar ytelsesmålinger på telefonen utenom bare Java-ytelsen. Forhåpentligvis kan den løse dagens probem.

 

 

Terningkast 1 på underholdning kan på ingen måte forsvare, uansett prisklasse.

 

Telefonen har tydeligvis innebygget støtte for både word og powerpoint dokumenter. Dette trenger overhode ikke brukes til "nytte", men også underholdning. GPS-programvare også - kan ikke også dette være en smule underholdende?

Dere skryter også av god videokvalitet - men den funksjonen er likevel gørr kjedelig?

 

Dere glemmer også å nevne at selv om telefonen kanskje ikke i utgangspunktet er en 6'er på undeholdning, har den definitivt mulighet for å knuse all motstand fra ikke-symbian telefoner på underholdningsfronten.

 

Skjønner absolutt ikke dette.. Telefoner fra Sony-Ericsson/Samsung blir du lei etter en måned. Symbian/Windows-mobiler har en ekstrem underholdningsverdi, fordi du stadig kan legge til nye funksjoner.

6440238[/snapback]

 

Bra innspill, men jeg er uenig. :) Etter å ha brukt samtlige av telefonene i E-serien (med unntak av E50), så vil jeg påstå at det er den desidert kjedeligste telefonserien jeg noensinne har vært borti. Tro det eller ei, men mangel på spill, radio og en heller middels mp3-spiller gjør hverdagen mer grå, og da fortjener ikke telefonen full pott.

 

Du kan selvfølgelig argumentere med at Word og GPS kan være spennende å tukle med. Saken er bare at grensen må settes et sted, og hvis en begynner å regne kalkulatoren som en del av underholdningskategorien så blir det helt umulig å vurdere den enkelte telefonen. Synd at en må gjøre et kompromiss, men vi mener så langt at det er den beste løsningen.

 

Men som sagt, alle innspill er gull for oss, så håper at alle som har meninger om saken gjør seg hørt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for å spore litt av :)

Vyke er tydeligvis et unntak, de tre andre operatørene jeg har tatt kontakt med for å høre om mulighetene for å få SIP-adresse, brukernavn og passord,  har ikke villet gi ut dette. Altså meget koselig av Vyke, bare så synd de tar 1,34 kroner pr. min til mobil (233 % av hva jeg betaler i dag, og jeg ringer nesten kun til mobil).

BCS har lagt ut en liste som ihvertfall kan gi en pekepinne om at det er flere som deler ut SIP info (Link til BCS her) - uheldigvis har vel mange fått oppfattningen av at dette ikke er normalt da telio som har majoriteten av voip kunene i norge ikke har støttet dette - men hvis de fortsetter med den praksisen spår jeg at de vil miste endel kunder da det er en stor begrensning iforhold til de andre leverandørene.

 

Skulle jeg kjøpt meg en WLAN VOIP telefon idag ville jeg trolig kjøpt en E-serie e.l. - ikke bare virker det som om de er teknisk overlegne - man slipper også ha flere telefoner.

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men mangel på spill, radio og en heller middels mp3-spiller gjør hverdagen mer grå, og da fortjener ikke telefonen full pott.

6441780[/snapback]

Greit nok at ikke den er allverdens telefon "ut av boksen" (men fremdeles langt i fra 1), men teller det altså overhode ikke at du har mulighet for å legge inn tusenvis av spill av OVERLEGEN kvalitet i forhold til Java-spill? Og tusenvis av andre underholdningsprogrammer? F.eks. videoavspiller med divx-støtte?

Lenke til kommentar

En annen, om ukjent, VoIP aktør som fungerer med E70 er voop (voop.no og voop.com). Ved å sende "Voop" til 2290 får du ferdige instillinger til telefonen. Du må i tillegg legge inn en profil i Tools-settings-connections-Internet telephony settings og sette internett som default call type i settings-call settings. Da har du fult fungerende VoIP som det fungerer å ringe til vanlige telefoner med (og foreløpig er det gratis!).

 

Hvis du i tillegg legger til SmartRoaming, som du finner i tools-catalogs-trial applications eller smartroaming.com, så kan du bevege deg mellom forskjellige wlan uten avbrudd. Om du mister wlan dekning så fortsetter samtalen over 3G (kan bli dyrt om du ikke har fastpris, men det kan også fjernes fra SmartRoaming). Bruker det på jobb med 5 wlan+et par åpne i området rundt, og det fungerer kjempebra!

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men mangel på spill, radio og en heller middels mp3-spiller gjør hverdagen mer grå, og da fortjener ikke telefonen full pott.

6441780[/snapback]

Greit nok at ikke den er allverdens telefon "ut av boksen" (men fremdeles langt i fra 1), men teller det altså overhode ikke at du har mulighet for å legge inn tusenvis av spill av OVERLEGEN kvalitet i forhold til Java-spill? Og tusenvis av andre underholdningsprogrammer? F.eks. videoavspiller med divx-støtte?

6442316[/snapback]

 

Forstår veldig godt hvor du vil hen, men er uenig.

 

For klart, du kan lage en hvilken som helst telefon om til en svært dugandes morotelefon i dag og. Men poenget er at mannen i gaten mest sannsynlig vil se på telefonen og tenke "dette er ikke en morotelefon". Om du vil, så kan du installere Linux på en iPod, men det betyr ikke at alle gjør det, og det betyr heller ikke at iPod er en avansert minibærbar med Linux.

 

Så lenge Nokia nedprioriterer moro såpass mye som de har gjort med E70, så gjør ikke telefonen seg fortjent til noe mer enn en ener. Tross alt, du kan få en Symbian-telefon med mp3-spiller og mye bedre Java-ytelse til 1500 kroner mindre, og hvis du kun er ute etter mp3-spiller, så kan du spare opptil 2000 kroner. Da mener jeg det er all grunn til å kritisere E70 på underholdning for det.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger. Vi er nok litt uenige i hvor mye _muligheten_ for å laste ned spill osv. skal bety for karakteren. I kategorien underholdining er nok hva som følger med i esken det som har telt mest.

 

Forøvrig bedømmes videoopptaker under kameradelen, Word og PowerPoint under Nytte, ellers hadde det nok blitt enda vanskeligere å komme frem til forståelige terningkast:-)

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Takker og bukker.. Vi legger inn og tester.. ehh. vent nå litt.. "Månedspris NOK 149,- pr måned"  Det er jo ikke gratis  :roll:

6444871[/snapback]

 

Hmm.. jeg begynte å bruke dette før "mer informasjon" var tilgjengelig, men jeg har ingen avtale med Voop eller mobia, og så vidt meg bekjent kan de ikke belaste den ene meldingen med 150,-. Hvordan skal de da fakturere meg? De vil selvfølgelig ta betalt etterhvert, ellers er det ikke lenge til de meldes konkurs.

Lenke til kommentar
Hei,

takk for tilbakemeldinger. Vi er nok litt uenige i hvor mye _muligheten_ for å laste ned spill osv. skal bety for karakteren. I kategorien underholdining er nok hva som følger med i esken det som   har telt mest.

Audun M. Solheim

6445252[/snapback]

Jeg er også helt uenig i denne karakteren.

Tenk på at det følger stort sett ikke med noen spill når man kjøper en spillkonsoll. Og en pc kan godt være fri for programvare når den er ny. Likevel har de selvsagt høy underholdningsverdi!

Når det går an å legge inn valgfri programvare slik det gjør på synbian-mobiler, og det fvel og merke finnes godt utvalg av programvare, er det maskinvaren som teller, og ikke hvilke programmer som følger med.

Endret av -kristoffer-
Lenke til kommentar
Når det gjelder videoformatet så vet jeg at den ble litt stor, den er lagt ut direkte fra kameraet uten konvertering. Dette er imidlertid et felt som blir mer og mer aktuelt om dagen, så det er godt mulig at vi kommer til å bruke en mer fornuftig standard etterhvert.

6437194[/snapback]

Hvis dere skal bytte videoformat hadde det vært veldig hyggelig om dere valgte ett videoformat som var støttet av de fleste operativsystemene.

Lenke til kommentar

Hei,

de aller fleste mobiler har jo mulighet for å installere nye spill, java- symbian- eller andre spill. At telefonen har et kraftig operativsystem som gjør det mulig å installere flere tilleggsprogrammer er selvsagt et pluss, men hvorvidt denne plussen skal komme i kategorien underholdning blir vel litt en diskusjonssak.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Så lenge Nokia nedprioriterer moro såpass mye som de har gjort med E70, så gjør ikke telefonen seg fortjent til noe mer enn en ener. Tross alt, du kan få en Symbian-telefon med mp3-spiller og mye bedre Java-ytelse til 1500 kroner mindre, og hvis du kun er ute etter mp3-spiller, så kan du spare opptil 2000 kroner. Da mener jeg det er all grunn til å kritisere E70 på underholdning for det.

6444937[/snapback]

Det er jeg helt uenig i, og grunnen er enkel:

 

Businessfolk spiller ikke!

 

Hadde jeg lest på Nokias hjemmeside at det fulgte med Space Impact 5 på E70 ville jeg garantert falt ned fra stolen. Det stemmer bare ikke med markede E70 er rettet for. Det er nøyaktig dette som skiller Eserien fra Nserien. Eserien har officeprogrammer, reiseprogrammer, gps-program, og andre ting som businessfolk trenger. Nserien har bedre mp3spiller, spill, osv. Forhåndsinstallert riktignok!

 

Du kan selvfølgelig pakke N80 telefonen den med alt mulig office og email programmer så den blir mye mer avansert enn E70 på businessfronten. Og omvendt kan du fylle E70 med spill, XviD videoavspiller og bedre mp3spiller. Men hvis E70 plutselig hadde hatt like mye underholdning forhåndsinstallert som Nserien ville NOE vært galt. Dette er ikke en mobil for de som spiller spill på mobilen. Så da bør den heller ikke få trekk for det.

 

NoWiSee, Han mener SmartMovie. Den spiller Xvid og DivX på mobilen uten at du trenger å konvertere. Gammelt nytt egentlig. Fungerer på alle Symbian-telefoner. Nye og gamle.

Lenke til kommentar
Ellers er det vel nok av telefoner som bruker den nye ladepluggen utenom n-serien? 6270, 6280, 8800, 6101, 6103, 6233, 6111, 6131, 7360, 7370, sikkert 6125 og kanskje andre... Å kaste stein i glasshus...

6441146[/snapback]

Du glemte 3250.

 

Skjønner ikke hvorfor folk snakker om nye og gammel lader, de fleste nye bruker jo den nettopp den nye. E-serien er jo uansett anerledes på mye, feks minnekort (E60 har DV RS-MMC, E70 miniSD og E50 microSD). Ser vi på resten av Nokias modeller bruker N-serien miniSD og resten microSD. E-serien bruker altså gammelt minnekort, og det er sikkert fordi man regner med at businessfolk har slike kort fra før av eller noe sånt. Når E-serien allikevel er såpass unntak tenker alle bare på laderpluggen?

Lenke til kommentar
Vyke er tydeligvis et unntak, de tre andre operatørene jeg har tatt kontakt med for å høre om mulighetene for å få SIP-adresse, brukernavn og passord,  har ikke villet gi ut dette. Altså meget koselig av Vyke, bare så synd de tar 1,34 kroner pr. min til mobil (233 % av hva jeg betaler i dag, og jeg ringer nesten kun til mobil).  Men virker, det gjør softwaren, jeg har sett det i bruk hos en uninett-ansatt selv.

 

Ellers er det vel nok av telefoner som bruker den nye ladepluggen utenom n-serien? 6270, 6280, 8800, 6101, 6103, 6233, 6111, 6131, 7360, 7370, sikkert 6125 og kanskje andre... Å kaste stein i glasshus...

6441146[/snapback]

 

Det er flere IP leverandører som fungerer med Nokia E-serie. Jeg bruker selv Vyke, IP24/Briiz, og iPhone leverer denne muligheten snart. Alle IP-leverandørene kan levere dette, dersom de legger inn riktige codecs, noe som er enkelt. Men de fleste ønsker å teste dette ut før man gir tilgang til alle. (andre ønsker å selge egne løsninger)

Når det gjelder Vyke så er det et produkt man bruker for å ringe til fasttelefoner når man er i Norge. Når man er i utlandet så er Vyke mange ganger billigere en å bruke mobilen på vanlig måte. Var selv i Italia for noen dager siden, ringte med Vyke for kr. 31,- Dersom jeg hadde brukt NetCom (mobilen på vanlig måte) ville dette ha kostet meg kr. 3.120,- (ut fra prisliste NetCom) En stor forskjell det da! Og Vyke fungerte veldig bra, ingen som klaget på samtalekvalitet etc. :thumbup:

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man kan laste ned programvare som funker på E70?

 

Har prøvd å laste ned fra forskjellige steder, men har bare blitt informert om at det ikke er kompatibelt.

Trodde det meste som funker på E61 også skulle fungere på E70.

 

Finnes det andre typer spill og programmer til E70 jeg kan installere? ...Flash, Java??"

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor man kan laste ned programvare som funker på E70?

 

Har prøvd å laste ned fra forskjellige steder, men har bare blitt informert om at det ikke er kompatibelt.

Trodde det meste som funker på E61 også skulle fungere på E70.

 

Finnes det andre typer spill og programmer til E70 jeg kan installere? ...Flash, Java??"

6463713[/snapback]

 

Handango - Selger masse programmer til mobiler

OpenSource Nokia Programmer

S60.com

 

Ellers er det bare å lete etter programmer som fungerer på andre E-serie mobiler. De skal fungere om hverandre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...