Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter med tilgang til S-ATA-disker

Anbefalte innlegg

Hei, folkens.

Har en PC stående, som har vært nede for telling noen måneder nå. Har ikke stresset så voldsomt med å få fikset den, siden jeg har tilgang på annen datakraft, men det er frustrerende å bare ha den stående uvirksom.

Kjøpte og monterte PC-en for ca. 2 1/2 år siden. Hovedkortet er et EPoX EP-8KRAI, prosessoren er en AMD Athlon XP 2500+, skjermkortet er et Abit Siluro som jeg i farten ikke husker nøyaktig typebetegnelse på.

Etter å ha fungert nokså stabilt en god stund etter montering (kjørte i en periode dessuten med litt overklokk), begynte jeg plutselig å få feilmeldinger under oppstart av Win XP, om at disken måtte kontrolleres for feil og så videre. Dette gjorde jeg flere ganger, men etter hvert ble problemet verre, og til slutt hengte hele systemet seg konsekvent under oppstarten.

Når jeg nå starter opp, henger fortsatt Windows XP seg under oppstarten (før XP-logoen kommer frem). Går jeg inn i BIOS, vises begge S-ATA-diskene mine der (den ene er forresten blank), men forsøker jeg å legge inn XP på nytt, så finner ikke installasjonsprogrammet noen disk å installere på. Det samme skjer dersom jeg prøver med SuSE-Linux. Under XP-installasjonen velger jeg innledningsvis å installere S-ATA-driver fra medfølgende diskett, men dette hjelper selvsagt ikke.

Noen som vet hvor feilen kan ligge? Dersom dette rett og slett er en ubøtelig feil i hovedkortet, har jeg et problem, siden jeg da nesten er nødt til å skaffe nytt, og dermed må jeg også kjøpe ny CPU og nytt skjermkort siden standardene for lengst er endret.

Takknemlig hvis noen kan hjelpe. Spør hvis dere ønsker mer informasjon om systemet; det er sikkert mange vitale detaljer jeg har glemt å nevne her ...

Edit: Må tilføye at det i skrivende stund er en stund siden sist jeg i det hele tatt prøvde å starte opp, men jeg har slitt lenge med problemene, og regner ikke med at ting har endret seg mye av seg selv ...

Edit 2: Gav like gjerne hele tråden nytt navn, siden jeg nå vet at hovedkortet ikke er helt defekt. IDE-disk fungerer, men S-ATA går fortsatt ikke ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kunne jo prøve med en vanlig IDE disk for å se om det gjør noen forskjell.

6435071[/snapback]

Det kunne jeg nok, men jeg har dessverre ingen for hånden akkurat nå. Skal se om jeg klarer å oppdrive en (burde i og for seg ikke være noe problem ...).

Hei!

Forsøk nullstilling av BIOS, eventuellt en ny BIOS.

Sjekk også om cpu er varm. Sjekk for støv i vifter.

Hilsen,

efikkan.

6435474[/snapback]

Har nullstilt og flashet tidligere, og det hjalp lite. CPU-temperaturen er fin, den òg.

Takker for bidrag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Greit, nå har jeg endelig somlet meg til å forsøke med IDE-disk, slik hårek foreslo. Tok en gammel Maxtor-disk på 6 GB fra en gammel IBM Aptiva, satte inn, og la like godt inn XP fra "bunnen" av. Og sannelig, sannelig, det fungerer fint - her sitter jeg nå og skriver. Synes jo dette var litt oppløftende.

Problemet er at jeg fortsatt ikke kommer noen vei med de to S-ATA-diskene på 120 og 200 GB. Hvis jeg prøver å starte opp med diskene tilkoblet, får jeg beskjeden "Boot disk failure: insert system disk and press enter" under oppstarten. Dette til tross for at IDE-disken står øverst under Boot Priority.

Har noen peilig på hva neste steg er?

Lenke til kommentar

Tror det må ha noe med BIOS bootrekkefølge å gjøre.

Du har sjekket etter at du har koblet de til? BIOS vil forandre instillinger når du kobler til / fjerner disker.

Det er stor forskjell på hvordan BIOS ser ut på forskjellige hovedkort, det er ofte to menyer å stille inn. Mange nyere BIOS har en hurtigmeny for boot, på mitt trykker jeg F8 rett etter reset så får jeg opp en liste med alle disker og kan velge hvilken jeg vil boote fra.

Lenke til kommentar

Jo da, sjekket etter at jeg koblet til. IDE-disken med fungerende XP-installasjon på stod øverst. Likevel fikk jeg boot disk failure.

Planen nå er nytt forsøk med nyeste S-ATA-drivere fra hk-produsenten på diskett, og booting med XP-CD med installasjon som endelig mål. Har små forhåpninger til dette.

Lenke til kommentar

Hm, nettopp. Prøvde jo likevel å laste ned S-ATA-driver og kopiere til diskett, som jeg så lot stå i under lasting av XP-installasjonsprogrammet. Så at .sys-filen ble kopiert sammen med en drøss andre drivere, men til slutt kom meldingen om at Windows XP ikke fant noen disk å installere på. Denne gangen hadde jeg kun den ene S-ATA-disken tilkoblet, den jeg vet skal være helt blank.

Hvis jeg skal oppdatere BIOS, kan det hende jeg trenger litt hjelp til å finne riktig versjon. Har et EPoX EP-8KRAI hovedkort, men på EPoX sin nettside kommer kun disse to, av typen EP-8KRAI-X, opp når jeg søker etter det. Skal jeg ta sjansen på at det er riktig? Mener spesifikasjonene er de samme, men likevel ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...