Gå til innhold

Partisjonering i ubuntu og plassering av kataloger

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tidligere latt innstallasjonsveiviseren ta seg av partisjoneringne og katalogplasseringen. Eller så har jeg bare hatt en / (root), home og en swap.

Men nå tenkte jeg at jeg skule formatere manuellt og gjerne velge forksjellige filsystemer alt etter hva som er mest praktisk.

Så hvordan bør jeg gjøre det? Maskinen har en 40 GB IDE harddisk og to ledige SATA-porter. Tenkte at den skulle brukes som en server/arbeidsstasjon til å bli bedre kjent i GNU/Linux samtidig som jeg har endel harddiskplass til å lagre større mediefiler og dokumenter på da laptopen kun har 60 gb.

Swap og home vet jeg jo jeg må lage. Men er det slik at jeg selv bestemmer om jeg vil ha katalogene på samme eller fordelt på flere partisjoner? Noen som kan anbefale egnete filsystem til de forskjellige partisjonene?

Leste på linuxguiden dette "/var og kanskje også /var/log bør være på egne partisjoner, så også /usr og /home"

Har vel brukt EXT3 siden det er forvalgt, men tenkte kanskje ett av REISER filsystemene kunne være greit å bruke på den partisjonen som har flest systemfiler på seg? Også pleier jeg på i Win XP å ha en egen partisjon til mediefiler, dokumenter og programfiler og operativsystemen på C:

Og hva med boot? Blir det laget automatisk eller brukes ikke boot lenger?

Nedfor er alle katalogene. Hadde vært fint hvis dere kunne forklart litt om dem hvordan jeg bør oganisere dem i forhold til partisjoner?

Tenkte bruke hele disken til GNU/linux, men gjerne partisjonere et omåde i FAT32 eller NTFS og ha Windows innhold eller filer som brukes på windowspartisjoner (f.eks. til backup). Men dette gjør jeg bare hvis det ikke blir nødvendig å bruke opp alt diskplassen til root eller home (Hvor store bør de være?)

Også kjøper jeg med tiden en eller to disker med minimum 250 gb og setter på SATA-kontrolleren på hovedkortet.

Setter pris på hjelpen :) Tenker å sette meg mer inn i det under X når det gjelder linux slik at jeg ikke blir så avhengig av hjelp. Slik at jeg kommer nærmer det nivået jeg er i windows. Skal også hive Debian på en server med SCSI-disker og BSD på en boks jeg skal bruke til gateway. Må bare lære meg litt først :)

* / – rotkatalogen alt annet befinner seg under.

o /bin – essensielle verktøy.

o /dev – enhetsfiler.

o /etc – konfigurasjonsfiler.

o /lib – kjernemoduler.

o /sbin – essensielle systemadministrasjonsverktøy.

o /mnt – monteringskatalog for enheter som floppy, CD-ROM, etc.

o /proc – et virtuelt filsystem med informasjon fra kjerna.

* /boot – her legges kjerna.

* /home – hjemmekataloger for brukere.

* /opt – for tredjepartsapplikasjoner.

* /root – lagringsområde for systemadministratorer.

* /tmp – midlertidig katalog der alle har skrivetilgang.

* /usr – for de aller fleste programmer på systemet, samt tilhørende filer.

* /var – for stadig økende data, som databaser og systemlogger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det er ganske så enkelt å lage partisjoner i installasjonsprogrammet til Linux (Uannsett Distro) Det jeg kan tenke meg er at også Ubuntu har cfdisk (noe som jeg synes er det enkleste partisjoneringsprogrammet) Du trenger bare å lage 3 partisjoner i og for seg. en / partisjon en /home partisjon og en /swap partisjon. Det er de partisjonene du trenger. Det som hører til Linux installasjonen av program vare og sånn installeres under / partisjonen, ja bortsett fra brukerinfoen da. Det samles under /home pga du har brukerkontoen din der.

Eneste du bør passe på er å lage partisjonene dine store nok.

Vet ikke hvor mye plass en full Ubuntu installasjon tar jeg, men Slackware tar iallefall litt over 3 GB med full installasjon. Ubuntu kan jeg tenke meg tar rundt 5 GB tenker jeg (Det gjorde iallefall Fedora).

Hvis jeg f. eks har en stor harddisk jeg skal ha Slackware Linux på, så bruker jeg å ha denne partisjonerings rekkefølgen:

1. / partisjon

2. /home partisjon

3. /swap partisjon

4. /lagringspartisjon.

Partisjon nr.4 bruker jeg å lagre alt jeg laster ned for det meste, men på maskiner med små harddisker bruker jeg bare 3 partisjoner.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det er greit forskjell på oppsett av server og desktop-maskin, for ikke å glemme distroforskjeller. Uansett er det greit med /, /var, /usr, /boot og /home(og selvsagt swap). Det du kan gjøre er å sette opp LVM(men beholde rota utenfor LVM - 700-800MB til rot holder flott). LVM lar deg justere partisjonsstørrelser som du ønsker, altså kan du gi en partisjon mer plass om det trengs. Det kan være greit å ikke fordele all LVM-plassen med en gang. Husk å velge et filsystem som er greit å resize(JFS kan f.eks. ikke krympes, bare økes(dog live/montert)).

Lenke til kommentar

Hva er LVM og hvordan får jeg rota utenfor det? Men jeg tror jeg går for wil sitt oppsett.

Men å ha /usr, /var og /tmp på separate partisjoner, er det unødvendig? Ser at det står at det kan være smart på linuxguiden. Men er det på eldre maskinvare eller noe sånt?

Så var det filsystem da. Tror jeg velger XFS på lagringsdiskene som jeg setter inn etterhvert siden det utnytter mesteparten av plassen og virker ellers på til den bruk.

Men til disse partisjonene, får jeg utnyttet systemet best med å kjøre EXT3 på alle partisjonene?

"ReiserFS

ReiserFS, oppkalt etter sin skaper Hans Reiser, er et B-tre-basert filsystem. ReiserFS var det første filsystemet som fikk støtte for journaler i Linux. ReiserFS ble skapt for å være et journalførende filsystem fra dag én, og derfor er det sett på som raskere enn ext3. Det er likevel mindre brukt fordi det mangler bakoverkompatiblitet med ext2, og mindre verktøy og mindre kryssplatformskompatiblitet. En interressant detalj å merke seg er at ReiserFS støtter å lagre flere fil-haler(den siste blokka i filen) i én blokk, noe som utnytter harddisk plass mer effektivt. Dette kalles «tail packing».

Reiser4

Reiser4 er et radikalt filsystemdesign. Det bruker mange avanserte funksjoner som utviding via tillegg, fullstendig atomisk filsystemtransaksjoner, effektiv lagring av små filer, og det bruker også et system som kalles «wandering logs» (vandrende logger) for å unngå de vanlige ytelsessvakhetene som ofte blir funnet i journalførende filsystemer. Mer informasjon kan finnes på Reiser4s hjemmeside (http://www.namesys.com).

Reiser4 er nettopp sluppet, og inneholder derfor mange barnesykdommer. Det kan fint kjøres til vanlig bruk, men man bør kanskje holde det unna produksjonsservere. "

Reiser utnytter jo plassen effektivt med såkalt «tail packing»...

Lenke til kommentar

Nå har det seg at selv om jeg skrev inn 2 Gb da jeg prøvde å lage root partisjon så fikk jeg melding om at partisjonen ikke var stor nok (2 GB)

Så jeg gjorde det automatisk. Nå har jeg En partisjon (hd1) med home, root og det meste, samt en swap på 1 Gb på utvidet område (logisk).

Noen som kan hjelpe meg med å legge home på en partisjon med 14 GB?

Flytte den fra partisjonen root og alt det der ligger på..

Hadde satt pris på hjelpen da det er greit med tanke på reinnstallasjoner ol.

Mvh.

Lenke til kommentar
Men å ha /usr, /var og /tmp på separate partisjoner, er det unødvendig? Ser at det står at det kan være smart på linuxguiden. Men er det på eldre maskinvare eller noe sånt?

Jeg pleier alltid å separere ut disse i tillegg til / og /home. Om det alltid er gode grunner i det, vet jeg ikke. Blir kanskje smak og behag.

/usr - her lagres det mye programvare og biblioteker. Greit å ha nok med plass. I tillegg kan gjerne denne partisjonen mountes som read-only.

/var - masse logger. Går noe løpskt er det greit at kun den partisjonen fylles opp og ikke noe mer. Det kan eller havne mye rart i den partisjonen så man trenger mer plass her enn man tror. F.eks. på debian/ubuntu lagres alle pakker under /var/cache/apt/archives. På en server kan man like greit opprette /var/log som egen partisjon.

/tmp - trenger ikke å være så stor, men samme gjelder hvis den plutselig blir fylt opp så går det ikke utover resten av systemet.

Jeg har ellers sansen for EXt3. Ikke så fantastisk raskt, men meget sikkert og stabilt.

Skal du bare ha et testoppsett uten noe dill, så klarer du deg fint med / & swap. Hva som blir best for deg må du nesten vurdere litt selv.

Ellers:

http://tldp.org/HOWTO/Partition/index.html og 'man hier'

Det har forresten hendt meg at jeg har satt i gang formatering av feil partisjon, men stoppet dette så snart jeg oppdaget det. Da har jeg prist meg lykkelig over at disken var greit partisjonert. Ble i hvert fall noe enklere å redde data. (jepp, hadde ikke backup)

Lenke til kommentar

Men jeg fant ikke ut hvordan jeg flytter home til en ny partisjon... Siden jeg brukte den automatiske partisjoneringen siden manuell partisjonering ikke fungerte helt, har jeg alt bortsett fra swap på samme partisjon. Noen som kan hjelpe meg med å flytte home til en ny partisjon?

Setter pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...