kimoajaj Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Heisann! Legger ut to ganske så anonyme bilder, følte bare for å dele noe med dere:). Det ene er av barndoms mopeden som fortsatt brukes flittig, det andre ble tatt samtidig som mopeden ble fotografert. Moped bildet er kanskje kjedelig?. Hvordan kunne jeg fått noe mer ut av bildet?. Begge bildene kommer forøvrig rett fra kamera. Jaja Joakim. Endret 7. juli 2006 av kimoajaj Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Syntes begge bildene ble ganske kjedelige egentlig Mopedbildet kunne blitt frisket opp med litt sterkere farger og en anelse mer kontrast. Stå på! Lenke til kommentar
ttd Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 De fleste bilder er potensielt mer spennende utelukkende ved å la være å midstille motivet... Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Akkurat ja... huff jeg må lese litt om det gyldne snitt... som jeg ikke vet hva er, og litt sånn der. Jeg sliter litt med å finne/skape motiver, virker som at man enten "har det" eller ikke... hmm. Jaja:) Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Akkurat ja... huff jeg må lese litt om det gyldne snitt... som jeg ikke vet hva er, og litt sånn der. Jeg sliter litt med å finne/skape motiver, virker som at man enten "har det" eller ikke... hmm. Jaja:) 6441064[/snapback] Jeg er selv ingen foto ekspert men har sett en del fotografer som greier å ta utrolig bra bilder av såkalte "uinterresante" objekter. Så det er kanskje sånn som du sier, enten har man det eller ikke. Du kan jo kanskje prøve å ta nærbilder av deler på motoren eller lignende. Du kan jo også prøve å ta bilde av mopeden fra litt andre vinkler, det er ofte bilde kan bli mer interresant hvis man tar går ned i knestående eller lavere. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Det er ikke sånn at man enten har det eller ikke. Man lærer seg det. Det finnes tross alt både foto- og kunstskoler. De lærer seg ting. En generell gjennganger her på forumet er at veldig mange er flinke på bruk av (dyrt) teknisk utstyr og etterbehandling av bilder. Men veldig mange av bildene mangler rett og slett komposisjon. Det er litt som du sier; flinke fotografer klarer til en viss grad å få spennende bilder ut av de fleste motiver. Men dette er kun til en viss grad - man kan ikke klemme saft ut av gråstein. Lær deg litt grunnleggende komposisjon så er du langt på vei. Edit: Et par tips til hvordan du kunne ha gjort en bedre komposisjon på bildene dine. 1. Lanskap. Her kan du fint kutte ganske mye av himmelen. Dette kunne du ha tatt igjen ved å bøyd deg nesten helt ned i gresset og fått med en blomst eller lignende i forgrunnen. Bildet ville ha blitt nok så likt, men fått en enormt mye større dybde. 2. Moped Her kunne du ha lagt deg ned og tatt bildet opp mot mopeden. Da ville du ha fått med kun gress og moped. Samt at du ville ha fått et intrykk av at mopeden sto høyere enn deg og virket veldig ruvende. Hadde du i tillegg brukt vidvinkel kunne det ha blitt svært så dramatisk. Lykke til videre. Endret 6. juli 2006 av perottol Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Hei RC1 og perrotol! Tusen hjertelig takk for veldig fine replies, ble nesten litt inspirert til å gå ut å fotografere nå! . Jeg har vært gla i å ta bilder i mange år nå, og føler at jeg må kunne forsvare kjøpet av EOS350D`n slik at pengebok-samvittigheten ikke tar overhånd. Har funnet ut at man ved bruk av speilrefleks kamera ofte får en mer korrekt gjengivelse av motivet, med mine gamle kompakt kamera så ble de kjedeligste solnedganger riktig så dramatisk pga. den dårlige optikken, mulig jeg prater om ting som jeg ikke har peiling på, men jeg tror det måtte være noe sånt. Noen som har noen linker til sider hvor det står om komposisjon og slikt?. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Noen linker har jeg ikke, men jeg vil absolutt anbefale å kjøpe en god bok. Den kan du lese når du sitter på bussen eller ligger i sengen, og du kan ha den med deg ut når du skal eksperimentere med de nye kunnskapene du har tilegnet deg. Å ta kamera på alvor er nok det beste argument lommebok-samvittigheten kan få. Ps: Alle står vi på skuldrene til andre fotografer, samme om kildene til vår inspirasjon stammer fra rammeavdelingen på Ikea, eller flotte fotobøker om Magnum-fotografer og F.64-gruppen. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Ellers så skrev jeg en gang et fotokompendium som omhandler mye om komposisjon: http://snotpope.com/po/fotokompendie.pdf Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det jeg har funnet ut etter hvert, er at man ofte har lett for å tenke "dokumentere" når man tar bilder. Altså at man tar bildet for å kunne vise andre hva man selv har sett. Dermed har man lett for å henge seg opp i å holde kamera rett. At alt skal være i fokus og at hele motivet må være med, gjerne fra en vinkel hvor det er lettest å få et inntrykk av hvordan motivet tok seg ut i virkeligheten. Hvis man klarer å glemme alt dette, og ikke være så redd for skjeve vinkler og å kun ta med deler av motivet, blir bildene ofte bedre. Tommy Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 De mest spennende bildene kommer ofte når man bryter/vrir reglene. Det er dog en stor fordel å vite hvilke regler man skal bryte. Man lærer kunstteori på kunsthøyskolen også, før man gjerne skroter reglene når man begynner på akademiet. Kunnskap er makt, makt over mediet. Selv bryter jeg ofte reglene, men det er ikke grunnet mangel på kunnskap. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Denne er skrevet med analoge kameraer i tankene, men jeg fikk fortsatt mye kunnskap ut av den: http://www.morguefile.com/archive/classroom.php Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Det er egentlig de samme reglene som vært gyldige i flere hundre år, for foto går hånd i hånd med all annen bildekunst. Det er derfor jeg er så glad i å bruke 8:10/10:8 sideformat, slik de gamle mesterene gjorde. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Heisann folkens! Perottol, kompendiet ditt har jeg allerede liggende på hardisken:). Står respekt av å ha laget noe sånt. Takker så mye for tips i fra dere andre også, spørsmål som jeg ofte stiller meg når jeg skal ta et bilde er: -hvor mye av motivet skal fylle bildet -hvordan skal motivet stilles (midtstilt, til høyre, venstre, oppe/nede osv) -hvordan skal dybde skarpheten være Greit nok at man som oftest bruker liten dybdeskarphet ved portretter, men dybdeskarpheten er jo også noe man må vurdere nøye ved andre bilder også. Hmm får vell begynne å spare til en bok:). Legger ved to bilder som jeg tok for 40minutt siden, var ute å tok en kveldstur på motorsykkelen, man kan vell si at dette er "barndoms motorsykkelen" , i likhet med barndomsmopeden, sykkelen er ikke noe underverk men jeg er veldig gla i den fordet. Det ene bildet har jeg gjort mørkere, syns det ble litt stilig når chrommen på sykkelen stakk seg så ut liksom. Vellvell here goes: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Hvis du tar i bruk kurveverktøyet i PS så vil du få frem den effekten du ønsker på en mer vellykket måte. Å gjøre hele bildet mørkere er ikke eneste teknikk som du kan bruke til gjøre bildet litt glam. Edit: Jeg ville forresten stilt sykkelen den andre veien, for slike bilder mener jeg skal ha luft foran kjøretøyet. Å velge å legge bevegelsen i den retningen passer bedre på mer arty bilder. Endret 8. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Aha okei PMnormal, takker for konstruktiv kritikk:). Grunnen til at jeg lot den stå i den retningen var at den ser bedre ut fra den siden, ettersom at eksosanlegget ligger på denne siden. Men jeg skjønner teorien om at sykkelen kunne stått andre veien og at den da ville hatt mulighet til å kjøre videre inn i bildet og ikke stanger mot veggen, hehe:). Jeg har desverre ikke PS.. . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå