Gå til innhold

Komme i form!

Anbefalte innlegg

Hallo.. jeg har satt med som mål å komme meg i litt bedre for iløpet av sommerferien, men jeg vet ikke helt hvordan jeg bør angripe situasjonen.. Jeg er ikke i så god form fra før av, så jeg må starte litt rolig..

JEg leste at det var lurt å jogge tidlig om morningen uten å spise noe først..

Så hvis jeg jogger en halvtime kl 9 hver dag er vel det ganske bra?

Noen andre tips til ting jeg kan gjøre?

(Jeg vil trene kondisjon og litt styrke)

Endret av ChrizZor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ehm, hvorfor er det lurt å jogge uten å ha spist noe først? (bare et spørsmål)

EDIT: ja, jogging er bra.. Også hvis du starter rolig kan du gå en god tur. Er det kondisjon osv? Eller vil du trene litt styrke på mage og armer, ryg, ben osv?

6434603[/snapback]

Var noen som skrev at siden man ikke hadde noe energi i kroppen fra før måtte kroppen hente energi fra fettet ;) Jeg vil egentlig trene kondisjon og styrke.

Endret av ChrizZor
Lenke til kommentar

Jogging om morgenen øker forbrenningen for resten av dagen. Dessuten smaker frokosten ekstra godt etter en liten joggetur, for ikke å snakke om morgendusjen. :)

Sett deg for mål at du skal jogge 30 minutter den første uke for å så øke tiden med 10 minutter hver eneste uke (35min den andre uka, 40 min den tredje uka osv).

Lenke til kommentar

Du finner mange gode tips om du søker på nettet.

Hvilken type styrke er det du ønsker å trene ?

Ren styrke, utholdende styrke, eller vil du trene for å se bra ut ?

"Enkleste" er jo å begynne å spise riktig. Ca. Hver tredje time, kjør morgengymnastikken din. Så kan du jo finne ett styrkeprogram som passer deg. Evt finne ett som nesten passer deg og tilpasse det til den formen som du er i.

Treningsmetoder.. Tjah, 4 split program for styrke fungerte meget bra for meg, spørs om det passer like bra for deg, må du nesten teste ut selv.

Ellers, så er det jo sykling, jogging o.l for å forbedre kondisjon. Bruker det også som restitusjonstrening.

Lenke til kommentar

LarsP: Her en dagen leste jeg at styrketrening gir deg økt forbrenning over et -relativt- lenger tidsrom, mens utholdenhetstrening bare gir deg økt forbrenning under treningen. Husker jeg feil, eller er det rett som du sier?

anyways

Om morgenen er glykogenlagrene i musklene tomme og kroppen vil derfor hente energien sin fra fettlagrene, om man driver med lav til middels intensiv aktivitet. Driver man derimot høyintensitet er ikke forbrenning av fettreservene godt nok, og kroppen begynner å tære på muskelmassen.

Man skal også stappe i seg en del vann før man går denne morgenturen for å forbedre transporten av fettsyrene i blodet. Man skal visst også stappe i seg litt proteiner før denne turen for å (hmm, errr) sette i gang noe greier med ?sitronsyresyklus? (dette husker jeg dårlig), som vil øke fettforbrenningen. Og som sakt tideligere kaffe bør tas 30min før turen, samme som vannet.

Lenke til kommentar
LarsP: Her en dagen leste jeg at styrketrening gir deg økt forbrenning over et -relativt- lenger tidsrom, mens utholdenhetstrening bare gir deg økt forbrenning under treningen. Husker jeg feil, eller er det rett som du sier?

6455553[/snapback]

Med styrketrenning så øker den generelle forbrenningen pga av at større muskler trenger mer energi for å "leve". Selve oppbygningen av større muskler vil ikke tære så mye på fettreserevene.

Med feks jogging får du en høy forbrenning av selve treningen, men den vil ikke vedvare. Men en joggetur på morgenen vil holde forbrenningen oppe store deler av dagen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

anyways

Om morgenen er glykogenlagrene i musklene tomme og kroppen vil derfor hente energien sin fra fettlagrene, om man driver med lav til middels intensiv aktivitet. Driver man derimot høyintensitet er ikke forbrenning av fettreservene godt nok, og kroppen begynner å tære på muskelmassen.

Man skal også stappe i seg en del vann før man går denne morgenturen for å forbedre transporten av fettsyrene i blodet. Man skal visst også stappe i seg litt proteiner før denne turen for å (hmm, errr) sette i gang noe greier med ?sitronsyresyklus? (dette husker jeg dårlig), som vil øke fettforbrenningen. Og som sakt tideligere kaffe bør tas 30min før turen, samme som vannet.

6455553[/snapback]

hva med å ta en spiseskje oliven olje? som igjen gjør at kroppen begynner å angripe fettet med engang og er kroppen i fett brenner form +?

mp3 spiller kan være en fordel til trening, jogging kan være kjedelig og tungt.

syntes å jogge i skog i sikk sakk var det mest kjekke med jogging. det kjekke med jogging/spurting er vel farten, en fart en får uten hjelpemiddel,sykkel, bunji, fallskjerm u name it.

sykling med mp3 spiller, det greieste spør du meg.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...