Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Web-server

Anbefalte innlegg

Kan hende dette ble litt off-topic, men fant ikke bedre!

Skal lage en webserver for å ha noen sider til ett LAN på! hvilke programmer trenger jeg? er helt blank på webservere! serveren må støtte FTP, PHp og Frontpage server extension! Linux eller windows?? har win98se på den maskinen fra før! holder det??

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja....Linux har jeg ikke mye greie på, men det skal vel være det sikreste ?? bare det er riktig satt opp.....

Bruker selv Windows2000 Server med IIS. Funker bra det med endel sikkerhetsoppdateringer osv. Støtter det meste. Har også Ftp-server integrert.

Bruker også bulletproof som Ftp-server

Har brukt Apache i Windows også. Går bra det også.

Lenke til kommentar

En web-server stiller veldig få(ingen?) krav, os blir opp til deg(og bruksområde), selve serveren er det da naturlig at blir IIS(windows) eller Apache(alle os). Vet ikke hvordan det er med Frontpage exstension muligens det bare er til IIS, men php(og perl & asp) kjører fint på begge serverene.

NB: hvis du bestemmer deg for å gå for noe annet enn windows, husk at linux _ikke_ er eneste alernativ :wink:

Lenke til kommentar

Skal du ha Webserver i Windows så kan jeg minimum anbefale deg NTFS filsystem som du får med Windows NT/2000/XP. Altså IKKE Win98. Det går, men er IKKE å anbefale. IIS støtter Frontpage Server Ext.....og PHP

Om det er lønnsomt å bruke Windows2000/IIS avhenger av tilgjengeligheten på Windows2000 Server og hva slags hardware (hvor rask/kraftig pc) det er snakk om. Windows 2000 krever jo i utgangspunktet endel ressurser for å være relativt greit og raskt og jobbe med.

Har du en litt gammel pc, med lite ram <64MB så kanskje du skulle vurdere Linux.....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 15:13, skrev TormodK:

IIS...?? følger det med windows 2000? xp??? om ikke?? hvor er det tilgjengelig til nedlasting??

Tusen takk! dere har vært til stor hjelp!

IIS følger med Windows 2000 / XP, også Pro utgaven av 2000, men den er noe begrenset i forhold til Server utgaven - husker ikke hva forskjellen var i farta.....

Man innstallerer det fra Win2k/XP-plata. Add/remove Windows Components eller noe i den duren...

btw...IIS = Internet Information Server

P4 [email protected]

Asus P4B533-V

2x256MB TwinMos 266DDR 2100 :sad:

GeForce 3 64MB

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-10-15 15:37 ]

Lenke til kommentar

Forskjellen på server og workstation er vel (om ikke jeg husker helt feil) antall samtidige brukere du kan ha før besøkende på sidene får en melding som sier noe lignende som "for mange brukere - prøv igjen senere". Workstation i 2000 hadde i allefall en begrensning på 5 brukere, og med et par ting som huskes og blir liggende så måtte den restartes til stadighet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 15:17, skrev Gabriel_X:

Hvis du bare skal ha noen enkle sider kan du nærmest bruke hva som helst av webserverløsninger.

IIS er jo superenkelt å sette opp hvis du ikke skal aktivere noen avanserte løsninger.

Hva mener du med avanserte løsninger? trenger PHP! FP serevr extension også! Men jeg tror jeg klarer meg med den hjelpa jeg har fått nå! Takk takk!

Ellers... Noen som vet hvordan man gjør det med .no .org .net .com og lignende? når jeg nå har server må jeg betale for å få ett domene?? er det dyrt i såffal??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 16:21, skrev TormodK:

Quote:

Den 2002-10-15 15:17, skrev Gabriel_X:

Hvis du bare skal ha noen enkle sider kan du nærmest bruke hva som helst av webserverløsninger.

IIS er jo superenkelt å sette opp hvis du ikke skal aktivere noen avanserte løsninger.

Hva mener du med avanserte løsninger? trenger PHP! FP serevr extension også! Men jeg tror jeg klarer meg med den hjelpa jeg har fått nå! Takk takk!

Ellers... Noen som vet hvordan man gjør det med .no .org .net .com og lignende? når jeg nå har server må jeg betale for å få ett domene?? er det dyrt i såffal??

Du KAN lage deg et domene hos dot.tk hvor du får et http://www.minside.tk -domene gratis. Dette kan ikke forwardes til en IP, men hvis du setter opp en dns-tjeneste på pc'n din som du får fra f.eks. http://www.no-ip.com så kan du lage et domene som heter minside.no-ip.org. Da kan du ved å gå inn å konfigurere http://www.minside.tk til å forwarde alle forespørsler til minside.no-ip.org som er på din server....

...vel, er ikke helt fornøyd med den forklaringa der, men..... :roll: du får heller spørre :wink:

P4 [email protected]

Asus P4B533-V

2x256MB TwinMos 266DDR 2100 :sad:

GeForce 3 64MB

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-10-15 18:16 ]

Lenke til kommentar

Du må rett og slett kjøpe deg et domene hos f.eks http://www.webdeal.no ,da trenger du ikkje kjøpe webhotel (lagringsplass hos webdeals servere) men kun domenet. Så videre får du domenet til å peke til ***.no-ip.com voila...

Men eg tror ikkje du kan ha .no domene visst du ikkje er en bedrift registrert i brønnøysund registeret eller noe sånt...men sjekk ut alt det der på http://www.webdeal.no

Prisen på et .com .org .net .info .biz domene ligger nok på ca.150kr Håper svarene vil hjelpe...

Lukke til!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 21:01, skrev ueland85:

i win 98 cd en har du et web-server prog for win98, enkelt og grett, funker nok til det som trengs tror jeg.

Du mener PWS?? Personal Web Server!?

har prøvd det! men ble litt for innvikla! ikke system i noenting som helst! skal prøve å innstalere win 2000 nå! se om det går! ellers får jeg støtte meg tilbake med PWS på win98 se! Noen som har erfaringer?? Hvilken maskin trengs for å hoste en liten webside??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...