dazgiaz Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg skal anskaffe nytt kamera, og har inntil videre lagt fra meg ideen om speilrefleks, da jeg ikke tror det passer mitt bruk. Hovedbruken vil være på turbruk, så det må tåle litt kamerauvennlige omgivelser. I tillegg hender det jeg tar meg en dykkeferie, så muligheten for vanntett kamerahus og minst 30 sekunders videoopptak bør være der. Har skjønt at Mju 720 er vanntett, men det er på bekostning av litt bildekvalitet. Hva bør jeg gå for? Tror nok at robusthet er noe jeg vil prioritere fremfor bildekvalitet om jeg må ta et valg. Budsjettet mitt er 3000 + -. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 I såfall er nok Olympus Mju-720 det kameraet du bør velge. Det er vanntett og støtsikkert, og forskjellen i bildekvalitet på dette og andre (kun) vanntette kamera er ikke så veldig stor. Men sjekk gjerne litt testbilder på nettet først, for å forsikre deg om at bildekvaliteten er bra nok for deg. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Bare husk på at dette er vanntett ned til 3 m. Skal du på dykketur må du ha et uv-hus i tillegg. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Ville heller kjøpt et Ixus 750 eller pentax a10 med UV hus. Da kan du dykke lenger ned, og det er veldig gode kamera. Lenke til kommentar
dazgiaz Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Ville heller kjøpt et Ixus 750 eller pentax a10 med UV hus. Da kan du dykke lenger ned, og det er veldig gode kamera. 6434811[/snapback] Du mener da Ixus eller pentax med UV-hus, sammenlignet med Mju720 uten UV hus? For med hus, skal begge tåle dybder til 40 meter, noe som er nødvendig. Har selvfølgelig ikke tenkt å dykke med kamera uten UV hus, men det er jo en pluss til Mju at den kan være med på rafting/kajakk og turer i dårlig vær, uten å måtte ta hensyn til beskyttelse av kameraet. Har hørt at Ixus 750 er mer "normalt", dvs ikke spesielt beskyttet mot fuktighet? Er det noen andre kamera som tåler fuktighet bra? Så langt ligger nok Mju best ann, jeg bestemmer meg på fredag. Lenke til kommentar
dazgiaz Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Har "oppdaget" Mju 800/810 (hva er forskjellen?) har ca samme pris, og at den får bra kritikk på bildekvalitet (til mitt kommende bruk). Derimot har jeg ikke funnet ut om det finnes UV-hus til dette kameraet, ihvertfall ikke på Olympus' hjemmeside. Noen som vet om det vil komme senere? Har også funnet en tidligere tråd her der Pentax WP/wpi blir sammenlignet med Mju 720, egentlig uten noen "vinner". Noen nye innlegg på den fronten? Mye spørsmål i hodet mitt nå, typisk at når jeg setter meg inn i noe, øker bare kunnskapen om hvor mye jeg ikke vet.. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Uten å reklamere for mye, så har Japan Photo nå tilbud på HP PS R818 5mpix kamera MED undervannshus (tett til 40 meter) for kr 1999 for alt! Det er en ganske sweet deal spør du meg. Jeg har lenge hatt lyst til å ha et kamera som en kan bruke under vann, men undervannshus koster som regel rundt 1500 spenn...., så når jeg får et kamera "på kjøpet" for 2000, så regn med meg. Kjøpte det i dag. Det virker ok så langt. 5x optisk zoom også. Ta en titt! Lenke til kommentar
dazgiaz Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Jeg gikk for Olympus Mju 720, bestilte den i dag fra Pixmania, som virket å være eneste som hadde den inne.. Det viste seg å være eneste robuste kamera som også leveres med undervannshus, så da ble det egentlig et enkelt valg. Største minuset er vel videokvaliteten.. men sikkert godt ok til mine ukresne øyne. Ellers kan denne siden være til stor hjelp for alle som vil sammenligne bildekvalitet på forskjellige kamera! Takk for alle tips, skal gi en tilbakemelding på kameraet når det er blitt innskutt Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Jeg gikk for Olympus Mju 720, bestilte den i dag fra Pixmania, som virket å være eneste som hadde den inne.. Takk for alle tips, skal gi en tilbakemelding på kameraet når det er blitt innskutt 6466493[/snapback] Fortell, fortell, hvordan var kvaliteten? Er i samme situasjon selv (skal kjøpe kamera som bl.a skal brukes til dykking), og skulle gjerne hatt noen erfaringer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå