gnafse Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Heisann godtfolk! Har en 89 230 sportline som helt har sluttet å lade. Begynte mens eg var ute og kørte. Alle lysene i instrumentpanelet unnatt de som er bremserelatert begynte å lyse. Ladelyset lyste sterkt de andre svakere. Spenningen på batteriet synker når bilen startes. Børster/spenningsregulator er nytt. Batteriet er forsøkt byttet. Noen som har tips på hva det kan være, hva som skal testes? MVh Daniel Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Lyser ladelampe når tenning er på?Slukker den når motoren sviver? Har du målt om den lader når du måler helt inne på dynamoen? Lenke til kommentar
gnafse Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Lyser ladelampe når tenning er på?Slukker den når motoren sviver? Har du målt om den lader når du måler helt inne på dynamoen? 6435106[/snapback] Ladelampen lyser både når tenningen er på og når motoren sviver. Har ikke fått målt inne på dynamoen, skal få gjort det i morgen. Målte spenningen på batteriet: Spenningen på batteriet før start var 12,39v. Ved tomgang 11,20v, ved 2500rmp 10.50v. Lenke til kommentar
gnafse Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Lyser ladelampe når tenning er på?Slukker den når motoren sviver? Har du målt om den lader når du måler helt inne på dynamoen? 6435106[/snapback] Uffda, med mindre jeg virkelig har tatt på meg de blonde sokkene i da er generatoren helt ute av drift. Målte 0,02v ladespenning... Mulig å få overhalt den og noen som vet hva det eventuellt vil koste? Ser at mekonomen skal ha mellom to og fire tusen for en ny. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 På generatoren skal det være omtrent samme spenning som på batteriet, ellers er det brudd et sted. Mål fra minus på batteriet til gods på generatoren, samt fra pluss på batteriet til pluss på generatoren. Det er brudd der du får spenningsfall. Noen biler kan ha en 60A sikring fra generator. Jeg mener det er galskap å betale mer enn 1500.- for en generator.. Det er veldig enkelt og billig å bytte deler og feilsøke på den selv.. Lenke til kommentar
gnafse Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 På generatoren skal det være omtrent samme spenning som på batteriet, ellers er det brudd et sted. Mål fra minus på batteriet til gods på generatoren, samt fra pluss på batteriet til pluss på generatoren. Det er brudd der du får spenningsfall. Noen biler kan ha en 60A sikring fra generator.Jeg mener det er galskap å betale mer enn 1500.- for en generator.. Det er veldig enkelt og billig å bytte deler og feilsøke på den selv.. 6439198[/snapback] Hvor anbefaler du å kjøpe generator? Hvis det viser seg at den må byttes. Skal se på dette i kveld. Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 På generatoren skal det være omtrent samme spenning som på batteriet, ellers er det brudd et sted. Mål fra minus på batteriet til gods på generatoren, samt fra pluss på batteriet til pluss på generatoren. Det er brudd der du får spenningsfall. Noen biler kan ha en 60A sikring fra generator.Jeg mener det er galskap å betale mer enn 1500.- for en generator.. Det er veldig enkelt og billig å bytte deler og feilsøke på den selv.. 6439198[/snapback] Hvor anbefaler du å kjøpe generator? Hvis det viser seg at den må byttes. Skal se på dette i kveld. 6439393[/snapback] Ville først sjekket om det ikke er mulig å bytte "børstene" på generatoren, disse ryker visstnok av og til og kan byttes. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Børster/spenningsregulator er nytt. 6433240[/snapback] Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hos høggern.. Har egentlig aldri tenkt på hvor man ellers får kjøpt rimelige (bytte)generatorer til ulike merker.. Kommer vel også litt an på hvor i landet man bor. Den eneste grunnen til å bytte generator er hvis det er brudd i feltviklingen (ankeret). Regulator (ofte med børster) og likeretter koster en to-tre hundrelapper, og det er liksom de eneste delene ellers som kan være gåen. Brent statorvikling har jeg kun sett en gang men det var i en båt.. Til og med lagrene er enkle å bytte selv.. Selv om du må kjøpe verktøy for å gjøre jobben så koster det deg kun en tiendedel av en ny generator, og det tar kun en time eller to.. Hvis du virkelig målte 0,02V på rett sted på generatoren så er det brudd i ledningsnettet. Motoren trenger ikke være i gang for akkurat denne målingen. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 På den modellen pleier hovedkabelen å ryke ca 20 cm fra dynamoen inne i strømpen.Det er pga vibrasjonen og av kabelen som går igjennom festet på rammevangen gjør at den til slytt ryker. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Brukte generatorer koster fra ca. 400 kroner og oppover hos høggern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå