Gå til innhold

ATA33/66/100/133

vegge

Anbefalte innlegg

En annen analogi: x antall biler på en motorvei med y antall filer.

De nyeste motorveiene "ATA100" og "ATA133" har 100 og 133 filer i bredden. De har kapasitet til å ta unna mye mer biler enn det er i området. Egentlig kunne det holdt med ca 55 filer i rushtiden og rundt 30 filer ellers.

En gammel motorvei "ATA33" i samme området har 33 filer i bredden og tar ikke unna for alle bilene. Bilene blir da stående i kø inn på motorveien og vente på å komme av gårde når det er rushtid.

All trafikken fra disse to motorveiene (IDE-portene) må igjennom en annen hovedvei "PCI" for å komme frem. Veien "PCI" tar unna for både de to motorveiene, en buss og taxi-fil kalt "Modem", en flyplass "LAN" og noen andre mindre transportselskaper i området "Lyd, USB, Bios m.fl."

Heldigvis er trafikken på "ATA33" og "ATA100" så liten at det ikke opptar hele hovedmptorveien "PCI" på 133 filer. Dermed er det plass til både fly, tog og de andre trafikkselskapene på "PCI". Trafikkselskapene sender også som regel ut sine horder av kjøretøy til litt forskjellige tider på døgnet slik at alle egentlig har god plass på veiene. (bortsett fra "ATA33"-veien som det blir litt kø på i rushen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjetil Lura..;

Quote:

Den 2002-10-15 14:50, skrev havegg:

Ellers blir det litt dyrt å betale 700 penger for et kontrollerkort. Da kan jeg like gjerne kjøpe nytt hovedkort! (men det finnes vel billigere kontrollerkort også.. på PSData e.l. whatever..)

Men nå har jeg delvis funnet ut av problemet. UDMA var aktivert i Windows. Se denne tråden, men pga. defaulte biosinnstillinger så var det allikevel mye galt. Har nå fikset mye i biosen (bl.a. annet aktivert UDMA enda en gang) og nå er ytelsen på diskene vesentlig bedre. Jeg kommer med resultater så snart jeg får tid! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-16 12:23, skrev KristianS:

Kan dette stemme da?

Om ein har fleire IDE enheter på ein kabel, så vil vel ikkje overføringshastigheita endre seg? Det er da vel snakk om en data-bus og en adresse-bus slik som det ellers er i en PC, slik at HK kun komuniserer med en disk av gangen. Er det ikkje dette som gjer at ein ved RAID må bruke to kabelar?

Det ville vel bli det samme som å seie at PCI bus-en må fordele 133MB/s på 5 eller 6 PCI plasser som HK har..... noko som ikkje stemmer.

Forvirra...

Du kan kjøre to disker i Raid på samme kabel.

Lenke til kommentar

Først av alt så vil jeg beklage til dem som har oppfattet meg som eplekjekk :smile:

Ellers er det jo kommet fram at selv om hovedkortet jeg nevnte bare hadde ATA33, så skal diskene yte opp i mot 30MB/s. Det har jeg ikke klart å få til, men med litt tweaking så er resultatene som følger;

Intel PIII 600MHz

Asus P2B

384MB PC100 SD-ram

Rask IDE-kabel

WinXP med SP1

SiSoft Sandra 2002.6.8.97:

c: 16384 kB/s (WD 120GB 8MB 7200rpm ATA100)

d: 9505 kB/s (Seagate 17.2GB 5400rpm(?) ATA66)

e: 16029 kB/s (WD 120GB 8MB 7200rpm ATA100)

Tror jeg skal si meg rimelig fornøyd med dette. I utganspunktet var makshastigheten på 10MB/s, men det var noe UDMA-tull jeg måtte fikse. Ellers hadde det ingenting å si for hastighetene om jeg koblet fra den ene disken, slik at WD-en stod alene på IDE-kabelen. Nøyaktig samme score som da jeg kjørte begge HD-ene på samme kabel..

Ellers får jeg i øyeblikket bare 21MB/s på min egen WD 80GB 8MB på et vesentlig bedre system med bl.a. EPoX 8K3A+, så jeg må nok fikse litt på min egen maskin også. Takk for god respons - bare forsett å poste!! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...