Gå til innhold

ATA33/66/100/133

vegge

Anbefalte innlegg

Noen som tilfeldigvis vet hvor stor forskjell det er på ATA33/66/100/133?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg nylig satt inn en WD 120GB 8MB ATA100 på et hovedkort som jeg tror bare har ATA33. Hastigheten til denne disken er nesten 10 000kB/sec, mens en tilsvarende disk på mitt EPoX 8K3A+ har en hastighet på nesten 30 000kB/sec.

Er det logisk at hastighetene er slik jeg har skrevet? Å putte en ATA100-disk på et ATA33-hovedkort er som å stappe en formel1-motor i en LADA..? Får ikke utnyttet ytelsen fullt ut??

Ble litt sint da jeg fant ut at hovedkortet var ATA33, men det er vel ikke så mye å gjøre med det.. De 120GB-ene fungerer jo, men ikke så raskt som jeg hadde håpet på! Setter pris på alle innspill! :smile:

Mener å huske at ATA100 har en kapasitet på 25%*100=25MB/sec.. stemmer dette? At jeg bare kan ta xXX*25% så får jeg hastigheten?

Dette gjelder da ikke i mitt tilfelle, da hovedkortet har ATA33, men HD-en har ATA100.

Hvordan bli hastigheten på harddisken hvis jeg setter inn en raidkontroller eller noe? Vil Western Digitalen yte maskimalt da? (i forhold til PC-specsene self..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-15 14:11, skrev havegg:

Noen som tilfeldigvis vet hvor stor forskjell det er på ATA33/66/100/133?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg nylig satt inn en WD 120GB 8MB ATA100 på et hovedkort som jeg tror bare har ATA33. Hastigheten til denne disken er nesten 10 000kB/sec, mens en tilsvarende disk på mitt EPoX 8K3A+ har en hastighet på nesten 30 000kB/sec.

Er det logisk at hastighetene er slik jeg har skrevet? Å putte en ATA100-disk på et ATA33-hovedkort er som å stappe en formel1-motor i en LADA..? Får ikke utnyttet ytelsen fullt ut??

Ble litt sint da jeg fant ut at hovedkortet var ATA33, men det er vel ikke så mye å gjøre med det.. De 120GB-ene fungerer jo, men ikke så raskt som jeg hadde håpet på! Setter pris på alle innspill! :smile:

Mener å huske at ATA100 har en kapasitet på 25%*100=25MB/sec.. stemmer dette? At jeg bare kan ta xXX*25% så får jeg hastigheten?

Dette gjelder da ikke i mitt tilfelle, da hovedkortet har ATA33, men HD-en har ATA100.

Hvordan bli hastigheten på harddisken hvis jeg setter inn en raidkontroller eller noe? Vil Western Digitalen yte maskimalt da? (i forhold til PC-specsene self..)

ATA 33 = 33MB/sec

ATA 66 = 66MB/sec

ATA 100 = 100MB/sec

ATA 133 = 133MB/sec

Teoretiske hastigheter selvfølgelig. Men dette viser enkelt at du langt fra får full utnyttelse.

Hvis du setter to disker sammen i et RAID 0 System vil hastigheten fordoble seg med ca. 30%

Lenke til kommentar

Hovedkortet støtter 120GB etter biosoppdateringa - det er ikke problemet. Den dårlige hastigheten er problemet..

Ellers stemmer ikke det som står på den linken. Eller, ATA100 er sikkert 100MB/sec i teorien, men ikke i praksis.

Min WD 80GB 8MB ATA100 som sitter på et EPoX 8K3A+ ligger på 27MB/sec i SiSoft Sandra.. Ta og sjekk dere også? Noen som har >100MB/sec?? :razz:

Lenke til kommentar

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Jeg skrev klart og tydlig "Teoretiske hastigheter"!

Ikke vær så eplekjekk.

Du må jo skjønne at du ikke får full utnyttelse hvis harddisken din støtter ATA100, men IDE-kontrolleren støtter ATA33.

Lenke til kommentar

Vent litt, hvis ATA 33 = 33MB/sec i teorien..

.. burde ikke en WD 120GB 8MB klarer mer enn 10MB/sec? Den burde jo faktisk yte like bra på et ATA33-hovedkort som et ATA100-hovedkort?

Eller? :roll:

Edit; LasseAndreK, jeg svarte på posten over din.. beklager hvis jeg virket eplekjekk mot deg. Det var ikke meningen! Tilgir du meg? Takk for svar forresten! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-15 14:33 ]

Lenke til kommentar

Hvis du er så bekymret over den tapte HD-ytelsen du får ved å kople en ATA100-disk til en ATA33-kontroller, hvorfor kjøper du bare ikke et eget PCI kontrollerkort? Du kan kjøpe Promise sitt ATA100-kort hos gode, gamle Claser'n for kr 698,-.

Men du vil uansett ikke få mer enn ca. 87MB/sek båndbredde og ca. 48MB/sek sekvensiell ytelse (målt med George's Disk Performance Test 0.14)

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-10-15 14:48 ]

Lenke til kommentar

At en PC ikke klarer 133 betyr jo i grunnen at det IKKE er dagens hastighet på hardiskene og ATA 133 som er flaskehalsen, men andre ting.

Det vil vel si at det ikke er behov for å kaste ATA 100 disken riktig enda.

Men slik vil det altid være. Salgstriks kaller jeg det.

Før han kjøper et kontroller-kort burde han vel sjekke med kamerater ol. om de ikke har et utrangert HK med ATA 66/100. Det burde man jo klare å skaffe seg til den prisen

Lenke til kommentar

Jep, EviLEddiE, jeg er inne på tanken, men ville først finne ut av hvor feilen ligger. Deretter skal jeg teste ut en del forskjellige ting.. :smile:

Ellers blir det litt dyrt å betale 700 penger for et kontrollerkort. Da kan jeg like gjerne kjøpe nytt hovedkort! (men det finnes vel billigere kontrollerkort også.. på PSData e.l. whatever..)

Lenke til kommentar

Kva er egentlig vitsen med å kjøpe HK som støtter ATA133 eller ATA100 for den del, når harddiskane ikkje greier å utnytte ATA66 eingong?

http://www.storagereview.com/welcome.pl/ht...9WD800JB_2.html

Ser at "grom-disken" WD80GB Spesial Edition, kun klarer ei overføringshastigheit på max 49.3MB/s, synkande til 29,2MB/s. I snitt blir no dette kun ca 40MB/s!!Kva er det som sviktar? Har WD målt så feil eller....? At overføringshastigheita synker når turtalet er fast er jo ei fysisk begrensning, men under 50MB/s er jo kun 50% ytelse på max!

Kva skjer om ein koblar ein slik disk på eit hovedkort som "kun" støttar ATA66? Vil ein likevel få 49.3MB/s som max?

Har nettopp bygd ny PC og føler meg litt lurt no.

-------------------------

Windows XP

Asus A7V333

XP2000+

Mist Silent twin

512MB 2700 DDR Twinmos

HERCULES 3D PROPHET 7500

80GB WD SE

-------------------------

Lenke til kommentar

hmm.. har dere tenkt dere om eller.. tydeligvis ikke.. har dere lagt merke til at det finnes to uttak på ata kabelene? dvs at du kan ha to harddisker som bruker samme kabel? dvs at de bruker samme båndbredde?

så, hvis du har to harddisker som bruker 50 mb hver så er det jo seff bedre med ata100 el helst ata133 enn ata 66/33, men, så var det jo det at de går på pci bussen rett etterpå, den har max 133 mb sek

ata 133-33 er bare max overføringshastighet på kabelen de er koblet til... husk på at når du leser fra cachen på disken vil du få utnyttet dette tilnærmet fullt :wink:

hvis du leser hva det står for info på harddiskene dine på produsentens side så står det at de takler max overføringshastighet = hastigheten på grensesnittet, noe som jo er sant, harddiskene har jo en cache som er så kjapp, selve harddisken klarer ikke det.. den klarer de tallene du ser i div tester :razz:

Lenke til kommentar

Å stappe en formel 1 motor i LADA :smile: Hehe det går vel an, men om du setter samme motoren i Mercedes S klasse vil ikke det bli noe bedre, Lada blir kjappere da den er lettere :smile:

Måtte bare få det med, har ingenting med tread å gjøre, men å begynne å nevne LADA i slik sammenheng synes ikke jeg noe om.

-BUFF

" JA jeg har en LADA i garasjen, men den tar vel alt bortsett fra EVOVI, V8 power :smile: "

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-16 11:42, skrev blackbrrd:

hmm.. har dere tenkt dere om eller.. tydeligvis ikke.. har dere lagt merke til at det finnes to uttak på ata kabelene? dvs at du kan ha to harddisker som bruker samme kabel? dvs at de bruker samme båndbredde?

så, hvis du har to harddisker som bruker 50 mb hver så er det jo seff bedre med ata100 el helst ata133 enn ata 66/33, men, så var det jo det at de går på pci bussen rett etterpå, den har max 133 mb sek

ata 133-33 er bare max overføringshastighet på kabelen de er koblet til... husk på at når du leser fra cachen på disken vil du få utnyttet dette tilnærmet fullt :wink:

hvis du leser hva det står for info på harddiskene dine på produsentens side så står det at de takler max overføringshastighet = hastigheten på grensesnittet, noe som jo er sant, harddiskene har jo en cache som er så kjapp, selve harddisken klarer ikke det.. den klarer de tallene du ser i div tester :razz:

Kan dette stemme da?

Om ein har fleire IDE enheter på ein kabel, så vil vel ikkje overføringshastigheita endre seg? Det er da vel snakk om en data-bus og en adresse-bus slik som det ellers er i en PC, slik at HK kun komuniserer med en disk av gangen. Er det ikkje dette som gjer at ein ved RAID må bruke to kabelar?

Det ville vel bli det samme som å seie at PCI bus-en må fordele 133MB/s på 5 eller 6 PCI plasser som HK har..... noko som ikkje stemmer.

Forvirra...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-16 12:23, skrev KristianS:

Kan dette stemme da?

Om ein har fleire IDE enheter på ein kabel, så vil vel ikkje overføringshastigheita endre seg? Det er da vel snakk om en data-bus og en adresse-bus slik som det ellers er i en PC, slik at HK kun komuniserer med en disk av gangen. Er det ikkje dette som gjer at ein ved RAID må bruke to kabelar?

Det ville vel bli det samme som å seie at PCI bus-en må fordele 133MB/s på 5 eller 6 PCI plasser som HK har..... noko som ikkje stemmer.

Forvirra...

pci bussen DELER de 133 mb/s på de 5 eller 6 pci slottene...

hvis du har to harddisker på samme kabel sender de ikke data SAMTIDIG, men rett etterhverandre, men for brukeren vil det virke som om de sender data samtidig...

det kan da ikke være så vanskelig å forstå at det er deling av båndbredde?

Lenke til kommentar

eehh...

Kan jeg stille ett spørsmål ? Vet det ikke er min tråd, men dette hjelper kanskje...

Jeg får skikkelig treg oferføringshastighet hvis min WD 80 GB 2mb Cache med Ata 100 skal kunne komme opp i 100 mb/s jeg regner med vi snakker byte og ikke bit.... det betyr at hvis jeg skal kopiere en fil fra 1 mappe til en annen skal det gå 100 mb/s og hvis filen er 100mb skal det ta 1 sec ? Hos meg tar det sikkert i allefall 20-30 sek.. det vil si veldig tregt...

Lenke til kommentar

Det er denne "teorien" eg vil til bunns i.

Korleis kom Western D. fram til at denne disken klarer 100MB/s?

Kva er det som set begrensninga?

Kvifor ikkje kalle harddisken for ATA50 når det er det den klarer?

Vil fortsette tråden her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...um=62&replies=0 for ikkje å "stele" havegg si tråd.

Beklager havegg.

[ Denne Melding var redigert av: KristianS på 2002-10-16 14:17 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...