Gå til innhold

30GB forsvant sporløst over natta, hvordan?

Anbefalte innlegg

I går satt jeg temmelig lenge oppe siden jeg ikke fikk sove, til rundt 4-tida. når jeg sto opp i dag tidlig (rundt kl. 11) fikk jeg litt av et sjokk når jeg så hva som hadde skjedd med den ene partisjonen min. i går kveld hadde jeg rundt 50 filmer, når jeg sto opp i dag var antallet nede i 11. i går hadde jeg 3GB ledig på den partisjonen, nå har jeg 32GB ledig. Hvordan kan noe slikt skje over natta? er det mulig å få det tilbake?

Jeg kjører 2 servere som begge har skrivetilgang til den partisjonen, men loggene viser ingenting mistenkelig der. den ene er Apache med htaccess beskyttelse, den andre er en FTP server (proftpd) som ikke er sikret, men som kun var på i noen få minutter i går kveld. Jeg synes proftpd er frktelig tungvindt å konfigurere, kan noen hjelpe meg her med å sette opp passordbeskyttelse for /home/ftp? jeg vil at kun brukere på maskinen skal kunne logge inn.

1: Er det mulig å få tilbake filene som forsvant?

2: Hvordan kan det ha skjedd i utgangspunktet?

3: Kan noen fortelle meg hva jeg må legge til i proftpd.conf for å sikre den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I går satt jeg temmelig lenge oppe siden jeg ikke fikk sove, til rundt 4-tida. når jeg sto opp i dag tidlig (rundt kl. 11) fikk jeg litt av et sjokk når jeg så hva som hadde skjedd med den ene partisjonen min. i går kveld hadde jeg rundt 50 filmer, når jeg sto opp i dag var antallet nede i 11. i går hadde jeg 3GB ledig på den partisjonen, nå har jeg 32GB ledig. Hvordan kan noe slikt skje over natta? er det mulig å få det tilbake?

Jeg kjører 2 servere som begge har skrivetilgang til den partisjonen, men loggene viser ingenting mistenkelig der. den ene er Apache med htaccess beskyttelse, den andre er en FTP server (proftpd) som ikke er sikret, men som kun var på i noen få minutter i går kveld. Jeg synes proftpd er frktelig tungvindt å konfigurere, kan noen hjelpe meg her med å sette opp passordbeskyttelse for /home/ftp? jeg vil at kun brukere på maskinen skal kunne logge inn.

1: Er det mulig å få tilbake filene som forsvant?

2: Hvordan kan det ha skjedd i utgangspunktet?

3: Kan noen fortelle meg hva jeg må legge til i proftpd.conf for å sikre den?

6432962[/snapback]

Har du sjekket at du ikke har en defekt partisjon / disk?!

Lenke til kommentar
Har du sjekket at du ikke har en defekt partisjon / disk?!

6466019[/snapback]

Hvordan sjekker jeg det? har ikke opplevd andre problemer med diskene i det siste, alt virker stabilt og fint.

Sjekka lost+found ?

6466078[/snapback]

aner ikke hva det er, så nei.

Lenke til kommentar

Det finnes flere programmer og boot-disker som du kan bruke for å gjenopprette forsvunnede filer. Sjekk ut tråden om gratis-programmer her på forumet. Tror du finner opptil flere recovery-programmer der.

Lost+found er jeg ikke sikker på hvor ligger, men i feks KDE er det som default en egen meny-linje som linker til denne mappen hvis jeg ikke husker feil.

Edit: Skriveleif

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

det er absolutt ingen mapper på disken som heter lost+found. jeg bruker reiserFS hvis det skulle ha noe å si... jeg lurte egentlig bare på hvordan noe slikt kunne skje, det er ingen katastrofe.

EDIT: og jeg har med 99 % sikkerhet overskrevet alt uansett

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...