Gå til innhold

OBS! Seasonic S12+Asus P4P800E-Deluxe=Problemer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil gjøre oppmerksom på følgende problem med kombinasjonen Seasonic S12 og Asus P4P800E-Deluxe.

Her er min beskrivelse av problemet, pluss Seasonic's svar (som kom raskt og var usedvanlig to-the-point).

I recently purchaced a Seasonic S12 power supply, and it will not boot my computer. The mainboard has a LED that indicates power, but the power switch does not do anything. I've tried switching back and forth between the old and new power supply, and the old power supply works just fine.

[...]

Is there any such known incompability issue with an Asus P4P800-E Deluxe motherboard? It has an Intel 865PE chipset, and is equiped with the Asus CT-479 converter. 

Dear Sir

[...]

The Seasonic power supply has many built in safety functions which asks the M/B for signal verifications and if the verification is not correct, then the PSU will not turn on in order to protect itself and the other components in the system.

[...] As we know, the P4P800-E Deluxe M/B has slightly lower current on +12v line as the system booted. So the boot up current can not meet the +12v min load request of the power supply. To solve this problem, try to increase more +12v current by adding external fans attached on the power supply would be helpful in practice. For your reference.

Seasonic sier altså at hovedkortet har for lav spenning lavt strømforbruk for at strømforsyningen skal starte, og at jeg kan korrigere dette ved å koble på flere vifter. Jeg akter å teste dette i kveld, men først må jeg nesten lese litt om problemstillingen så jeg får litt forståelse for hvordan jeg skal koble kabinettviftene.

Edit: Etter å ha flyttet litt om på vifter og ting og tang så startet hovedkortet. Det er ikke helt enkelt å se hva jeg gjorde som skulle ha utgjort så stor forskjell, men nå er strømforsyningen med på leken. Tror det hadde noe med viftestyringen å gjøre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Seasonic sier altså at hovedkortet har for lav spenning for at strømforsyningen skal starte ...

Nei, ikke for lav spenning, men at det trekker/bruker for lite strøm på 12Volt's delen.

De foreslår derfor en ekstra vifte, koblet rett til 12Volt, slik at belastningen på PSU blir stor nok til at det starter opp 100%.

Dersom du har "nok" harddisker tilkoblet, burde ikke dette være noe problem,

så sant de trekker strøm fra samme 12Volts linje som monitoreres, noe de mest trolig ikke gjør.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
Nei, ikke for lav spenning, men at det trekker/bruker for lite strøm på 12Volt's delen.

De foreslår derfor en ekstra vifte, koblet rett til 12Volt, slik at belastningen på PSU blir stor nok til at det starter opp 100%.

Dersom du har "nok" harddisker tilkoblet, burde ikke dette være noe problem,

så sant de trekker strøm fra samme 12Volts linje som monitoreres, noe de mest trolig ikke gjør.

6433008[/snapback]

Ok... Må se på 12V spec. Kanskje jeg bare trenger kjøre noen vifter på fullt under oppstart.

Det er litt ironisk. Grunnen til at jeg ønsket Seasonic S12 strømforsyning er at den skal være den mest stillegående - noen sier mer stille enn Mist. Av samme årsak vil jeg kun vil ha en harddisk, minst mulig viftesnurring, og en CPU som trekker lite strøm (CT-479+Pentium M). Og så vil ikke maskina starte fordi jeg har for lite strømforbruk. For å få en støysvak S12 til å virke trenger jeg inndirekte å generere mer støy.

Lenke til kommentar
Eller,

du setter en passende motstand på en kjøleribbe, og lager en lydløs belastning :)

6433384[/snapback]

Til min store overraskelse er dette et velkjent problem. Nye PSU'er takler å kjøre fire skjermkort på samme maskinen, men tryner hvis man kjører hovedkortets chipset? Produsentene øker effekten stadig mer og mer og strømforsyningene er laget for å være effektive på opp mot 600 Watt når vanlige PC'er gjerne trekker så lite som 125W...

SilentPCReview: "Low power system not booting with high efficiency PSU?!"

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=30289

Bare nok et eksempel på at de som forsøker å få ned støynivået sliter i motbakke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...