Hanzo Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg har et 350D med Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM og en Sigma 105mm macro linse. Er meget fornøyd med begge linser til sitt bruk, og har mye moro med fugle og insekts fotografering. Men jeg ser at jeg litt for ofte havner i en situasjon der 105mm brennvide ikke er nok, men nærgrensen til canon linsa (1,5m) gjør at den ikke egner seg. Drev og fotograferte endel store øyenstikkere i helgen, og her havnet jeg midt i mellom igjen, jeg klarer ikke å komme nærme nok insektet med 105mm, men pga. nærgrensen til canon linsa så er ikke den heller egnet. Slik jeg forstår det så har jeg et par alternativ, jeg kan enten kjøpe en 2x telekonverter til sigma linsen, en extension tube til Canon linsen, eller en sånt macro filter til å sette på canon linsen for å flytte nærgrensen? Kjøpe 200mm macro er ikke alternativ, da flytter kona ut Jeg har brukt ganske mye penger på kamera og linser alt, og håper derfor jeg kan få til en grei løsning som ikke koster skjorta her. Kan noen kommer med noen gode råd? Telekonverter virker spennende, men fungerer den sammen med både Sigma og Canon linsa? Et sånt macro filter virker som en meget billig løsning, men hvordan påvirker det den optiske kvaliteten? Alle råd mottas med takk! Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Du vil trenge mange mellomringer for å skape skikkelig macro av Canonobjektivet. En telekonverter vil hjelpe, men vær obs på at du mister lystyrke (Hvertfall for meg ikke veldig relevant i macrosammenheng) og litt bildekvalitet. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Kan du ikke kjøpe noen mellomringer til Sigmaobjektivet? Lenke til kommentar
Hanzo Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Hmm, men jeg øker ikke brennvidden på sigmaen med mellomringer, gjør jeg det? Trodde bare det ga meg muligheten til å komme nærmere objektet, og her er jo problemet at jeg ikke kommer nærme nok i utgangspunket. Har jeg misforstår noe her? Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hmm, men jeg øker ikke brennvidden på sigmaen med mellomringer, gjør jeg det? Trodde bare det ga meg muligheten til å komme nærmere objektet, og her er jo problemet at jeg ikke kommer nærme nok i utgangspunket. Har jeg misforstår noe her? 6437182[/snapback] Nope, mellomringer vil ikke hjelpe. Du kan komme nærmere med mellomringer, men det er det. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 du kan lave en selv se blot her Lenke til kommentar
csm-101 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Skal sies jeg ikke har stor erfaring med makro, men jeg vil anta at det greieste for deg vil være telekonverter. Makrofilter foran på objektivet gjør såvidt jeg vet det samme som mellomringer - flytter nærgrensa nærmere. Om du kombinerer en telekonverter og et makrofilter vil jeg anta du kan ta ganske morsomme makrobilder... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Sigma-objektivet har en nærgrense på 31,2 cm ( ihenhold til Internett). Dette burde normalt holde. Bruk av forsatslinser vil gi dårligere optisk kvalitet + uønsket fortegning. Jeg har god erfaring med Sigma 28-80mm Macro. Her kommer du så nær at innsekter helst bør være døde hvis du skal fotografere dem. Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg bruker teleconverter på min Canon EF 70-200 F4 L uten problemer. Vel å merke er det en 1.4 extender, Men den gir likevel en god økning i brennvidden. Jeg kan ikke si at jeg ser noe vesentlig forsjell i bildekvaliteten. Det eneste er at du mister ett blendertrinn. Nå skal det nevnes at denne inretningen er ganske dyr. I norge ligger den på ca 2700 kr. Så se om du får en brukt, evt kjøp den i japan eller USA hvis du skal utenlands. Tror også Tyskland er noe billigere en Norge.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå