pstub Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Heisann Installerte en ny S-ATA HDD på en tidligere ubrukt kontroller på hovedkortet (Silicon). Har WinXP på en partisjon, og Vista Beta 2 på en annen partisjon. Får valg om hvilket system som skal starte i oppstarten: Velger Vista --> Ingen problemer Velger WinXP --> Får følgende feilmelding couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) NTLDR:Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) Boot-sekvensen i BIOS er riktig, på riktig HDD. Forsøkte å koble fra den nye disken, startet om, kom inn i XP uten problem. Koblet til den nye disken med Windows kjørende, fikk initialisert og formatert uten problem. Men vil jo gjerne slippe å koble den til etter oppstart hver gang... Noen som har noen tips? Endret 5. juli 2006 av pstub Lenke til kommentar
pstub Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Har akkurat samme problem etter at den nye disken er formatert og initiert. Må koble den til etter at WinXP har startet. NTLDR som har problem med å finne riktig partisjon altså. Vil det hjelpe å fjerne partisjonen med Vista på? Vil jeg da også automatisk miste valg-muligheten med å velge OS i oppstarten? Lenke til kommentar
pstub Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Må si jeg er overrasket over at INGEN har mulighet til å hjelpe meg med denne irriterende situasjonen... Fins det en S-ATA bryter (av/på) så jeg eventuelt bare kan klikke på en bryter for å koble disken fra og til for å unngå å fysisk ta av kabelen og sette den på plass igjen hver gang? Om det ikke fins noen annen løsning altså... Lenke til kommentar
dsn Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hmm.. vet ikke feilen, men anbefaler deg å ha bare 1 operativsystem.. Lenke til kommentar
ting1 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg synes jeg husker å ha hatt denne feilen, den skyldes tror jeg at boot.ini filen ikke lister opp partisjonene riktig. Det er lenge siden jeg dilla med det, men jeg tror etter det du skriver at det er vista sin boot.ini som er riktig. Så hvis du får den i xp til å se ganske lik ut eller noe så burde det funke. Problemet tror jeg er at windows boot loaderen ikke finner seg selv. Sorry at jeg ikke kan være mer spesifik. Nb. Det er partisjons instillingene som må endres, ikke noe av det andre tror jeg. Jeg hadde dette problemet med xp og xp64, men tipper at microsoft ikke har endra så veldig mye i vista Lenke til kommentar
pstub Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Hmm.. vet ikke feilen, men anbefaler deg å ha bare 1 operativsystem.. 6439906[/snapback] Jeg har planer om å fjerne VISTA, men er litt usikker på hvordan det skal gjøres faktisk... Kan jeg bare slette den partisjonen som VISTA ligger på når jeg er inne i WinXP uten at det skaper problemer? Nå får jeg jo opp valg om hvilket OS jeg vil boote, XP eller VISTA. Men om jeg fjerner VISTA partisjonen, vil da dette valget forsvinne, og XP kjøre som normalt? Lenke til kommentar
pstub Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg synes jeg husker å ha hatt denne feilen, den skyldes tror jeg at boot.ini filen ikke lister opp partisjonene riktig. Det er lenge siden jeg dilla med det, men jeg tror etter det du skriver at det er vista sin boot.ini som er riktig. Så hvis du får den i xp til å se ganske lik ut eller noe så burde det funke. Problemet tror jeg er at windows boot loaderen ikke finner seg selv. Sorry at jeg ikke kan være mer spesifik. Nb. Det er partisjons instillingene som må endres, ikke noe av det andre tror jeg. Jeg hadde dette problemet med xp og xp64, men tipper at microsoft ikke har endra så veldig mye i vista 6440156[/snapback] Dette problemet oppsto altså når jeg installerte en nyharddisk, ikke når jeg installerte VISTA... Jeg sjekker i alle fall boot.ini fila til VISTA for sikkerhets skyld! Takk for tips! Lenke til kommentar
pstub Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Dette problemet oppsto altså når jeg installerte en nyharddisk, ikke når jeg installerte VISTA... Jeg sjekker i alle fall boot.ini fila til VISTA for sikkerhets skyld! Takk for tips! 6440210[/snapback] Nå viser det seg faktisk at jeg ikke finner noen boot.ini i VISTA partisjonen! Antar att VISTA benytter et annet system på noen måte (OBS: Bruker 64bits VISTA) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå