tiboine Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Pga min økende interesse av å ta bilder av personer, så har jeg lyst å prøve meg med litt studio fotografering. Men pga mangel på studio så har jeg lyst å ordne meg et mini budsjett studio Så jeg lurer på hvordan lamper jeg vil trenger. Eller hvordan lyspære som egner seg best. Lamper er vel det dyreste, så hvordan kan jeg "lage" egne lamper og sånt? Hvor kan jeg få kjøpt "laken" i stor nok dimensjon? vil vel si ca 2x3 meter eller 3x4 meter. Og er det noen spesiell type som gir mindre refleksjoner? Takker for svar Lenke til kommentar
BMP Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Dette har vært oppe noen ganger før så du kan evt. sæke litt. Jeg prøvde med et søk og fant ikke så mye som jeg ville men husker noen andre temaer om dette. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...9810&hl=+studio Der var det brukt 500W arbeidslamper, noen lakenlerreter etc, utrolig bra og effektivet. Jeg holder også på med slike planer men bruker mesteparten av tiden til å finne litt plass her hjemme i første omgang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Hei! Arbeidslamper /m en slags diffuser fungerer greit.. Selv har jeg hatt OK resultater med gulvbasert lampe og deretter hengt et vanlig hvitt laken foran denne.. Dette kan både brukes til bakgrunn (hvis du vil brenne ut denne), eller som hovedlys... Du kan også lage deg en enkel reflektor med en pappskive, metallfolie og litt teip Spotlights fra IKEA er også velfungerende som hairlight/2. light... Man må dog huske at et slikt "setup" ikke gir balansert lys, så man må være påpasselig med å stille w/b riktig... Svart fløyel til å dekke vegger/gulv med kan også være greit for å ta knekken på uønsket "fill light".. Dette er relativt billig i store kvanta i de fleste forretninger som fører diverse tekstiler... Når det gjelder "profesionelle bakgrunner" er det forsåvidt bare å prøve seg frem i forskjellige fotobutikker... 2x2 - 4x4 ligger vel på omtrent 700-1500 de fleste steder... Hvite/svarte, vanlige, seng-laken kan benyttes (ikea etc.).. Her er det vel egentlig bare å prøve seg frem, og kanskje bruke fantasien litt til å modifisere disse på ante/uante nyvinnende måter Ellers er det viktig å huske på at såpass kraftige arbeidslamper som vi snakker om her, ofte medfører mye varmestråling... Kanskje det kan være greit å bruke såkalte "modelling lights" i tillegg? Dvs. mindre lamper/lykter plassert på samme sted som de kraftige, men som bare benyttes til å ta plassere modellen, finne utav av en del positurer og ta prøveskudd Uansett; lykke til! Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Takk for innspill. Får vel ta meg en tur til Ikea og se om jeg finner noe nyttig der Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Et sett med brukte billige studiolamper koster heller ikke allverden, og er veldig greit å jobbe med. Der har du muligheten til å sette på alt fra softboks til barndoors, paraply, honeycomb osv. Får sikkert til dette med arbeidslamper også, men sjekk hva du kan få brukt også. Exposervice er et sted å kikke for å få ideer om hva du kan lage, kjøpe osv. Evt ta deg en tur i en lokal fotoklubb for å se hvordan de har rigget sitt studio og hvordan de bruker det. Kan også prøve en vanlig fotograf også, om du får ta en titt. Endret 4. juli 2006 av Cirrrus Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg laget et eget utav papp; mini studio deretter brukte jeg bare skrivebordslamper, og sånn A3(?).. hvertfall stort og noe tjukkere papir som bakgrunn. Vanskeligste for meg var å finne en boks i rett størrelse, så jeg kuttet heller ut 4 papp biter fra noen flytteesker og satt sammen en boks. Lenke til kommentar
dSRL Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Billig bakgrunn som kan brukes er hvit eller sort lang rullegardin fra Ikea Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Rullegardin funker fjell. Brukte det veldig lenge før jeg kjøpte papir. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Forøvring har jeg sett en del som bruker hvit/sort gulvbelegg i sine studioer. Disse er meget slitesterke , tåler mye juling og fåes i ønsket lengde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå