nomore Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Hei Er svært usikker på hvor eg skulle poste dette, men siden det er elektronikk får denne kategorien være like god som en annen. Eg driver innimellom med en del kabeltrekking(nettverk) i større bygg, og må da innimellom bore meg igjennom en del forskjellige vegger. Problemet mitt, eller utfordringen, er å finne et punkt som passer bra på begge sider av vegge, og treffe begge disse. Og eg kan ikke være den eneste som bruker masse tid på dette ville eg tro. Eg har en tonegenerator som eg kobler til nettverkskabler for å kunne finne igjen 1 blandt 100. Hva med å bruke samme prinsipp på veggen? Dvs, feste en liten spiker på den ene siden, henge en liten dings som sender ut støy/tone som man kan finne igjen på andre siden ved hjelp av et søkeverktøy? Om dette ikke finnes allerede må det være en genial ide. Men eg tror ikke eg er den første til å tenke på det. Problemet er bare at eg ikke klarer å finne noe på nettet, hverken utenlandsk eller norskt. Håper dog at det er noen andre "kabeltrekkere" der ute som har, har sett, eller vet om noe slikt og kan tipse meg om det Takker for alle tips Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Heisann! Jeg forstår hva du mener, jeg har tatt fagbrev i telekommunikasjonsfaget og har trukket milevis med kabel og kunne godt tenkt meg en slik sak. Selv om du klarer å lage et slikt system tror det største problemet er egentlig å bore vinkelrett på veggen... Selv ved bare noen få grader avvik kommer hullet på andre siden til å ikke treffe blink, etter min erfaring. Men det går nok å lage en radiosender, som du kan peile deg inn på. Spesielt hvis radiosenderen er veldig retningsbestemt. Men det kommer sannsynligvis til å bli litt komplisert. Murvegger med armering og radiobølger går jo ikke så godt i lag... Så spørs det om det tar kortere tid å peile inn senderen enn å måle deg til med metermål? Hmm, kanskje hvis du hadde en dings med tre-akse akselerasjonsmåler, (og gyroskop) som registrerte hvordan enheten beveget seg. Du kunne satt den på veggen du ønsket hullet skulle være, trykket på en knapp for å "låse" punktet. Så flyttet den over på andre siden av veggen, der dingsen gir beskjed om hvor nær du er "hull-aksen". Dette vil kreve en god del av mikrokontrolleren og elektronikken for å få onsket presisjon, men det er "mulig" (pris er problemet). Nike har akselerasjonsmålere i skoene sine for at treningsfriker skal kunne se hvor langt de har sprunget, så det er mulig å gjøre det. Forskjellen er at skoene måler hvert skritt, som er betydelig kortere enn å måle seg fram til der boringen skal starte. Endret 4. juli 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Takk for svar Godt å se flere med samme "utfordring". Eg er ikke på jakt etter presisjon, og avvik på 2-5 cm er bedre en å bruke 1 time på litt måling og vill gjetting. Problemet er jo at alle bygninger er ullike, og vegger er ikke alltid like bra å gå etter, så måling blir i noen tilfeller umulig. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 GPS med høy nøyaktighet! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Vi snakker centimeter, og slikt vil du ikke få med GPS. Dessuten, hvordan vil du måle høyde nøyaktig? Jeg tror en sender med justerbar effekt og svært retningsbestemt antenne er tingen, kombinert med en mottager med svæært lav båndbredde og retningsbestement antenne. Når det gjelder frekvensområde er det jo viktig å holde seg unna de båndene som allerede er brukt, og jeg er ikke helt sikker på hva som vil gi best resultat når det skal penetrere vegger og samtidig ha lav støy som omverdenen. Og anngående problematikken med å borre vinkelrett på veggen, så kan jo det enkel løses ved at denne sender/motakerenheten er en slags "tripod" man monterer på veggen, med antenne i og hull som går langsmed for borring. Lenke til kommentar
GaKKGaKk Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Tror det finnes enklere løsninger enn radiobølger... Ta f.eks en magnet som festes på en side av veggen, og så en rimelig følsom sensor på andre siden, problemet blir påvirkning fra f.eks armering og strømførende kabler i veggen... Men det kan virke :\ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Eg vil tro at både magnetfelt og radiobølger kan være perfekt i kombinasjon. På tynne vegger kan for eksempel tripoden(likte den tanken faktisk) holdes på plass ved hjelp av magneten på andre siden. Radiobølgene fungerer som sikte og er det eneste som fungerer på tykke vegger. Hva med radiosender som sender ut en lett gjennkjennelig tone/puls via valfri frekvens? Noen som vil lage og produsere dette? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Eg vil tro at både magnetfelt og radiobølger kan være perfekt i kombinasjon. På tynne vegger kan for eksempel tripoden(likte den tanken faktisk) holdes på plass ved hjelp av magneten på andre siden. Radiobølgene fungerer som sikte og er det eneste som fungerer på tykke vegger. Hva med radiosender som sender ut en lett gjennkjennelig tone/puls via valfri frekvens? Noen som vil lage og produsere dette? 6443123[/snapback] Kan gjøre det jeg, bare gi meg 500.000 først! ;-) Gi meg et halvt til utvikling, og du skal få rettighetene til design etterpå! Hvis magneten skal holde tripoden fast fra andre siden av veggen må den være sinnstykt kraftig, eller veggen veldig tynn... Ellers kan du bruke lydbølger... Du setter opp en sak på ene siden av veggen med tre lydkilder. Denne sender ut lydbølger i murveggen. Du bruker en mottaker på endre siden, som har en mikrokotroller som du holder inntil veggen. Mikrokontrolleren kan da beregne (med å se på faseforskyvning) senterpunkt for lydkildene, og der skal du bore. Dette er trolig den beste (og sannsynligvis billigste) måten å gjøre det på... tror jeg. Endret 6. juli 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå