revobaby Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Hei. Er ute etter båt, har prøvd en with dromedille og er veldig fornøyd med de, synes de er gode å svinge med og ligger godt i sjøen. Men pappa insisterer på at en Musling vil være ett mye bedre valg, har aldri prøvd en musling før så da blir det vanskleig å velge. Vet at muslingene er vanskelig å finne, men jeg har funnet en rett borti veien her som ser bra ut. Det kan godt hende at Muslingen er en bedre sjø båt, men jeg liker ikke hvordan den ser ut invendig. Det er en 1987 modell så alt er gammeldags. Dromedillene ser mye kulere ut både invendig og på utsiden. Det blir enten en 12 Fot With Dromedille eller en 14 Fot Musling. Jeg vil bare at dere deler deres erfaring med disse båtene, selv om jeg regner med at muslingen kommer til å stikke av med "seieren". Takker For Alle Svar. Mvh. Simen Endret 4. juli 2006 av revobaby Lenke til kommentar
ekm Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Uten at jeg er noen ekspert så har vel dromedillen enkelt skrog, mens muslingen dobbelt. I mine øyne er muslingen både mere sjødyktig og stabil, uten at jeg noen sinne har tenkt på de som båter i samme klasse. Muslingen er vel en nedskalert og åpen versjon av weslingen hvis jeg ikke tar helt feil - og den er jo kjent for sine lure løsninger og gode sjøegenskaper. Uansett hvilken av de du velger blir du nok fornøyd og får mye morro, men i lengden tror jeg at muslingen er et bedre kjøp. (Husk å sjekke motoren godt da det trossalt er den som er "roten til alt ondt" når det gjelder bruktbåtkjøp) Lenke til kommentar
revobaby Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Uten at jeg er noen ekspert så har vel dromedillen enkelt skrog, mens muslingen dobbelt. I mine øyne er muslingen både mere sjødyktig og stabil, uten at jeg noen sinne har tenkt på de som båter i samme klasse. Muslingen er vel en nedskalert og åpen versjon av weslingen hvis jeg ikke tar helt feil - og den er jo kjent for sine lure løsninger og gode sjøegenskaper. Uansett hvilken av de du velger blir du nok fornøyd og får mye morro, men i lengden tror jeg at muslingen er et bedre kjøp. (Husk å sjekke motoren godt da det trossalt er den som er "roten til alt ondt" når det gjelder bruktbåtkjøp) 6432361[/snapback] Ja jeg har hørt mange steder at Muslingen har bedre egenskaper og er bedre sjøbåt. Men Dromedillene er dobbelt skrog. Hvis det er muslingen jeg kjøper så er det ikke noe farlig med motoren, får han selger uten motor. Musligen er 14,5fot så jeg kjøper en 30hk nå og en 50/60hk senere. Men nå skal jeg bort å se på muslingen Lenke til kommentar
revobaby Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Jeg var borte å så på en hvit 1987 modell Musling i går, og syntes den var rå tøff så jeg kjøpte den . Eneste som er minus ved den er at jeg hater rattkonsollen og setet, og at den stikker veldig dypt og trenger lang stammed motor. Men jeg tviler ikke på at jeg kommer til å være mye mer fornøyd med denne en jeg hadde vært med en With Dromedille. Han jeg kjøpte den av hadde 60hk 1992 modell Johnson på den og sa den gjorde 45 knop. Mulig jeg kjøper en 50hk Yamaha 1995 modell, noen som vet hvor fort dette vil gå? Blir ihvertfall gøy uansett. Han som har raskest båt i klassen har en 10 fot RIB med en trimma 9,9 Yamaha Vmax 2006 modell, og den gjør 29/30 knop, så de kommer nok bare til å se rompa mi i sommer :!: Endret 25. juli 2006 av revobaby Lenke til kommentar
ekm Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Synes det hørtes mye ut (med tanke på at de fleste weslinger bruker å ha 50-70 hester) så jeg hadde sjekket ut dette litt før jeg gikk til innkjøp av ny motor. Har selv prøvd en wesling med 115 hester - og ikke nok med at man ikke fikk kjørt på full fart så ble den også ufattelig baktung. Klart man skal kjøre fort, men det er jo dumt å ha ubrukte hester som gjør båten tyngre :-) Tror uansett du blir fornøyd og har en båt du kommer til å få mye glede av. Tør du si hva du måtte gi for båten? Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hei, gratulerer med kjøp av Musling! Har kjøpt Musling selv, har ikke henta den enda. Er det 14 eller 12 foteren du har kjøpt? Er genialt med den vanntunellen under alle Linge båtene. Blir kjempe stødig når den ligger stille og ved lav fart. Lenke til kommentar
revobaby Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Takker for det. Det er 14 foteren jeg har kjøpt. Men synes det er en grei størelse med tanke på at jeg skal ha den en god stund. Vet noen hva som er max motor størelse på denne båten? Ja vannkanalen under er genial, men jeg trodde ikke alle Linge båtene hadde denne, det er vel bare musling og wesling som har denne? Ikke at jeg har veldig peiling men har ihvertfall aldri hørt om f.eks en Yngling med vannkanal. Men uansett veldig fornøyd Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Tror Det Norske veritas har godkjent 14 foteren for 35hk hvis jeg ikke husker helt feil. Men Jan Herman Linge sier selv at skroget tåler 90hk. Selv skal jeg sette 40hk på 12foteren min. Angående den vanntunellen så er det: Wesling, Musling og Fjordling som har den, kommer ikke på flere i farta ihvertfall. Yngling er vel seilbåt hvis jeg ikke husker helt feil så de har ikke vanntunell. Lenke til kommentar
revobaby Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Tror Det Norske veritas har godkjent 14 foteren for 35hk hvis jeg ikke husker helt feil. Men Jan Herman Linge sier selv at skroget tåler 90hk.6444069[/snapback] 90hk! Hørtes jo litt mye ut da. Hvor mange knop vil den gjøre da ca? Hvis man skal ha så mye burde man vel ha noen lodd foran og noen flyte elementer bak?... velvel, hvis jeg skal ha noe stort på den så blir det nok ikke over 70hk. Lenke til kommentar
revobaby Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Tør du si hva du måtte gi for båten?6437903[/snapback] Måtte gi 18.000,- for den. Dyre båter, men man finner vel ikke noe som er mer sjødyktig til 18.000,- en Muslingen. Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Tror Det Norske veritas har godkjent 14 foteren for 35hk hvis jeg ikke husker helt feil. Men Jan Herman Linge sier selv at skroget tåler 90hk.6444069[/snapback] 90hk! Hørtes jo litt mye ut da. Hvor mange knop vil den gjøre da ca? Hvis man skal ha så mye burde man vel ha noen lodd foran og noen flyte elementer bak?... velvel, hvis jeg skal ha noe stort på den så blir det nok ikke over 70hk. 6476568[/snapback] Gjør rundt 55knop med 90hk tipper jeg. Må jo ha en sjuk akselerasjon. Men hvis du skal sette på mer en 40hk ville jeg ha forsterka hekken. Hva slags motor tenker du å sette på? Lenke til kommentar
revobaby Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Men hvis du skal sette på mer en 40hk ville jeg ha forsterka hekken. Hva slags motor tenker du å sette på? 6476857[/snapback] Satt en 60hk Johnson på den når jeg kjøpte den så jeg tror nok hekken tåler det, er ingen tegn til skader eller at den er sliten nå ihvertfall. Tenker på 50hk, skal snakke med en fyr om en Johnson 50hk 1998 mod. på mandag. Hvis det blir noe av gjør den vel 42knop ca. Blir nok skikkelig gøyalt det Endret 25. juli 2006 av revobaby Lenke til kommentar
revobaby Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Da har jeg kjøpt en Hvit langstammet Johnson 50hk 98mod. med power tilt/trim, el.start og separat olje tank. Har ikke fått montert den på båten enda, en profesjonell skal gjøre det for meg i løpet av uka, helt gratis Det blir gøy! Kom 2 14fot muslinger forbi i går, den ene hadde 80hk Yamaha og den andre hadde 70hk Evinrude. Tror jeg skal sette på 80/70 Yamaha neste år jeg også, får se. Hvor kan jeg evt. få hekken forsterket?! Endret 25. juli 2006 av revobaby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå