Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Du er sikker på at det ikke er hovedkortet eller ramen som stopper deg da? 425fsb begynner jo å stresse det evga kortet ditt :p

7655511[/snapback]

Minnet er stabilt på 1033Mhz og 2.3v. Minnet ligger ikke på mere enn 1105Mhz på 2.3v ved 425FSB.

Minnet er da utelukket.

7658073[/snapback]

Fikk jeg ikke helt til å stemme...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er sikker på at det ikke er hovedkortet eller ramen som stopper deg da? 425fsb begynner jo å stresse det evga kortet ditt :p

7655511[/snapback]

Minnet er stabilt på 1033Mhz og 2.3v. Minnet ligger ikke på mere enn 1105Mhz på 2.3v ved 425FSB.

Minnet er da utelukket.

7658073[/snapback]

7659091[/snapback]

ikkje eg heller. han seier at minnet er stabilt på 1033 mhz på 2,3V, også seier han at minnet ligger ikkje på meir enn 1105 mhz? :whistle: Då er han vel ikkje sikker på om minnet er stabilt eller ikkje...

Lenke til kommentar

7655511[/snapback]

Minnet er da utelukket.

7658073[/snapback]

7659091[/snapback]

ikkje eg heller. han seier at minnet er stabilt på 1033 mhz på 2,3V, også seier han at minnet ligger ikkje på meir enn 1105 mhz? :whistle: Då er han vel ikkje sikker på om minnet er stabilt eller ikkje...

7659432[/snapback]

Jeg vet at minnet er stabilt på 1133Mhz mener jeg, skreiv feil der. Så jeg kan utelukke at minnet kan være problemet

Lenke til kommentar

Jeg har min E6600 som trenger 1.4 i volt for å kjøre stabilt på 3.3 Ghz. Er ikke det litt høyt? FSB er jo bare på 370. Har jo standard kjøler, og den holder seg egnetlig helt stabil, men feiler når den blir opp mot 75 grader pluss. Jeg stopper den alltid hvis den runder 80 grader, da er det for langt ;) Regner med at den vil bli mer stabil når den får lavere temeraturer med vannkjølingen som kommer. Jeg føler forresten at jeg har vært litt heldig med min CPU. Den klarer 2.65 Ghz med stock kjøler og 1.51 i volt (dropper til under 1.49 volt, og enda mer under load)

Kommer jo SPU og kabinett emd trippel vannkjøling. Håper på høyere klokk da, og bedre temperaturer. Den er også stabil med 1.04 volt på stock hastighet (2.4 Ghz).

EDIT: Noen som har troen på at jeg kan klare å få den stabil på rundt 4 Ghz med vannkjølingen?

EDIT:

Jeg tror jeg har den desidert raskeste conroe prosessoren på forumet jeg ;) (og i hele verden)

Skulle ønske det der kunne valideres :p (er altså bug med CPU-Z som kommer av og til det første sekundet du starter CPU-Z)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale noen kjølere som passer på et Asus P5B "Vanilla"? :)

7659306[/snapback]

Bumper megselv her.. Fordi jeg trenger svar fra noen snarest..

Noen som kan anbefale noen kjølere som passer på et Asus P5B "Vanilla"? Tenker da på klareringen mellom cpu og NB kjøleribben..

post-94443-1168199213_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Overklokket min E6600 til 3GHz i dag :D

SuperPi går unna på 16 sekunder, og selv etter en time med dobbel Prime95 kommer jeg ikke over 50 grader. Kjøleren er en Zalman CNPS9500AT som kjører på så godt som full hastighet. Brukte den medfølgende kjølepastaen.

Synes de temperaturene er ganske gode.

Kjører RAM på 2:3, altså ca 1000MHz med 5-5-5-15 og 2,1V.

Hardware står i signaturen.

Ser store forskjeller i ytelsen til skjermkortet(8800GTS) inne i Aquamark. Har ikke fått spillt så mye etter jeg klokka opp, så jeg kan ikke si noe om forkjellen der.

Har økt nesten 500poeng i 3DMark06.

Skal se om jeg kan få lagt opp noen bilder etterhvert hvis det er nødvendig ;)

Lenke til kommentar
Men hvilken ER best?

7670484[/snapback]

Bruk google! Søk litt etter tester. Det gjør i hvert fall jeg.

7670518[/snapback]

Når det gjelder hvilken kjøler som er best, er det faktisk litt opp til kabinettet ditt og formålet med CPU kjøleren.

Hovedformålet er nok enkelt og greit: Kjøle ned CPU. Og siden du poster her, så går jeg utifra at du har planer om OC.

Til dette trenger du en CPU kjøler som kan avlede varme og energi effektivt. Kobber gjør som kjent susen. Scytje har en rekke forskjellige kjølere alt ettersom du ønsker en som trekker luft "ovenfra-og-ned" eller en løsning hvor du kan plasse vifta akkurat hvor du vil. Scytje Ninja+ havner i den kategorien.

Når det gjelder effekten av kjøleren, avhenger det også av hvor fort du lar vifta surre. Om du er en allergiker for støy, vil du merke stor forskjell på en 120mm på full guffe og en som har roa seg litt ned. Igjen vil du måtte velge mellom støy/kjøling eller varme/støyfritt.

Selv har jeg testet følgende:

Zalman 9500LED - Ypperlig vifte for AMD plattformen, slik som jeg da hadde.

Thermaltake Big Typhoo - Stillegående og særs effektiv. Må monteres med omhu :)

Scytje Ninja+ - Så bra at det ikke er noe stress å ta av vifta.

Begge sistenevnte kjøre jeg uten vifte en periode, med kabinettdøra igjen. Jeg fikk IDLE temp på over 55 grader og load på ca 65 grader. Det KAN gå, men ikke til å anbefale om du skal ha oppsettet ditt en stund. Med viftene surrende og gå, fikk jeg ganske gode temp. Litt avhenger av romtemp selvfølgelig. Men jeg har ikke under noen omstendigheter vært engstelig for å klokke CPU med disse viftene. Kan absolutt anbefale en av disse.

Så må jeg nevne at på mitt P5B deluxe kort, får jeg ikke plass til en Zalman 9500LED. Du skal også vifte at Det faktisk er litt liten plass rundt RAM og MOSFET, slik at vifta du tenker på, burde være litt "slank". Det går helt fint, men til sammenligning så ligger 120mm vifta til min Scytje Ninja på den ene RAM brikken min. Ikke farlig, men bare til ettertanke.

Ble du klokere nå?

Lenke til kommentar

Jada, og bukker dypt for et slikt omfattende og godt svar!

Men det var egentlig ikke ment som et spørsmål, men som en "kommentar". Jeg så dere drev å diskuterte dem, uten å nevne hvem som stakk av med prisen, og da tenkte jeg at jeg kunne "minne" dere på og si hvem som vant :p

Har selv en CNPS 9500 LED atm, men er sånn delvis fornøyd.

Føler at den ikke kjøler bra nok, og viften er ikke akkuratt stille på max. (Takk gud for at jeg har viftestyring!)

Så egentlig hadde det ikke gjort noe med en bedre luft kjøler med en 120mm vifte på :)

Men jeg er fortsatt veldig takknemlig for tiden du brukte på å skrive et godt svar!

Lenke til kommentar

som jeg sa over er det den thermalright kjøleren som er best, har selv schyte ninja, den er meget bra, kjører en silenX vifte på 800 o/min når jeg er klokka til 3,2 ghz da er den lydløs

. men det som er IDIOTISK med denne kjøleren er at den kommer med samme fester som intel boxed gjør. jeg måtte mekke egen festeanordning.

litt usikker hvilken feste annordning thermalright bruker..

link til review

Lenke til kommentar
som jeg sa over er det den thermalright kjøleren som er best, har selv schyte ninja, den er meget bra, kjører en silenX vifte på 800 o/min når jeg er klokka til 3,2 ghz da er den lydløs

. men det som er IDIOTISK med denne kjøleren er at den kommer med samme fester som intel boxed gjør. jeg måtte mekke egen festeanordning.

litt usikker hvilken feste annordning thermalright bruker..

link til review

7670907[/snapback]

Det hørtes bra ut, Leste mye av testen, og jeg tror jeg må kjøpe meg en sånn en. Har nå en Big Typhoon, og den holder ikke mål. Tror det rett og slett er for lange heatpipes i den sånn at varmen ikke kommer ordentlig til kjøleribbene, og får kvitta seg med varme så lett som mulig. Min tanke, kortest mulig heatpipes mellom kjøleribber og CPU kjøler best :p

Edit: Sitter her og lurer på om jeg skal kjøpe vannkjøling. Så på Mist tsunami vannkjølingssettet som microplex selger. Og har sett på Zalman Reserator 1 Plus. Begge ser helt greie ut, men likte Mist settet best pga vifte på radiatoren. Mens Zalman hadde en fordel ved at det bare var en enhet, med pumpe tank og radiator i samme greia.

Blir nok en Corsair Nautilus 500, hvis jeg skal kjøpe det. Den virker bra, og den er billig. :thumbup:

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...