Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Hei klokkere!

 

Tenkte jeg skulle dele litt foreløpige resultater med Gigabyte GA-965P-DQ6, Conroe E6600 og Corsair 2gb 6400C4...

 

Siden jeg fremdeles sitter på boxed kjøler så holdt jeg meg på standard vcore mens jeg jobbet meg opp til 3ghz.

Endte opp på 3ghz ganske greit etter en bios oppdatering på hovedkort til F6 versjonen: 333FSB, 833mhz Ram 2.1v, 2997mhz CPU.

Selv om dette var meget stabilt, syntes jeg tempraturene var litt høye og begynnte å senke vcore.

Dette viste seg å være problematisk på hovedkortet, for da jeg senket vcore kicket det inn en "Dynamisk" vcore justering som hevet vcore under enhver bruk, og dette medførte igjen høyere temperaturer. Så da var det bare å sette vcore til "Normal" igjen og ta ibruk Easy Tune, og etter å ha satt vcore på 1.2v og programmet til å laste siste lagrede oppsett ved XP startup, begynte ting å ta form;) (PS: man trenger bare å huke på "Auto load last save on next reboot". Huke vekk "Always run on next reboot" sparer resusser).

 

Har nå kjørt dual Prime95 i 12 timer problemfritt, og tempraturen på CPU lå på max ca. 40C. Ikke så galt dette, 600mhz overklokk på 1.2v;) og dette på første forsøk, lurer på om neste klokke forsøk blir å se hvor langt ned på vcore jeg kan gå før CPU blir ustabil......

Men nå får jeg nyte litt powah en stund før jeg eksprimenterer mere:

 

SuperPI: 16.891

3dmark2001: 49000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei klokkere!

 

Tenkte jeg skulle dele litt foreløpige resultater med Gigabyte GA-965P-DQ6, Conroe E6600 og Corsair 2gb 6400C4...

 

Siden jeg fremdeles sitter på boxed kjøler så holdt jeg meg på standard vcore mens jeg jobbet meg opp til 3ghz.

Endte opp på 3ghz ganske greit etter en bios oppdatering på hovedkort til F6 versjonen: 333FSB, 833mhz Ram 2.1v, 2997mhz CPU.

Selv om dette var meget stabilt, syntes jeg tempraturene var litt høye og begynnte å senke vcore.

Dette viste seg å være problematisk på hovedkortet, for da jeg senket vcore kicket det inn en "Dynamisk" vcore justering som hevet vcore under enhver bruk, og dette medførte igjen høyere temperaturer. Så da var det bare å sette vcore til "Normal" igjen og ta ibruk Easy Tune, og etter å ha satt vcore på 1.2v og programmet til å laste siste lagrede oppsett ved XP startup, begynte ting å ta form;) (PS: man trenger bare å huke på "Auto load last save on next reboot". Huke vekk "Always run on next reboot" sparer resusser).

 

Har nå kjørt dual Prime95 i 12 timer problemfritt, og tempraturen på CPU lå på max ca. 40C. Ikke så galt dette, 600mhz overklokk på 1.2v;) og dette på første forsøk, lurer på om neste klokke forsøk blir å se hvor langt ned på vcore jeg kan gå før CPU blir ustabil......

Men nå får jeg nyte litt powah en stund før jeg eksprimenterer mere:

 

SuperPI:      16.891

3dmark2001: 49000

7116332[/snapback]

 

Kan jo legge til for de som vurderer dette hovedkortet at bortsett fra dette med undervolting nevnt ovenfor og mangelen av F6 driver diskett, så fremstår det som en meget stabilt og klokke vennlig hovedkort. Som også fremkommer av alle testene av kortet. Noe som er viktig dog, er å oppdatere bios til siste versjon, siden hovedkortet setter vdimm på 1.8v selv om brikkene går på 2.1v. Det som anntagelig reddet at mine brikker lot seg boote, var vel at hovedkortet satte opp slakke timings som default... Dette kan jo være årsaken til at folk opplever få Ram problemer, men nyere bioser kom raskt på banen for å bedre minne kompabiliteten, så bruk web oppdateringen kjapt..

Masse extra utstyr og lekker innpakning trekker jo ikke ned det heller, selv om prisen var vel høy..

Lenke til kommentar
Ourasi: Bare for å ha spurt - Klarte du ikke høyere hastighet eller prøvde du ikke lengre?

7116627[/snapback]

 

Heisann!

 

3ghz på 1.2v er på første forsøk, ikke testet høyere på CPU og ikke testet lavere vcore.

Kommer nok til å teste lavere vcore først, siden boxed kjøler ikke ruler akkurat.

12 timer dualprime på 3ghz 1.2v 833mhz 4-4-4-12 2.1v og 333fsb gikk altså meget enkelt på første forsøk. Prøver å finne ut vilken FSB dette hovedkort takler før noen økning i chipset/fsb er nødvendig, men begrenset med erfaringer å finne på nettet.....

Kunne vært artig med ca. 3.2-3.5ghz på 1.2v på orginal kjøler, måtte vel kunne si at jeg for en gang skyld var heldig med O/C vennligheten med denne CPU om den skulle nærme seg dette. Egentlig burde man vel være fornøyd med at den er stabil på 3ghz og 1.2v, men en kan jo drømme......................;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:hmm:

Nå ble jeg litt overrasket/usikker her.

Ourasi kjører 4:5 (dvs. divider FSB/RAM).

Det skulle jo ikke funke noe særlig mtp. klokking på P965, men det gjør det da vitterlig for han.

Må jo si jeg ikke har prøvd selv da jeg antok det var ett "fakutm" og at man normalt ønsker å klokke lengst mulig med billigst mulig minne :) (dvs. RAM-speed setter grensen lenge før FSB for de av oss som ikke har god klokkeram).

Ellers må jeg jo si at Ourasi gjør det "eneste rette" for en som er opptatt av minst mulig varme/effektforbruk, dvs. heller "volte ned" enn å "volte opp".. :)

 

PS og edit:

Som en kurosietet kan jeg opplyse at det ikke gjorde noesomhelt utslag på min eneE6400 å "slå på" C1/Eist med Rightmark Utility..(Gigabyte DS4). CoreTemp og CPUtemp endret seg ikke i det hele tatt når min [email protected] ble klokket ned til [email protected]. De (temps) lå på 36-37-22 (Core#1-#2-"Cpu")

Blir mer og mer skeptisk til temperatur-utilties når jeg ser slike merkverdigheter.. Og dette gjelder svært mange hk.. og ikke bare for Core 2 Duo, men det er her jeg har sett mest av det jeg vil kalle usannsynlige verdier.. i begge retninger. Annet eksempel: På den maskingen jeg sitter på nå, DFI Infinity RS482 + X2 [email protected] + AMD PowerNow, så ligger temps MB-NB-"CPU"-Core#1-#2 på 37-38-36-31-33. "Sure!!" CPU(case) temp høyere enn core.. Meeeeget sannsynlig.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

er ikke dumt å prøve å finne en balanse mellom volt og klokk. Min E6300 klarer foreks. 400fsb på 1,23v (2,8ghz)...en klokk som passer meg meget bra til spill osv. Og så er det artig å se hvor langt en cpu går på lav volt.

Det med Eist osv. har jeg sett selv...så jeg har bare den d...... slått av. For den skal jo egentlig senke gradene :hmm:

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
pu går på lav volt.

Det med Eist osv. har jeg sett selv...så jeg har bare den d...... slått av. For den skal jo egentlig senke gradene :hmm:

7117152[/snapback]

 

Det "virker" på A64 (single/dual) ihverfall.. Her går gradene betydelig ned når tilsvarende teknologi "slår til". Det kan jo være at på en "gj.snittlig" A64 så klokkes det betydelig lenger ned (pga. høyre default MP) enn på COre 2 Duo.

Men.. som nevnt over.. Det er ikke sannsynlig at kjernetemp er lavere enn "casetemp" (slik jeg observerer på mitt DFI hk).

Jeg har etterhvert mistet det meste av tro på software som "måler" temperaturer. :)

Lenke til kommentar
er ikke dumt å prøve å finne en balanse mellom volt og klokk. Min E6300 klarer foreks. 400fsb på 1,23v (2,8ghz)...en klokk som passer meg meget bra til spill osv. Og så er det artig å se hvor langt en cpu går på lav volt.

7117152[/snapback]

 

 

Testet litt mere i natt og klarte greit, så det ut til, å oppnå dette: 345FSB, 862mhz 4-4-4-12, CPU 3.1ghz på 1.25v. 356FSB, 890mz 5-5-5-12 Ram, CPU 3.2ghz på 1.28v. 367FSB, 917mhz 5-5-5-12 Ram, CPU 3.3ghz på 1.33v.

På 3.3ghz og 1.33v lå tempen på rundt 52-53 på det høyeste med dualprime, så kommer nok til å satse på denne settingen når en litt bedre kjøler er i hus.

På 3.3ghz gikk superPI på 15.140 sek.

 

Men inntil en god CPU kjøler er kjøpt inn så holder jeg meg nok til 3.0-3.1ghz på 1.21-1.25v. Må si at med boxed kjøler på 3.0ghz og 1.21v så er maskinen brukbart stille, og kan godt klare meg med dette en stund;)

Lenke til kommentar
:hmm:

Nå ble jeg litt overrasket/usikker her.

Ourasi kjører 4:5 (dvs. divider FSB/RAM).

Det skulle jo ikke funke noe særlig mtp. klokking på P965, men det gjør det da vitterlig for han.

Må jo si jeg ikke har prøvd selv da jeg antok det var ett "fakutm" og at man normalt  ønsker å klokke lengst mulig med billigst mulig minne :) (dvs. RAM-speed setter grensen lenge før FSB for de av oss som ikke har god klokkeram).

Ellers må jeg jo si at Ourasi gjør det "eneste rette" for en som er opptatt av minst mulig varme/effektforbruk, dvs. heller "volte ned" enn å "volte opp".. :)

 

PS og edit:

Som en kurosietet kan jeg opplyse at det ikke gjorde noesomhelt utslag på min eneE6400 å "slå på" C1/Eist med Rightmark Utility..(Gigabyte DS4). CoreTemp og CPUtemp endret seg ikke i det hele tatt når min [email protected] ble klokket ned til [email protected]. De (temps) lå på 36-37-22 (Core#1-#2-"Cpu")

Blir mer og mer skeptisk til temperatur-utilties når jeg ser slike merkverdigheter.. Og dette gjelder svært mange hk.. og ikke bare for Core 2 Duo, men det er her jeg har sett mest av det jeg vil kalle usannsynlige verdier.. i begge retninger. Annet eksempel: På den maskingen jeg sitter på nå, DFI Infinity RS482 + X2 [email protected] + AMD PowerNow, så ligger temps MB-NB-"CPU"-Core#1-#2 på 37-38-36-31-33. "Sure!!" CPU(case) temp høyere enn core.. Meeeeget sannsynlig.. :)

7117132[/snapback]

 

Må innrømme at jeg ikke har studert andres erfaringer på klokking på 965 da jeg regnet med at nforce 590/680 var på plass når jeg skulle ha meg conroe.

Det var den selvsagt ikke og derfor ble min første klokke sessjon på dette chipset basert på hva som så fornuftig ut.

Det er i allefall ingen problemer med de settings jeg postet her med denne divideren på dette hovedkortet. Og ytelsen sammenlignet med lignende systemer på samme klokk, ser ut til å være meget bra.

 

Så langt har dette hovedkortet vært enkelt å klokke med.

 

PS: Forskjellen på tempraturen på 3.0ghz 1.21v og 3.3ghz 1.33v var ca. 10C på boxed kjøler....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

KJapp oppdatering/klarering av tidligere post:

Sitter nå på Gigabyte DS4-riggen.. Tester med "Classe-måler"..

Som jeg mistenkte fungerer tydelgvis ikke C1E/Eist (med eller uten "hjelp" av RMClock). Idler på ca. 125watt uansett clock/volt. Trolig en Bios/software "issue".

(Høyt effektforbruk er nok mest 7800GT'n sin "skyld")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...