Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Leste at Superpi blir mye dårligere når du setter multiplieren ned fra 9 til 8 på en E6600?

Tenkte å kjøre 400x8@3,2ghz med 800mhz ram på 1:1. Har dette mye å si for ytelsen?

7101352[/snapback]

I forhold til 9x400.. så har det mye å si ja.. :D

Ikke bruk altfor mye energi på SuperPi.. selv om Core2 Duo er "helt konge" i den benchen..

Det er bare å prøve seg fram det..

Kan du kjøre 400x8 1:1 @ 6-8-8-20 så blir ikke det noe bedre enn 355x9 1:1 @ 3-2-2-8, snarer tvert imot vil jeg tro..

Prøv..

Lenke til kommentar

Hehe, dere begynner å bli gamle og fornuftige :!:

Har vært igjennom 7-8 E6600 nå og endt opp med en som klarer 3.5 med 1.39v kjølt med en TTBT og 1000rpm vifte. Både varme og krav til vcore øker ganske drastisk over 3.5 på de jeg har prøvd, og da er det ikke så morro å se tempen stige over 70 med dual prime.

Av de 7-8 var det vel 3-4 stk som ikke likte seg over 3.3 i samme oppsett.

Lenke til kommentar
Da ser det ut til at 4GHz går "stabilt" med E6300'en (tid for bingen, rakk ikke og kjøre orthos lenger) :)

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=130567

post-17781-1161036849_thumb.jpg

post-17781-1161036891_thumb.jpg

Tester ut noen nye mods, og tror det er mer og hente nå (kanskje 575-580FSB). Vi får se i morgen :)

7085821[/snapback]

249 Grader på CPU synes noe høyt ; ), men uansett meget pluss dette mht OC.

Jeg var fornøyd med 3,2 på en E6400 (asus p5b) og slappe 5300 minne brikker.

Er det "straps" du har lekt med her (tynet Northbridge CPU etc) ?

/L

Lenke til kommentar
Leste at Superpi blir mye dårligere når du setter multiplieren ned fra 9 til 8 på en E6600?

Tenkte å kjøre 400x8@3,2ghz med 800mhz ram på 1:1. Har dette mye å si for ytelsen?

7101352[/snapback]

I forhold til 9x400.. så har det mye å si ja.. :D

Ikke bruk altfor mye energi på SuperPi.. selv om Core2 Duo er "helt konge" i den benchen..

Det er bare å prøve seg fram det..

Kan du kjøre 400x8 1:1 @ 6-8-8-20 så blir ikke det noe bedre enn 355x9 1:1 @ 3-2-2-8, snarer tvert imot vil jeg tro..

Prøv..

7101414[/snapback]

Hehe, ja er klar over at det er stor forskjell på 400x9 og 400x8 :D

Takk for infoen, da tror jeg at jeg får prøve å holde meg til noenlunde bra timings og heller en lavere FSB med x9 multi. Regner ikke jeg når 400x9 med E6600 og P5W DH Deluxe uansett, men 355x9 burde jo gå noenlunde greit. Mener jeg har lest at mhz'en på rammen har mer å bety enn tighte timmings på C2D, men du har en smule mer erfaring enn meg på området (total nybegynner i overklokking) så jeg går for erfaring foran vage rykter. :)

Skal kjøre Corsair Nautilus vannkjøling, og Corsair Dominator 6400 ram (vet rammen ikke er verdt prisen det i det hele tatt, men jeg har penger å blåse på det uansett).

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøre 400x8@3,2ghz med 800mhz ram på 1:1.

7101352[/snapback]

Vil anbefale deg å prøve deg fram. Er ingenting som hindrer deg i å prøve en høy klokk fra start av, så lenge du ikke har tidenes dårligste kjøling er det ikke akkurat slik at CPU brenner opp :p.

Så er det bare å lete seg fram til den høyeste stabile klokken, enkelt og greit. Ikke forhåndsbestem deg for at det blir ENTEN 3.2GHz eller 3.6GHz. Sjansene er gode for at du finner en stabil klokk midt imellom, noe som ikke akkurat er negativt ;).

Ser også at du har Dominator brikker, da burde du ihvertfall ikke ha noe problemer med OC på RAM, tvert imot!

Lenke til kommentar

@ Khayne

8 x 400 vil gi bedre ytelse enn 9 x 356. Mye av grunnen til dette er båndbredde.

Ved 9 x 356 så vil North Bridge Core Clock (NBCC) kjøre på nettopp 356 Mhz. Mens på 8 x 400 så vil NBCC kjøre på 450 Mhz. Nesten 100 Mhz mer det!

(9/8*400 = 450 MHz NBCC)

Testa litt hos meg. Får bedre ytelse ved 3200 MHz (8x400) enn jeg gjør ved 3333 MHz (9x370)! Selv om jeg hadde RAM brikkene ved høyere hastighet ved 3333 settingen så gjorde nok en NBCC på 450 Mhz større forskjell.

@ dere andre

Prøv selv

PS: Testa ytelsen med en CSS benchmark

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Betroz: Det med NBCC er vel ikke riktig, Tony har vel funnet ut det nå? Prøv å kjør 399fsb istedet for 400 i tilfelle du får 1333 strap på 400 og dermed dårlig ytelse på ram.

7104334[/snapback]

I tillegg må jo Betroz informere om det er kjørt med samme timings da dette kan slå kraftig ut såfremt det kan kjøres mye strammere timings på lavere FSB(RAM-speed). Det er jo selfølgelig at 400x8 da vil "banke" 356x9 sålenge det brukes samme timings!

Når det er sagt, så er det korrekt at "speed-is-king" ved klokking av COre 2 Duo.. inntil en viss grense..

Når timings/strap blir satt så "slapt" at det går ut over ytelsene er det liten vits i å klokke høyere. Nok av tråder på xs.org som bekrefter dette "problemet".

Lenke til kommentar
Haha herlig. Kom med resultater da.

Blir vel til at jeg lodder litt til på mitt da :D

7088995[/snapback]

Tar tid denne testinga, men bedre seint enn aldri :p

post-17781-1161264329_thumb.jpg

Jeg gikk ikke veldig vitenskapelig til verks, så jeg er litt usikker på hva som hjalp mest (elektrolytt'en eller de keramiske kondensatorene). Men jeg holder en knapp på elektrolytten på 1200uF (den er enklest og lodde på også). Prøv eventuelt den modden først :)

Det var denne modden som gjorde at jeg fikk e6300'en over 4GHz (hadde da bare 2stk keramiske og den på 1200uF påloddet, ). Har nå loddet på alle fem, og enda en elektrolytt på 1200uF, men det ser ut til og virke negativt på stabiliteten igjen. Man må jo alltid overdrive :dontgetit:

Var litt for ivrig etter og modde mer, så jeg fikk ikke testet allverdens med bare en stk 1200uF. Men når en FSB er ustabil, så får jeg gjerne frys (i både memtest og orthos) i løpet av 15min. Så dette resultatet ser jo lovende ut for 575FSB (som er ca +10MHz over hva jeg hadde før):

post-17781-1161265179_thumb.jpg

Endret av lsevald
Lenke til kommentar
Betroz: Det med NBCC er vel ikke riktig, Tony har vel funnet ut det nå? Prøv å kjør 399fsb istedet for 400 i tilfelle du får 1333 strap på 400 og dermed dårlig ytelse på ram.

7104334[/snapback]

I tillegg må jo Betroz informere om det er kjørt med samme timings da dette kan slå kraftig ut såfremt det kan kjøres mye strammere timings på lavere FSB(RAM-speed). Det er jo selfølgelig at 400x8 da vil "banke" 356x9 sålenge det brukes samme timings!

Når det er sagt, så er det korrekt at "speed-is-king" ved klokking av COre 2 Duo.. inntil en viss grense..

Når timings/strap blir satt så "slapt" at det går ut over ytelsene er det liten vits i å klokke høyere. Nok av tråder på xs.org som bekrefter dette "problemet".

7104541[/snapback]

Det er helt riktig. Så lenge man ikke har manuell kontroll over straps (P5B) så er det endel "dødsoner" hvor ytelsen går ned ett hakk når når man passerer grensen. 401 er endel tregere enn 400 på P5B, og uten å ha testet så mye selv så tror jeg man må opp i 440 ca før man har samme minnesytelse i NB.

Endel tester her.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Software bugs ?

7105112[/snapback]

Jepp..

Har akkurat samme feil med mit DS4.

Det er *kun* når jeg kjører med default MP at utility-software viser korrekt info om CPU/FSB-speed.

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøre 400x8@3,2ghz med 800mhz ram på 1:1.

7101352[/snapback]

Vil anbefale deg å prøve deg fram. Er ingenting som hindrer deg i å prøve en høy klokk fra start av, så lenge du ikke har tidenes dårligste kjøling er det ikke akkurat slik at CPU brenner opp :p.

Så er det bare å lete seg fram til den høyeste stabile klokken, enkelt og greit. Ikke forhåndsbestem deg for at det blir ENTEN 3.2GHz eller 3.6GHz. Sjansene er gode for at du finner en stabil klokk midt imellom, noe som ikke akkurat er negativt ;).

Ser også at du har Dominator brikker, da burde du ihvertfall ikke ha noe problemer med OC på RAM, tvert imot!

7103467[/snapback]

Har ikke satt meg fast i noen spes hastighet jeg skal kjøre, men gidder ikke blodklokke heller. Tanken min er at jeg skal kjøre så kjapt det går uten at det blir alt for syke temperaturer og at det er 100% stabilt. Klarer jeg å kjøre 400x9 er det ingenting som er bedre, men med P5W DH DLX ser jeg at mange sliter med å klokke så høyt. Får bare håpe at jeg er heldig med prosessoren. :D

Noen som vet om en god guide for plansliping for nybegynnere? Sånn bare i tilfelle CPU'en er i overkant skeiv... :hmm:

Lenke til kommentar
Har ikke satt meg fast i noen spes hastighet jeg skal kjøre, men gidder ikke blodklokke heller. Tanken min er at jeg skal kjøre så kjapt det går uten at det blir alt for syke temperaturer og at det er 100% stabilt. Klarer jeg å kjøre 400x9 er det ingenting som er bedre, men med P5W DH DLX ser jeg at mange sliter med å klokke så høyt. Får bare håpe at jeg er heldig med prosessoren. :D

Noen som vet om en god guide for plansliping for nybegynnere? Sånn bare i tilfelle CPU'en er i overkant skeiv...  :hmm:

7105460[/snapback]

Tror nok de fleste P5W DH Dlx skal klare 400MHz FSB. Dersom du får en skjeiv CPU (er jo IHS som er skeiv da men), så vil jeg mye heller anbefale deg å sende den tilbake isteden for å planslipe den. Spør gjerne spesifikt om en CPU som ikke er skjeiv, dersom du må sende tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...