Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Hvordan plansliper man CPU/kjøler egentlig? Noen som har en guide for plansliping for nybegynnere? Teskjemetoden er bra :D

Lordsmygen: Hvorfor liker du ikke P5W DH? Har bestilt dette til min E6600, men lurer på om dette var et dårlig valg. Burde jeg heller gått for P5B DH versjonen?

Endret av Khayne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et spørsmål ... et det mye forskjell på A versjon og B versjon ?

har nemelig en E6600  : L628A676 

vill det si at min klokker Myyyye dårligere enn en B versjon ? (ka e egentlig forskjellen? :blush: )

elr ? :roll:

resten av sys :

Gigabyte DS4

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5

X1900XT

og til kjøling har jeg TBT

prøvde med en klokk ... den klarte ikke 3 ghz  stabilt engang  :cry:

så ..

-Tuusen takk

7089555[/snapback]

Jeg har E6300 "A" og den klokker lett til 3,5GHz.

Er mange settings som kunne stoppe deg på 3GHz, hvilke spenninger og ram settings kjørte du? Nyeste bios til DS4 skal også gi bedre overklokkingsstabilitet (F6). Men det er kanskje slik at DS3 og DS4 sliter mer med E6600 enn E6300/E6400.

Endret av Resus
Lenke til kommentar
Jeg har E6300 "A" og den klokker lett til 3,5GHz.

Er mange settings som kunne stoppe deg på 3GHz, hvilke spenninger og ram settings kjørte du? Nyeste bios til DS4 skal også gi bedre overklokkingsstabilitet (F6). Men det er kanskje slik at DS3 og DS4 sliter mer med E6600 enn E6300/E6400.

nå har jeg kun *auto * på spenningene ... pga vet ikke hvor mye jeg skal sru opp ...PGa det står ikke hvor mye spenning men hvor mye mere enn normalt du vill kjøre... :nei:

så vet ikke normalspenningene ...

driver og vurderer og kanskje sende det tilbake ... ( må gjøre det før lørdag viss jeg må ) men da blir jeg jo uten pc igjen ... og liker egentlig ds4 godt ... ( 8 sata , kjøle løsningen +++ )

så vet ikke

så du mener at det er ikke så mye forskjell på A og B versjon ...? viss jeg får min E6600 opp i 3,5 så er egentli jeg fornøyd ...

( er ikke noen ekstrem overklokker :roll: )

Edit : kjører med bios F6 ja...

-Takk

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
så du mener at det er ikke så mye forskjell på A og B versjon ...? viss jeg får min E6600 opp i  3,5 så er egentli jeg fornøyd ...

7095706[/snapback]

Morsomt/interessant utsagn..

En som klart innrømmer at han ikke har så mye greie på hverken overklokking eller spenninger, men likevel skal han ha en klokk på 3.5Ghz (for en CPU som kommer med 2.4) for å bli fornøyd. I motsatt tilfelle er hk'et bed**ent og skal returneres på angrefristen.. Latterlig sier jeg bare.. :D

For ikke mange måneder siden var det "halleluja" i "klokkegården" når en "Venice/Sandy/Opty" klarte 3.5Ghz.. *under vapo'n*.

Hva med å bruke systemet og være fornøyd med aldelels utmerkede ytelser *stock*.. for både E6600 og X1900XT?

Man *må* ikke klokke selv om "alle" (inkludert "übernoobs") synes de skal klare 4Ghz med Core 2 Duo..

PS.

3.5Ghz på en E6300 er *ekstremt bra* med tanke på at denne kommer stock med 1.86Ghz.. i tillegg luftkjølt..

Hva med å ha litt perspektiv folkens? :)

OK.. <end-of-rant>

Lenke til kommentar
Er veldig enig med deg i det, har kicka litt på at folk klager over såpass høye klokker :hmm:  Lurer på om alle hadde klart å klokke like langt hvis det hadde vært litt mer innvikla som amd. For conroe er lett å klokke i forhold til amd.

7097133[/snapback]

Er det egentlig noen forskjell mellom AMD og Intel når det gjelder dette? Slik jeg ser det er det eneste med C2D at en ikke har ett DFI kort som leverer uendelig med dønn stabile spenninger.

Lenke til kommentar
TL1000S Postet i dag, 16:25

QUOTE(Djgunnah @ 18/10-2006 : 13:53)

så du mener at det er ikke så mye forskjell på A og B versjon ...? viss jeg får min E6600 opp i  3,5 så er egentli jeg fornøyd ...

( er ikke noen ekstrem overklokker  )

Morsomt/interessant utsagn..

En som klart innrømmer at han ikke har så mye greie på hverken overklokking eller spenninger, men likevel skal han ha en klokk på 3.5Ghz (for en CPU som kommer med 2.4) for å bli fornøyd. I motsatt tilfelle er hk'et bed**ent og skal returneres på angrefristen.. Latterlig sier jeg bare..

For ikke mange måneder siden var det "halleluja" i "klokkegården" når en "Venice/Sandy/Opty" klarte 3.5Ghz.. *under vapo'n*.

Hva med å bruke systemet og være fornøyd med aldelels utmerkede ytelser *stock*.. for både E6600 og X1900XT?

Man *må* ikke klokke selv om "alle" (inkludert "übernoobs") synes de skal klare 4Ghz med Core 2 Duo..

PS.

3.5Ghz på en E6300 er *ekstremt bra* med tanke på at denne kommer stock med 1.86Ghz.. i tillegg luftkjølt..

Hva med å ha litt perspektiv folkens?

OK.. <end-of-rant>

Har jo lism masse peil på spenninger og slikt ...

men på core 2 duo så vet jeg ikke normalspenningene ... ( noen som vet?)

pga at gigabyte har en elendig bios ... som ikke sier spenningen men kor mye du vill øke ... (i forhold til normalspenningen )

...

Lenke til kommentar
Fin chip du har der! Stabil?

7098053[/snapback]

Ikke stabil - SuperPi1M stabil på 4.050 (ikke testet Orthos enda)

Temp: 45 grader. (cpu)

@Capo: Batch A.

Med 1.6 bør denne maxe ut på ca 4.2.

Den drooper for mye enda, 0.03 - 0.04V. Fått jeg jevnet ut denne droopen tipper jeg

4.1 stabilt bør gå på denne chippen.

Skal leke meg litt mer med multiplier og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har jo lism masse peil på spenninger og slikt ...

men på core 2 duo så vet jeg ikke normalspenningene ... ( noen som vet?)

Nå overdriver du vel litt.. "lism masse peil"... :)

Du kan sjekke på esken du fikk med CPU.. står der.. også på Intel's sider (litt mer bryderi å finne fram). Default for Core 2 Duo skal være 1.3250 (vanligvis.. såkalt VID).

pga at gigabyte har en elendig bios ... som ikke sier spenningen men kor mye du vill øke ... (i forhold til normalspenningen )

7098841[/snapback]

Det er vel ikke noe problem.. med tanke på "lism masse peil" ? :)

Hvor mye over default VCore pleier/pleide du å gi dine andre CPU'er (f.eks. AMD)?

Da burde det være en god pekepinn..

Det som derimot kan være "elendig" avhengig av hvordan man ser på det..., er at både DS3/DS4 og P5B (m.fler) øker VCore langt over default når man klokker og setter "Auto" for VCore.

Gigabyte DS4 er ett meget bra kort på alle måter. Det krever som de aller fleste hk for COre 2 Duo litt over vanlig interesse når man skal klokke/tweake opp mot FSB'er som mange tror skal være "default"...dvs. 400/500+++++.

Ingen grunn til å bruke angrefristen synes jeg.. selv om du ikke skulle nå 3.5Ghz. :)

Lenke til kommentar
driver og vurderer og kanskje sende det tilbake ...  ( må gjøre det før lørdag viss jeg må ) men da blir jeg jo uten pc igjen ... og liker egentlig ds4 godt ... ( 8 sata , kjøle løsningen +++ )

så vet ikke

7095706[/snapback]

Tenk deg litt om, er det virkelig verdt å bruke tid og penger på å bytte hovedkort, bare for å presse ut et par ekstra mhz? Som du skriver selv er du ikke en "ekstrem overklokker", og da antar jeg at du er som meg, en av de som overklokker for å få mer "value for money". Og viss du da sender tilbake hovedkortet (som koster penger), forsvinner jo litt av poenget med "budsjett overklokking"...det er ihvertfall min mening :roll:

EDIT: Får også inntrykk av at du forventer deg ganske mye av overklokking, og ikke vil være mer enn sånn passe fornøyd før du klarer 3.5GHz. Hadde jeg hatt en E6600 på "bare" 3GHz hadde jeg vært kjempefornøyd. Da har du tross alt en CPU tilsvarende (og bedre) enn en CPU til 7-8000 kr! Dessuten tviler jeg på at man vil dra så voldsomt nytte av de siste MHz'ene man får skvist ut, da er det som oftest en annen ting i systemet som blir flaskehals, f.eks skjermkort/harddisk.

Til slutt, ikke oppfatt meg som at jeg rakker ned på deg. Vil bare poengtere at det har blitt litt hysteri mtp hva folk forventer å kunne overklokke disse CPU'ene og hovedkortene til.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Virker som alle her tror at alt av C2D skal gå glatt 3.5GHz, noe som ikke er tilfellet. Tror nok folk må få opp øynene. Det er ikke så lett å klokke disse CPU'ene. Ja de går langt, men man må da ha god kjøling, ha en hvis innsikt å også være villig til å tweake lenge før man finner det optimale. Har selv en E6700 her som er Prime95 stabil på 3.6GHz, benchmark stabil på 3.8GHz, men kjører den selv på 3.4GHz til vanlig. Da kan jeg ha viften på minimum, det samme gjelder volt. Når jeg plager den på 3.8GHz, er load temp 20 grader høyere enn når jeg kjører den på 3.4GHz. Må mate den med 1.675 i bios for å benche med den på 3.8GHz. Er nok i utgangspunktet alt for mye for luftkjøling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hør på en "gammel ringrev" som JimRamse".. :thumbup:

Selv kan jeg fint klokke alle mine 4 Core 2 Duo (2xE6300+2xE6400) over 3.5Ghz.. til benching.

Jeg vil *ikke* kjøre de på denne klokk til daglig bruk..selv med vankjøling.

Synes 3.2Ghz er greit. Til det må jeg litt over default VCore.. (1.425 på det meste avh. av CPU). Da holder temperaturer seg lave..dvs. CoreTemp på under 50 på full load..

Dette er en personlig avveining.. da jeg ønsker å bruke PC'ene til annet enn benching (selv om det ikke alltid virker slik).. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Samme her. Kjører Zalman CNPS9500 på min. Bencher jeg CPU'en min på 3.8GHz v/1.675v i bios så har jeg viften på full pupp, å har da load temp på ca 70 grader på beggge kjernene. Dette målt med Core Temp som er det mest riktige programmet å bruke, da det måler i selve CPU, ikke på en diode ved siden av som de fleste programmene som følger med hovedkortene gjør. Bencher jeg ved 3.4GHz som jeg kan kjøre min stabilt på v/1.325v med viten på 1200RPM (ikke hørbart) så får jeg loadtemp på 48 - 49 grader. Kjører den her til vanlig. Kan jeg heller tweake opp resten når det måtte trenges :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...