Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Ok volt viser feil så den er på 1,34v har en Big Typhoon med orginal vifte ...

Vurdere å kjøpe med en vifte som blåser litt mer enn den som er på nå ...

7048991[/snapback]

Større en Big Typhoon blir vel en fin gulv vifte det da ;)

Har du planslipt CPU og Kjøler ?

Jeg ble ganske sur når jeg ser hvor lite plane disse greiene er.

Mini Typoon så helt perfekt ut ut fra esken, men en kort sjekk med et langt stanley blad dvs. sett eggen ved vinkelrett på underlaget (slike du bruker i tapet kniver etc.) så kunne jeg raskt se (mot lys i bakgrunn) at den var langt fra plan. En snau time med 1200 våtslipepapir og den ble helt plan.

CPUèn hadde kun kontakt på kantene (sig i midten), så samma greie med den. Det gikk endel fortere fordi det er tinn på toppen (mykt å slipe).

Vant nesten 20 grader på dette og er "kaldt" å anbefale (bare pass på at CPU "settes" på en antistatisk matte, før du teiper den fast til et slipe emne..

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det å planslipe kjøler kunne godt blitt gjort, men det å planslipe en conroe blir å gå litt drastisk igang ...

Liker å ha garantien på den itilfele noe skulle skje men det er vel 99% sjanse for at jeg ikke kommer til å levere den tilbake så jeg vet ikke helt jeg ..

Den er koblet til uten ramme ...

Skulle hatt en celeron og gjort det med først men det har jeg jo ikke og de er vansklige å oppdrive på bruktmarkedet ...

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
3,5Ghz @ stock (første forsøk).

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=129236

High-End H20.

Temp: 35.

Vcore: 1,28.

MCH: Auto

RAM: 1:1 (5-5-5-15)

Bios: 1305.

Synes dette ser lovende ut, SuperPi 1M stabil - krasjer på FSB=325.

7050692[/snapback]

Hvis det er av interesse kan du alltids oppdatere bios til 1407 og prøve å stille ned multiplier ett hakk og øke på med fsb, extreme utgaven burde vel klare en del. Eller enkelt og greit bare mate på med vcore. Er 1,28 hva du har stilt i bios eller hva som er avlest i windows?

sinnadyr: Er vel ikke mange sidene tilbake hvor noen allerede har skrevet nøyaktig hva som bør stilles på ... Er rimelig slitsomt å lese poster på hver eneste side om folk som trenger nybegynner tips.

Lenke til kommentar
det å planslipe kjøler kunne godt blitt gjort, men det å planslipe en conroe blir å gå litt drastisk igang ...

Liker å ha garantien på den itilfele noe skulle skje men det er vel 99% sjanse for at jeg ikke kommer til å levere den tilbake så jeg vet ikke helt jeg ..

Den er koblet til uten ramme ...

Skulle hatt en celeron og gjort det med først men det har jeg jo ikke og de er vansklige å oppdrive på bruktmarkedet ...

7049904[/snapback]

He, he, skjønner at du er skjeptisk. Må innrømme at å ta ut en CPU for så å slipe den med det søl av vann etc, medførte endel "tenk om"...

Husk at en CPU i dag har skjelden noen "pinner" mot sokkel. Det er kun kontakter som presses mot hverandre som danner forbindelsen. I tillegg bak på f.eks. en Conroe CPU finnes det endel overflatemonterte komponenter, så man kan ikke bare klaske den til et stykke flatt underlag og teipe den til.

Jeg har masse IC kretser etc, som kommer fraktet på sort antistatisk skummgummi, så jeg skar et kvadrat lik CPU og festet denne på kontaktsiden. Da synker overflate monterte komponenter inn i skumm gummien, så blir ikke noe ødelagt. Etter dette, teipet jeg begge enheter fast til et gammelt batteri jeg hadde fra en videospiller (pga. størrelse, og litt tyngde). Etter hver sliping, snudde jeg aldri CPU for å sjekke, FØR jeg tørket av vann..

Resultatet ble heldigvis bra, men jeg forstår at mange er litt engstelige.

Det man kan og bør gjøre ved varme CPU er (på normal spenning / OC) er å sjekke om den er salrygget etc. Bruk ikke en jernia vinkel til dette, den er for grov og for bred. De stanley bladene jeg heniser til fåes overalt og er snor rette og meget tynne dersom man velger å bruke "eggen" altså den skarpe delen som "referanse".

Du ser da meget fort om det er noe vits å slipe eller ikke.

PS. Bruk et minimum 1200 vannslipepapir montert på en glassplate (alt må være vått ellers så blir det riper...)

/L

Lenke til kommentar
Noen som har et godt tips til en stabil Core 2 Duo E6400 ?

Foreløpig kun standard:

post-67743-1160598727_thumb.png

RAM : (Dualchannel så helt likedane på slot #1 og #2, altså 1GB Minne)

post-67743-1160598784_thumb.png

7050767[/snapback]

Gå tilbake til post 796 og se hva som er anbefalt her. Dette fungerer og er vel et kort ressyme av flere lignende innlegg. Stor takk til TL1000S so må være forumets mest tålmodige "hjelper" på dette temaet.

Kjører stabilt FSB 400 nå på min E6400/P5B dvs. 3,2Ghz ;)

Glad gutt jeg og det går så det spruter med ny kjøler !

/L

Lenke til kommentar
Kan opplyse om at plansliping hjalp en del på temperaturen her også:

Hvis en kan stole på software da.

X6800 @ 3.770Ghz

Orthos: Coretemp-load

Før :82C

Nå  :70C

Gikk med noen timer pussing, men ser ut til å være værdt det :)

orthossa8.th.jpg

7051447[/snapback]

På 1,213V VCPU (antar at det er en SW avvik her) mht. temperatur og spenning.

Orthos er en mye tøffere test en super pi og når man består denne kan man kjøre "alt".

82 grader var vel litt overkill ja, bra du fikk den ned 12 grader.

Sliping er noe søl, men må til..

/L

Lenke til kommentar
Kan opplyse om at plansliping hjalp en del på temperaturen her også:

Hvis en kan stole på software da.

X6800 @ 3.770Ghz

Orthos: Coretemp-load

Før :82C

Nå  :70C

Gikk med noen timer pussing, men ser ut til å være værdt det :)

orthossa8.th.jpg

7051447[/snapback]

Fytti grisen så varm den er! Hva slags kjøler bruker du?

Lenke til kommentar

er ikke så veldig god på dette :E

men jeg har et Asus P5L-MX, Intel C2D E6300 og Kingston DDR2 1Gb 667MHz. CPU'en har standard vifte.. Kan jeg overklokke dette lett og "ufarlig"? eller trenger jeg ny vifte eller bedre hardware :p

Setter stor pris på litt hjelp : - )

ps. det er Intel 945G chipset :E

Endret av mariusN
Lenke til kommentar

Er det det ASRock kortet som hovedkort ?

Du må nok ha bedre kjøler om du skal nå et lite stykke og siden du har det hovedkortet du har så må du nok ta noen hardmods

Tipper at du ikke kan stille på volt ?

Da må du ta en volt mod av din E6300 som du finner på vr-zone for der har jeg sett det ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Stock volt" som i "Auto" er defintitiv ikke "stock" (1.325) når man overklokker.

Dette gjelder flere hk for Core 2 Duo..bla. P5W DH, P5B, DS3, DS4... (som jeg kommer på i farten).

Den eneste måten å sikre seg (og evt. "skryte" av) en gitt klokk på en gitt VCore.. er å *manuelt* sette VCore i Bios.

Det er helt klart mangelfull Bios-programmering, alternativt kode i CPU-Z når det gjelder rapportering av VCore.

Her er det trolig kun produsent-spesifikke utilities (uGuru, AI-booster, EasyTune) som rapporterer noenlunde rikitige verdier.. Ellers finnes jo Voltmetere.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Er det det ASRock kortet som hovedkort ?

Du må nok ha bedre kjøler om du skal nå et lite stykke og siden du har det hovedkortet du har så må du nok ta noen hardmods

Tipper at du ikke kan stille på volt ?

Da må du ta en volt mod av din E6300 som du finner på vr-zone for der har jeg sett det ;)

7052890[/snapback]

hvis det var til meg, så har jeg et Asus hovedkort :p mATX....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...