Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

OK fant ut at jeg kan endre DRAM timing setting i "Northbridge" settingen i BIOS. Eneste problemet da er at jeg får et 4:5 forhold mellom FSB / DRAM. CPU bus 340, DRAM blir 425 ca..

 

Og dette er litt overkill på mine 667 brikker (noe GO-ORTHOS" CPU test fremprovoserer raskt..

 

Så da er det tilbake til 1:1 faktoren igjen (noen som har peil på hvorfor forholdet endres til 4:5 ? )

 

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til dere som vurderer å kjøpe conroe pc selv om dere har en pc dere er ok fornøyd med: dropp conroe! I mine øyne er det vanvittig hypet opp, det er kun klokket opp de yter noe særlig. Men det kan du ikke fordi da blir de 60-70-80 grader varme under load. De er EKSTREMT varme i forhold til min forrige 3500+. Intel er ikke akkurat på tronen i mine øyne.

7007576[/snapback]

 

litt å ta i...ja de blir varme, men det er bare å ha sikklig kjøling. Og det er gode cpuer uklokket også mener jeg da.

Lenke til kommentar
Til dere som vurderer å kjøpe conroe pc selv om dere har en pc dere er ok fornøyd med: dropp conroe! I mine øyne er det vanvittig hypet opp, det er kun klokket opp de yter noe særlig. Men det kan du ikke fordi da blir de 60-70-80 grader varme under load. De er EKSTREMT varme i forhold til min forrige 3500+. Intel er ikke akkurat på tronen i mine øyne.

7007576[/snapback]

 

litt å ta i...ja de blir varme, men det er bare å ha sikklig kjøling. Og det er gode cpuer uklokket også mener jeg da.

7008355[/snapback]

QFT.

E6600 banker dritten av alt AMD har å stille opp med, og det gjør den uklokket. Og den klokker glatt opp i 3.5ghz uten å bli så forferdelig varm. Deretter skalerer de ofte svært godt når du øker spenningen (for de med mer eksotisk kjøleløsning).

Lenke til kommentar

Drit i AMD i denne tråden (sorry mod, men dette er OT),

Noen som kan bidra til å få FSB / DRAM til å bli 1:1 uten "Auto SPD ?

P5B har muligens noen begrensninger her , synd for RAM "koser" seg med 340Mhz (*2) kan takle 400 (*2) det er testet----

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Litt frustrert nå, dersom jeg setter DRAM timing selv, oppnår jeg kun 4:5 forhold mht. FSB og DRAM (Dvs. DRAM kjører 415Mhz, mens CPU koser seg med ca. 330).

 

Så jeg MÅ (?) kjøre auto mht RAM ser det ut til...

 

Jeg kommer mao. ikke lenger enn 2,8Ghz på min E6400 i P5B bunnkortet med minne i kategorien 667MHz.

 

Ikke noe å grine over, men litt skuffende.

 

post-83377-1160075651_thumb.jpg

 

 

Er det noe jeg har uteglemt ==??

 

 

 

 

/L

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
prøvt å  1:1 på ram?

7009150[/snapback]

 

Han klarer ikke.. og er ikke aleine..om å ikke skjønne hvordan man setter 1:1 i Bios . Trist men sant.. (Dette burde være innlysende for en som skal klokke faktisk, men jeg innser at jeg er en elendig pedagog.. etter flere forsøk på forklaringer..) :)

Lenke til kommentar
Noen som kan bidra til å få FSB / DRAM til å bli 1:1 uten "Auto SPD ?

P5B har muligens noen begrensninger her , synd for RAM "koser" seg med 340Mhz (*2) kan takle 400 (*2) det er testet----

 

/L

7008685[/snapback]

 

 

Still Dram freuqency til 533, gå så til ''northbrige confugiration'' og disable Auto SPD. Velg så de timingsene du ønsker og save and exit.

 

Hvilke RAM brikker har du foresten?

 

EDIT: kanskje en ide å lese gjennom tråden? :ermm:

Endret av mattjin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@relsafus:

 

Du har Corsair Value.. Det er litt blandete erafaringer med klokkbarheten av dissse (dersom jeg har forstått/lest andre innlegg).

Oysfaerg har hatt god erfaring, andre ikke..

Det er mulig det er RAM som stopper deg.., men det er nok ikke det sålenge du faktisk kan boote/kjøre de godt over SPD ved 4:5 settings.

 

Jumperfree settings:

 

Overclock=Manual

 

Sett FSB til f.eks. 350 (safe)

 

Dersom du på forhånd har satt ram til DDR533 (266) vil du nå se at tall endres til DDR700 (og andre utangsverdier i dropdown-meny for RAM-speed endres tilsvarende)

Slik er det ihvertfall på de Asus hk jeg har/har hatt (mange).. :)

 

Sett VCore til 1.4 (ikke nødvendig vanligvis, men da stopper ihvertfall ikke CPU deg)

 

Vdimm har du satt til 2.1 (det holder).

 

Sett PCI-E til 100 og PCI til 33

 

Gå inn på Advanced chipset - > Northbridge -> Ram settings.

Endre SPD til disabled.

Endre RAM-timings til 5-5-5-15

 

F10 - Yes (save settings) - og systemet bør restarte greit.

 

Gjør det ikke det, så har du vært uheldig med hk'et ditt (neppe CPU).

Kan også være en Bios-versjon som stopper deg. Sjekk FAQ'er på nett (Google).. les/let etter postinger om P5B på xs.org/forum.

 

PS.

Booter det greit, er det "rakt upp" på FSB400.. Det er vel (nesten) ingen som ikke klarer FSB400 med ett 965P basert hk.. de fleste (som klokker Intel/Core 2 Duo) klarer det også med i975x hk også uten større innsats.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Så har jeg også endelig fått leke meg litt med en Core 2, nærmere bestemt en E6400. Har fått den stabil på 3.3Ghz, hovedkortet (P5W DH Dlx) nekter å være med videre i stabil tilstand :hrm: .

 

 

post-65834-1160165776_thumb.jpg

 

 

Bruker en Noctua NH-U12 parret med en ADDA-16db vifte, fungerer tydeligvis veldig bra :). Idle temperatur ligger rundt 10 grader lavere enn load-temp, m.a.o ca 43 grader. Har også rengjort hovedkort-kjølerne, og satt på AS5.

Må vel egentlig si meg mest fornøyd med RAM'en, hadde aldri forestilt meg at Value RAM skulle klare såpass mye (Kingston DDR2-667 Value, kostet meg "bare" 950kr per brikke).

BIOS-innstillinger er som følger; 1.35vcore, 2.15vdimm, 1.65vMCH, deaktivert mest mulig (Hyperpath, EIST osv). BIOS er forresten 1305.

Konklusjon: Beste datakjøpet jeg har gjort på lenge :thumbup: .

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Jeg blir misunnelig jeg! Misunnelig og sur fordi min conroe er så inni hamperævva mye varmere enn din! Overklokket til 2,13, volt på 1,3275 så blir den 63-61 grader varm! Jeg har fjernet den rammen og montert arctiv silver 5. Bruker tt big typhoon. Hva kan jeg gjøre? Hva slags kjøler har du?

7017023[/snapback]

 

Mener du at du har overklokket den til 3.13? Uansett, jeg bruker en Noctua NH-U12 (som nevnt ovenfor), og den skal være en av de beste luftkjølerne på markedet per dags dato. Men, synes du får litt vel høye temperaturer med din TT Big Typhoon. Har du sjekket at IHS ikke er bøyd? Og at kjøleren får skikkelig kontakt? God luftstrøm gjennom kabinettet?

 

Det kan jo i verste fall hende at du bare har vært skikkelig uheldig og fått en ekstra varm CPU. Noe som må være utrolig kjipt :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@magenuss:

 

Ta av TTBT... Sett tilbake lokket.. Monter *stock* kjøler.

Huskl å vri klips (motsatt av pilreting) først. Sett kjøler forsiktig på plass over CPU.. Sørg for at alle klips er "i hullene". Trykk så diagnoalt *2 ad gangen* til du hører ett lite knepp.

Start opp PC'n og rapporter temperatuer.

Med den "fisleklokken" og default VCore skal CoreTemp/Tat vise under 40 idle og under 50 load. *Med stock* kjøler. Alle mine 3 COre 2 Duo system er klokket langt over det du har (som ikke er klokk omtrent).. og har ovennevnte temperaturer.. eller lavere (selv @ 3.2Ghz @ 1.4.. riktignok vannkjølt, men en "high-end" luft/heatpipe-kjløler skal ikke være mye dårligere..)

 

PS.

Dersom du bruker Easytune og rapporterer CPU-temp snakker vi (minst) 10 grader under dette igjen (dersom DS3 ikke er mye annerledes enn DS4).

Mitt DS4 viser ca. 20 grader idle og noen-og-tredve load.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...