Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

kan være ram din ikke tåler mer? prøv noen slakker timings?

7002828[/snapback]

 

 

Hva menes egentlig med slakk Timing ?

Jeg ser at en 667 brikke skal kunne takle 4-4-4-xx, der xx er alt fra 8 til 15, eller mer. Er det f.eks. 8 som er "slakk" timing og 12 er noe "strammere" Timing ??

 

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
kan være ram din ikke tåler mer? prøv noen slakker timings?

7002828[/snapback]

 

 

Hva menes egentlig med slakk Timing ?

Jeg ser at en 667 brikke skal kunne takle 4-4-4-xx, der xx er alt fra 8 til 15, eller mer. Er det f.eks. 8 som er "slakk" timing og 12 er noe "strammere" Timing ??

 

/L

7003199[/snapback]

 

Fra (relativt) "stram" til "slakk".. :)

 

4-3-3-8

4-4-4-12

5-5-5-15

5-6-6-20

 

I tillegg er det en rekke andre "hidden" timings som man kan studere/tweake dersom man har kunnskapen (ett godt kodet bios skal helst stille disse iht til de "vanlige" mer kjente (CL-RCD-RP-RAS).

For å kunne klare å komme over en "FSB-wall" må ofte RAM-timings stilles "slapt" enten manuelt eller via SPD (kommer an på hk'et).

 

Jeg anbefaler googling/søke etter RAM-tester på sites som xbitslabs for å lære mer om tema.

Der kan man se effekten av høy speed (FSB) kontra "stramme" timings.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Prøvde meg frem nå, Sillte vCore til 1,3v, NBcore til 1,35v, og Fsb termination til 1,3v. Så satte jeg ramen til 667mhz, og stillte CPU frekvensen (i bios står d cpu) til 290mhz. Men når den skulle til å starte, slo den seg av igjen for å så starte på nytt. I windows åpnet jeg Cpu-z og der står det 2166mHz. :no:

 

Er det meg eller hovedkortet som er problemet tro? :hmm:

 

Er orginal BIOS. Den kontakten øverst til venstre på hovedkortet (den med 8 kontakter) er kun tilkoblet med en 4pin kontakt, kan dette være et problem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Koppit:

 

For slik "småklokk" er det ikke nødvendig å røre Volt-settings for hk'et (som regel ikke ellers heller, bortsett fra når du skal klare 2Mhz++ mer på FSB.. når du møter en "vegg"..elller bruker DICE, LN2). Det eneste du skal "tukle" med er Vcore (f.eks. 1.4 holder i massvis) og VDimm (f.eks. 2.1)

 

Du skal få RAM'en din til å kjøre 1:1 (synkront) med CPU (FSB).

Det gjør du ved å sette FSB *først* og så sette RAM-speed (På Asus hk/bios vil du se at valgene for DDR-speed endrer seg når du øker FSB).

 

Setter du FSB til 400 så setter du RAM'et til DDR800. Verre er det ikke.

 

Og når du bruker CPU-Z må du selvsagt sjekke "fanen" merket "Memory" for å kontrollere at du er istand til å bruke din Bios (dvs. sette/ikke sette "dividers").

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Prøvde det du sa om volten. Men den starter fremdeles ikke over 275mhz  :hm:

7005374[/snapback]

 

Og hva har du fått med deg om det jeg skrev om RAM-speed?

Boot til Windows.. kjør CPU-Z og fortell eller bedre, legg ved en "screenie" av CPU-Z både av CPU-fane og Memory-fane, så får vi bekreftet at du har skjønt hva det vil si å kjører CPU(FSB)/RAM 1:1.

I tillegg må du sjekke hva du har satt for RAM-timings (Auto/Manual) under Advanced Chipset Settings. På P5W DH fungerer det "best" å kjøre "Auto(SPD)", på andre hk funker det best å sette f.eks. 5-6-6-20 (eller 5-5-5-15) for å sikre seg at ikke RAM'en stopper klokken.

Dersom dette ikke er intuitivt må du nesten få en mer erfaren klokker å vise deg dette i praksis.. :)

 

PS.

Jeg tror du ikke har klart å sette FSB/RAM 1:1. HK basert på i965p er "notoriske" for å ikke klokke på annet enn 1:1.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Til dere som vurderer å kjøpe conroe pc selv om dere har en pc dere er ok fornøyd med: dropp conroe! I mine øyne er det vanvittig hypet opp, det er kun klokket opp de yter noe særlig. Men det kan du ikke fordi da blir de 60-70-80 grader varme under load. De er EKSTREMT varme i forhold til min forrige 3500+. Intel er ikke akkurat på tronen i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...