Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

hm  virksom E6300 som komme i pc til mutter er okey,  flash bios på 3.2ghz uten jeg  vits det, tror den vare på stock.

Må si meg heller skuffa over helle cornoe opplegg, tror skulle være vanskliger  å klokke sånt som a64 kan være.  :hrm:

6995558[/snapback]

Hæ? Det innlegget der må oversettes, tror jeg.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Lordsmygen har ett poeng. :)

Nå er det "latterlig" enkelt å greie 3Ghz.. og det på en CPU som skal kjøre på 1.8.

Før var det ett "karstykke" som man kunne skryte uhemmet om i "nerdefora" (f.eks. xs.org) og bli "extreme legend".

 

Synes "Formann" har sagt det bra jeg..:

Vorr lankt kann jeg klåkke min 6400 med bigg tyfun? Jej har 34c idel.

omglol f9z

Selv slike kan klokke en Core 2 Duo "ad absurdum".. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Tusen takk for et godt og forståelig svar til en førstegangsklokker TL1000S :w00t:  . Slakket litt på timingsen og nå går går 342 FSB som en lek. Kjører nå CPU'en på 2400 mhZ med 1,385 V i BIOS-Dønn stabilt.

 

@Fluesopp- Er klar over at 6400 minne er best til E6300, men når lommeboken ikke strekker til så får 5400C4 holde :(

6992825[/snapback]

 

 

Om det er Corsair 5400C4 så, kan de fort klokke betraklig bedre etter noen dagers bruk. Når jeg fikk mine ville de ikke engang boote på 400 4-4-4-12 .. og nå et par uker senere kjører de 440 4-4-4-12 lett.

Lenke til kommentar

Ok, får prøve å øke volten litt da. Mine står for øyeblikket på Auto-uten at jeg vet hvor mye volt den får da.

 

Ser foresten under bootscreen'en(eller hva det nå kalles) att brikkene kjører på PC 4200, noen som vet hva jeg må gjøre for å få de til å kjøre på normal hastighet?

 

EDIT: skrivefeil..

Endret av mattjin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok, får prøve å øke volten litt da. Mine står for øyeblikket på Auto-uten at jeg vet hvor mye volt den får da.

7000238[/snapback]

 

Default for DDR2 er 1.8..

 

Når du har satt RAM til å kjøre 1:1 så vil Bios vise PC4200 (DDR533=266x2).

FSB266 er "default" for din CPU.

På Asus hk/"Asus" Bios vil du se faktisk hastighet RAM'en kjører på når du øker FSB (dvs. når du står i "Jumperfree settings" og skal klokke.

Dette er ulikt fra hk til hk / bios til bios (men man venner seg).. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aha, skjønner. Men selv om BIOS viser PC4200 så kjører jeg egentlig på PC5400 eller?(da med en klokk på 333+++)

 

Satte opp volten på minnet til 1.9 V, og nå kan jeg kjøre på 4-4-4-12

7001239[/snapback]

 

Stemmer..

Dersom du er usikker på RAM-settings/speed så bruk CPU-Z (last ned fra www.cpuid.org. Der kan du sjekke hva RAM'en faktisk kjører på (f.eks. 333Mhz @ 4-4-4-12). Samme kan du se i Everest (Overclock "noden").

Med de Corsair brikkene (og mange andre typer) kan du like godt sette VDimm til 2.1 dersom du skal klokke ett stykke. De liker (og tåler) godt litt ekstra volt.. Bør ikke bekymre deg om kjøling av RAM'en før du går opp mot 2.3/4++. På den annen side er det ikke alle typer RAM som liker at man setter opp VDimm.. Slikt finner man ut ved "prøving og feiling".. samt tråle rundt i "nerdeforumene".. :)

Lenke til kommentar

Alle sier at det er så lett å klokke disse prosessorene, men en ny begynner som meg, får det ikke til. :blush:

 

Har en E6400, et p5b dlx og 2gb geil 6400

 

Klarer bare usle 2,2 ghz, på stock volt (har vert på 2,24 men får ikke det heller nå)

Når jeg setter en "Høy" fsb dvs. 280+ så starter maskinen, men starters umiddelbart på nytt, i bios står de innstillningene jeg har valgt men i CPU-Z og AI-Suite står det 2166mhz.

 

Har prøvd å låse ramen til 533mhz, uten hell. Dessuten er det 5 5 5 15 timings men den går på 5 5 5 18 i følge CPU-Z.

 

Regner med at jeg må stille på volten, men er litt usikker her. :hmm:

 

Kunne trengt litt hjelp her, vil gjerne ha 1:1 på minnet (400mhz) :thumbup:

 

BTW. er det mulig å overklokke i AI booster uten å måtte reboote for hver gang?

 

Her er noen bilder av det jeg har oppnådd til nå

 

cpu_2240.bmpmemory_2240.bmp

Lenke til kommentar

E6400 og ASUS P5b, OC hjelp

Etter å ha lest frem og tilbake på denne tråden, skjønner jeg at noe er "feil" med mitt oppsett og håper noen kan assistere meg i riktig retning.

 

Minne er: Corsair Value Select minne - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pin - DDR II

GPU: XFX Geforce 7900GS Xtreme - grafikkadapter - GF 7900 GS - 256 MB

BIOS og Drivere er oppdatert

 

Jeg får ikke nok fart på CPU og har sikkert mye å lære mht. å tweake mer ut av systemet mht. Vcore og Vdimm.

 

Utgangspunktet nå er Manuell CPU OC (Fra 266 til 315), Vcore=1,5V.

Utover dette er ikke noe endret. Dette gir meg ca. 2,5Ghz CPU.

Benytter standard kjøler (men har fjernet HS klemma ref. en annen tråd, uten at det hjalp). Idle temp ligger litt høyt (45grader) og ved full stress test av CPU er vi oppe i nærmere 70grader etter ca. ett kvarter (stabiliserer seg her).

 

Ved høyere frekvens, fryser CPU stress testen...

 

Er det noen som kan pense meg inn på noe jeg bør gjøre (helst uten å bytte minnebrikker etc..)

 

/L

Lenke til kommentar

Regner med at du har deaktivert HyperPath 3, C1E, SpeedStep osv? Har du prøvd å kjøre minnet på 1:1 (altså 315*2)? Du skrev forøvrig ikke hvilken hastighet RAM-en din har eller mer spesifikt åssen type minne det er. CPU blir som regel varm når du har stock kjøler i tillegg til hele 1,5VCore. Kjernene skal imidlertid tåle 70C på full load.

Lenke til kommentar
Regner med at du har deaktivert HyperPath 3, C1E, SpeedStep osv? Har du prøvd å kjøre minnet på 1:1 (altså 315*2)? Du skrev forøvrig ikke hvilken hastighet RAM-en din har eller mer spesifikt åssen type minne det er. CPU blir som regel varm når du har stock kjøler i tillegg til hele 1,5VCore. Kjernene skal imidlertid tåle 70C på full load.

7002803[/snapback]

 

 

Har ikke tilgang til Maskinen nå, men mener at minne står 1:1. Hastigheten finner jeg ikke ut av, men forstår at DDRII minne 5300 altså 667Mhz skal kunne ha 4-4-4-xx Timing og gjerne 2,1V. Dette skal jeg teste i morgen (når jeg er hjemme).

 

Stock kjøler er nok ikke det beste, noen gode forslag til kurrant oppgradering som ikke koster mer enn PC`n ?

 

Skal justere ned Vcore til 1.375V, samt sette CPU Clock Ratio til 315*9.

 

Takk så lang !

 

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...