Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
håpløst.......

6984030[/snapback]

Intet nytt under solen :)

6984524[/snapback]

ikke vær så slem nå Formann...!

6984598[/snapback]

Var ikke ment mot en spesiell person .. tenkte på hele forumet, med noen ytterst få untak.

FYI: Jeg er så slem jeg bare vil. Ædda bædda sukkereterta.

Ellers da? .. alt vel på vestkanten? :)

Lenke til kommentar

Vel jeg har tiligere ifag montert E6600, Geil 800Mhz Orange og Abit AW9D-MAX men jeg for ikke bootet .realmad:

Sitter nå på mammas bærebare som snart er tom for strøm :thumbdown:

Blir kanskje litt dumt å skrive det her men jeg får bare "Non-System diskette Replace and press any key to reboot"

Trenger sårt en FAT32 partisjon for å instalere windows ....

Lenke til kommentar
håpløst.......

6984030[/snapback]

Intet nytt under solen :)

6984524[/snapback]

ikke vær så slem nå Formann...!

6984598[/snapback]

Var ikke ment mot en spesiell person .. tenkte på hele forumet, med noen ytterst få untak.

FYI: Jeg er så slem jeg bare vil. Ædda bædda sukkereterta.

Ellers da? .. alt vel på vestkanten? :)

6984854[/snapback]

Regner med at jeg er unntaket, så takk ;)

The Ghost: Sett i Win-CDen, kjør console og kjør chkdsk /r, fixmbr og fixboot

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vel jeg har tiligere ifag montert E6600, Geil 800Mhz Orange og Abit AW9D-MAX men jeg for ikke bootet .realmad:

Sitter nå på mammas bærebare som snart er tom for strøm :thumbdown:

Blir kanskje litt dumt å skrive det her men jeg får bare "Non-System diskette Replace and press any key to reboot"

Trenger sårt en FAT32 partisjon for å instalere windows ....

6984910[/snapback]

Hvorfor trenger du en FAT32-partisjon?

Hva er det du prøver på egentlig? Installere på en HD (IDE? SATA?).

Du har montert ett hk (AW9D-MAX), en CPU (E6600), RAM (Geil DDR667) og skal installere Windows på en HD.. Eller prøver du å boote på en ekisternde Win-partisjon?

I tilfelle ja, da tror jeg du bør begynne med å sette deg inn Bios for hk'et ditt jeg.. :)

(Hint: Boot priority).

Lenke til kommentar
Hvorfor trenger du en FAT32-partisjon?

Hva er det du prøver på egentlig? Installere på en HD (IDE? SATA?).

Du har montert ett hk (AW9D-MAX), en CPU (E6600), RAM (Geil DDR667) og skal installere Windows på en HD.. Eller prøver du å boote på en ekisternde Win-partisjon?

I tilfelle ja, da tror jeg du bør begynne med å sette deg inn Bios for hk'et ditt jeg.. :)

(Hint: Boot priority).

6987015[/snapback]

Prøvde først å boote på gammel partisjon, men tror jeg for fikset det nå ....

Laster inn XP Pro nå, men rekker ikke å klokke noe før lanet

Det varikke snakk om noe som helst ang. bios det var bare jeg som ikke fikk bootet pc'n prg. mangel på OS ;)

Lenke til kommentar

Hei

Lurer litt på dette med FSB-strap. Lurer på om jeg har forstått det rett. Er det slik at jo høyere strap man har jo dårligere klokket er chipsettet. Jo mer man senker strap jo bedre ytelse får chipsettet.

Men jo lavere strap man har jo vanskeligere er det å klokke FSB. Am I right? Så hvis man feks. skal gå for maksklokk på en Conroe-plattform så må man velge høyest mulig strap? Med mindre chipsettet krever en noe spesiell tweaking.

Lenke til kommentar

Har lest den, men er litt vanskelig å forstå alt når man ikke får testet det i praksis. Så lurte bare på om jeg hadde forstått det rett. Men får vel lese den artikkelen en gang til pluss noen andre forklaringer. Tror jeg forstår det bedre nå enn første gangen jeg leste det iallefall.

Men etter hva jeg har lest her inne på forumet så virker det ikke som om det er så mange som tar hensyn til strap, er det ikke så viktig som mange på XS skal ha det til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke så rart at du lurer på dette.

Jeg synes det er mange som "slenger" ut nye ord og begreper og teoretiserer noe voldsomt. "Strap" i denne sammenheng har jeg forstått som ett sett med instillinger/instrukser i Bios for "programmering" av chipset.

Om dette kan verifiseres av de som koder Bios så hadde det vært kjekt isf. at noen lanserer teorier (som meget vel kan noe for seg).

Det er flere tråder på xs.org som viser til dårlige resultater i bencher ved høyere klokk. Dette bekrefter at det settes andre instillinger for chipset ved gitte FSB'er ("strap'er").

Nyere bios'er for nye hk tillater jo FSB > 600 har jeg sett.. uten at ytelsene i benchmarks er tilsvaerende gode.

Jeg *tror* noen hk-produsenter har gitt sine bios-kodere beskjed om å sørge for at chipset programmeres så "slapt" som overhodet mulig slik at hk'et kan nå høyest mulig FSB.

Etter introdusering av Core Duo (med høy "default" FSB), lav MP og "ekstrem" klokkbarhet har høy FSB blitt ett "must" for å tekkes "entusiast-markedet" (som igjen smitter over til de som skal ha "standard" hk for Core 2 Duo).

Som jeg har nevnt før:

Det er litt "hysteri" når enkelte skriver rett ut at de blir skuffet dersom hk'et ikke klarer minimum FSB500. (Det er ikke lenge siden noen var overlykkelig over et hk/bios som klarte FSB/HTT > 300). :)

PS.

Høy FSB ( 400+) er vel strengt ikke nødvendig med mindre man har en E6400 (eller "lavere") og skal klokke lengst mulig uten å bry seg så mye om stabilitet. Høy FSB stiller også tilsvarende krav til RAM noe som kan fordyre systemet betraktelig.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Tror jeg forstår det nå. Leste at Tony (fra ocz) nevnte på dette at flere HK-produsenter jukset ja, men han mente at de jukset på å sette en høy strap slik at man kunne ha høyere ytelse på samme FSB som de andre HKene.

Dette med strap gir oss overklokkere enda en ting å tenke på da, noe som nødvendigvis ikke er negativt, det krever bare litt ekstra arbeid.

Takk for gode svar forresten.

Lenke til kommentar

Hei!

har problemer med at mitt Asus P5B, E6300 og Corsair XMS 5400C4 nekter å boote når jeg setter FSB'en til 330+. Får bare black screen og når jeg restarter får jeg melding om at overklokkingen var mislykket.

Jeg kjører minnet på 1:1 så det skulle ikke være noe problem. CPU'en ligger på drøye 45 C idle(AI suite).( 32 i coretemp) med 325 FSB. Har prøvd å sette opp vCore til 1.4 uten hell, Jeg bruker BIOS versjon 0211. Noen som vet hva jeg må gjøre for å komme videre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På så "lav" FSB er det nok RAM-timings (ref "strap") over som stopper deg.

Har du endret RAM-timings til manual (og "slappe" verdier) i Bios eller kjører du med SPD?

(På P5W DH er det omvendt.. Der lønner det seg å kjøre SPD for å komme lengst mulig mht. FSB).

Lenke til kommentar

Tusen takk for et godt og forståelig svar til en førstegangsklokker TL1000S :w00t: . Slakket litt på timingsen og nå går går 342 FSB som en lek. Kjører nå CPU'en på 2400 mhZ med 1,385 V i BIOS-Dønn stabilt.

@Fluesopp- Er klar over at 6400 minne er best til E6300, men når lommeboken ikke strekker til så får 5400C4 holde :(

Endret av mattjin
Lenke til kommentar
@Fluesopp- Er klar over at 6400 minne er best til E6300, men når lommeboken ikke strekker til så får 5400C4 holde :(

6992825[/snapback]

Du kan jo alltids prøve å kjøre RAM'en litt høyere, prøv f.eks å sett vDIMM til ~2.1v, og sett timings til CL 5, da burde du klare 800MHz ;).

Mine Kingston Value brikker klarer faktisk å kjøre PC6400@SPD (CL 5), og det med "bare" 2.05v :)

Lenke til kommentar

hm virksom E6300 som komme i pc til mutter er okey, flash bios på 3.2ghz uten jeg vits det, tror den vare på stock.

Må si meg heller skuffa over helle cornoe opplegg, tror skulle være vanskliger å klokke sånt som a64 kan være. :hrm:

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...