Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Snekker`n: Hva slags hovedkort har du? I de aller fleste tilfeller er BIOS ypperlig, men ClockGen fungerer fjell til klokking av FSB. For å endre multiplier, er det tryggest å gjøre dette i BIOS, selv om bl.a. Asus og Abit har verktøy til å gjøre dette i Win.

Asus sin fungerer på den måten at du setter MP i programmet, så ber den deg restarte for at endringen skal tre i kraft... Ergo det er like lett å gjøre det i BIOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snekker`n: Hva slags hovedkort har du? I de aller fleste tilfeller er BIOS ypperlig, men ClockGen fungerer fjell til klokking av FSB. For å endre multiplier, er det tryggest å gjøre dette i BIOS, selv om bl.a. Asus og Abit har verktøy til å gjøre dette i Win.

Asus sin fungerer på den måten at du setter MP i programmet, så ber den deg restarte for at endringen skal tre i kraft... Ergo det er like lett å gjøre det i BIOS.

6966930[/snapback]

Har et Asus P5W DH men jeg får ikke endra multipper i bios :hmm:

Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt, flere brukere av P5W opplever bedre stabilitet med 1402 og 1403 enn 1405 (bruker selv 1305 til det kommer en ny *stabil* versjon for endring av mp). 1405 final var ventet for en drøy uke siden, men har fortsatt ikke sett dagens lys. Tipper det kommer en 1406 beta om ikke lenge, ettersom Asus er flinke med å lage updates til dette kortet.

Lenke til kommentar

Takker og bukker

Siden jeg ikke har diskett bruker jeg EZ Flash2 men den registrerer kunn biosene som ligger her opp til 1305,alt over det reagerer den ikke på :hmm:

Ordna sæ i tøvinga :)

Brukte en USB memory stic og la dem over der da ble de godtatt, kjører 1407 nå :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Har overklokka en kompis sin E6300 på P5B til 410FSB nå, fjell stabilt :)

Fra 370-405 så kræsjet den i windows og på 415FSB+ få feilet den i prime med en gang, 420FSB kræsj i windows.

Skal prøve å øke volten enda litt mer senere i kveld og prøve å nå 3GHz :)

CPU ligger på 40c idle og 45c load, er vel normalt?

Lenke til kommentar

Min overklokk av en E6400 med et Asus P5B Wifi/Deluxe hovedkort og Kingston HyperX 8500 minne.

Bruker en Zalman CNPS9500 kjøler.

Ta en titt her:

http://www.home.no/emyr/oce6400.jpg

Multiplier er satt ned til 7 som dere ser, vil ikke boote på 8.. Kan noen si meg hvor mye jeg kan gå opp i Vcore, så jeg får prøvd om den booter på 500 x 8.. Hvor mye er max vCore, som ikke svir av cpu med en gang?

Jeg kommer liksom ikke så mye lengre.. Muligens minnet som ikke føger med..

Vcore er satt til 1.4500 i Bios. Volt på minnet til 2.15, hvor mye kan jeg stille opp her egentlig? Tallene er røde allerede.

CPU-temp blir omtrent 60-62 grader med torture-test i Prime95. Med en eldre Bios var maskinen ustabil som bare det ved FSB500 og Cpu-tempen var høyere:S SÅ det lønner seg nok å oppgradere Bios iblant:)

Endret av emyr
Lenke til kommentar
emyr: Det skal _svært_ mye til for at en E6400 skal boote på 500 x 8. da skal du være uhyre heldig med chippen din. Som jeg sa til deg da du kjøpte den, 3500 er ikkeno problem, med 500x8 er å skyte over mål helt uten videre, iallefall med luft/vann.

6970084[/snapback]

Hehe, ok;) Jeg vet jo ikke, ville bare prøve jeg:) Men hva lønner seg mest, høy FSB eller høy frekvens på cpu? Har ikke fått prøvd så mye, men det ser ut som den greier mer enn 3500 viss jeg stiller ned FSB og opp MP?

Endret av emyr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
emyr: Det skal _svært_ mye til for at en E6400 skal boote på 500 x 8. da skal du være uhyre heldig med chippen din. Som jeg sa til deg da du kjøpte den, 3500 er ikkeno problem, med 500x8 er å skyte over mål helt uten videre, iallefall med luft/vann.

6970084[/snapback]

Hehe, ok;) Jeg vet jo ikke, ville bare prøve jeg:) Men hva lønner seg mest, høy FSB eller høy frekvens på cpu? Har ikke fått prøvd så mye, men det ser ut som den greier mer enn 3500 viss jeg stiller ned FSB og opp MP?

6970200[/snapback]

Du kan være godt fornøyd med å klare 500x7 med så lite VCore.. :)

I tillegg "tyner" du RAM'en din relativt bra allerede..

Så det blir vel en avveining om hvor mye ekstra du skal klokke kontra å ha en klokk som er levelig både med tanke på stabilitet og varme.

Jeg vil si du nå har både ett meget godt "klokkekort" og en meget god CPU.. :thumbup:

PS og edit:

Det "lønner" seg å ha en combo FSBxMP som gir max klokk for CPU *og* RAM.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Da er min Core 2 Duo E6600 i hus så jeg hiver meg med på bølgen

3.7ghz, 1.52v i bios, 412FSB

testog5.th.jpg

Ps: er enda litt usikker på diverse instillinger i biosen ang strøm til North Bridge og South Bridge hva di skal stå på så må teste ut litt mer.

Add meg på msn vist noen har noe tips til meg eller vil vite litt mer!

[email protected]

Endret av Digidice
Lenke til kommentar
Du kan være godt fornøyd med å klare 500x7 med så lite VCore.. :)

I tillegg "tyner" du RAM'en din relativt bra allerede..

Så det blir vel en avveining om hvor mye ekstra du skal klokke kontra å ha en klokk som er levelig både med tanke på stabilitet og varme.

Jeg vil si du nå har både ett meget godt "klokkekort" og en meget god CPU..  :thumbup:

PS og edit:

Det "lønner" seg å ha en combo FSBxMP som gir max klokk for CPU *og* RAM.

6970237[/snapback]

Ja... Jeg burde vel kanskje gi meg mens leken er god:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...