Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Hvis du tenker på stock er den sikkert kurant, men til overklokking (60MHz FSB er ikke overklokking i særlig grad) så er den ikke bra i det hele tatt, men som sagt - Skjev/ujevn IHS er nok en stor del av problemet 6878634[/snapback] På stock VCore drar en Conroe/Allendale svært lite strøm (det finnes en del tester som viser dette.. og jeg har sjekket dette selv og skrevet noe om det i annen post). 60Mhz+ på FSB er heller ikke lite, men "alle" mener at Conroe/Allendale skal *minst* klarer +200 for å være godkjent.. Overfør dette til P4 eller A64 og prøv å se ting litt i perspektiv. Det som er "problemet" er at Conroe/Allendale skalerer/klokker utrolig bra i forhold til det man tidligere er vant til.. Selv "opty's" som mange her er/var imponert av klokker "elendig" i forhold til Conroe/Allendale.. Og som jeg har vist til i tidligere post... Strømforbruket/varmeutvikling øker *ekstremt* ved såpass høy overklokk og tilhørende VCore.. Da er det ikke så overraskende at stock kjøler ikke holder mål.. Det ville det ikke gjort for andre typer CPU'er heller. Prøv som sagt å se ting litt i perspektiv.. og ha noenlunde "gangsynet" i orden. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Hvis du tenker på stock er den sikkert kurant, men til overklokking (60MHz FSB er ikke overklokking i særlig grad) så er den ikke bra i det hele tatt, men som sagt - Skjev/ujevn IHS er nok en stor del av problemet 6878634[/snapback] På stock VCore drar en Conroe/Allendale svært lite strøm (det finnes en del tester som viser dette.. og jeg har sjekket dette selv og skrevet noe om det i annen post). 60Mhz+ på FSB er heller ikke lite, men "alle" mener at Conroe/Allendale skal *minst* klarer +200 for å være godkjent.. Overfør dette til P4 eller A64 og prøv å se ting litt i perspektiv. Det som er "problemet" er at Conroe/Allendale skalerer/klokker utrolig bra i forhold til det man tidligere er vant til.. Selv "opty's" som mange her er/var imponert av klokker "elendig" i forhold til Conroe/Allendale.. Og som jeg har vist til i tidligere post... Strømforbruket/varmeutvikling øker *ekstremt* ved såpass høy overklokk og tilhørende VCore.. Da er det ikke så overraskende at stock kjøler ikke holder mål.. Det ville det ikke gjort for andre typer CPU'er heller. Prøv som sagt å se ting litt i perspektiv.. og ha noenlunde "gangsynet" i orden. 6879313[/snapback] Å se ting i perspektiv er vel og bra, men det faktum at boxed-kjølerne til Intel ikke er bra trenger ikke gangsyn eller perspektiv - Det er rett og slett bare fakta. Les reviews o.l., så ser du hvor lite effektiv den faktisk er og hvor lite W den klarer å fjerne i forhold til f.eks Mini Typhoon. Jeg har aldri sagt at Allendale/Conroe klokker dårlig/skalerer dårlig og ja - jeg vet at det blir skikkelig varmt ved overklokking, men det er ikke det dette handlet om. Dette handlet om boxed kjøleren - Bra eller dårlig? I mine øyne - Rævva! Sitter du med lukket kasse og nogenlunde tett kabinett med dårlig sirkulasjon er den ufattelig dårlig. Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 hmm. ja , får se om jeg ikke tar turen innom den lokale PC sjappa og sjekker om de har noen brukbare kjølere tror ikke jeg våger å ta sjangsen på å planslipe,Går det ikke bare å ta på litt ekstra kjølepasta for å jevne den ut? BTW: Hva regnes som maks tålelig tempratur på C2D? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 folk får rette meg, men 60 grader er vel det du burde holde deg under når du klokker. Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 . min ligger på over 60 etter dual prime(på stock!) Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 På stock det er høyt for å være på stock, men er pcen din stabil utenom det? Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 har ikke merket noe ustabilitet nei. Lenke til kommentar
Thmas Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) hr lest flere plasser at asus p5w dh deluxe HK har en skremmende høy NB temp, og den vil jo da også stige når man klokker, jeg lurte på om det er så? Har den så ekkelt høy temp, sitter her og venter på mitt kort nå, blir jo muligens masse ekstra arbeid når jeg får det med å skifte kjølepasta på ribber o.l. Endret 17. september 2006 av Thmas Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Har nå klokket min e6600 opp til 3,5 med 1.53 volt. Ser ut som tempen nærmer seg 63-64 under load når jeg nå kjører Orthos, er dette noe man kan leve med? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Dette handlet om boxed kjøleren - Bra eller dårlig? I mine øyne - Rævva! Sitter du med lukket kasse og nogenlunde tett kabinett med dårlig sirkulasjon er den ufattelig dårlig. 6879458[/snapback] Mener du at ett ett lite trangt, tett kabinett med en god heatpipekjøler vil fungere mye bedre enn stock kjøler... uklokket? Eller vil det bare være snakk om tid før begge kjølere resirkulerer varm luft? Og at (god) heatpipe-kjøler vil vise noen grader lavere coretemp enn stock? Har du i det hele tatt prøvd stock kjøler på de Conroe/Allendale-riggene du har kjøpt/bygd (uklokket)? Jeg bare spør når du fortsetter å påstå at stock kjøler til Conroe/Allendale ikke holder mål og jeg kan vise til dette(noe lavere klokk dog.. og med EIST aktivert idle): Det er opptil flere her som "klager" over 60-70 grader med heatpipe-kjølere samt vannkjøling under stresstesting som ikke viser at stock kjøler er "rævva" som du så fint uttrykker det, men at ett kraftig klokket og overvolted system krever god kjøling. Dette gjelder f.eks. også godt klokkede X2-systemer. At stock kjøler er mildt sagt underdimensjonert for "versting-utgaver" av Prescott, Smithfield, Presler er jeg ikke uenig i, men også de holder til uklokket system. PS. Bildet med stresstesting viser temp etter kort tid, men jeg kan forsikre at coretemp ikke øker mer enn ett par-tre grader over det som vises her.. Dette i ett lite HTPC-kabinett, men som har bra luftflyt (stillegående 120mm vifte i bakkant). PS @ Mr.SS: Ja.. temperatur på noen-og-seksti på full dual load er helt greit for Conroe/Allendale. Hvor "lurt" det er å kjøre med 0.3 (nesten) over standard VCore, - ja det vet vi mer om i framtida. Sålenge systemet virker stabilt er jo det en god start, men vi har jo tidligere historie om Intel CPU'er som dør "merkelig" etter langt tids bruk overklokket/overvoltet. "Time will show"...Akkurat nå er alle som kjører/bygger COre 2 systmer mest opptatt av max. klokk noe som ikke er så rart med tanke på all "forhåndsreklamen" på xs.org (og her på forumet). Endret 17. september 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Har nå tatt av kjøleren og skal til å reinstalere den. Har dog et lite spørsmål: Må jeg ta av hovedkortet fra kabinettet før jeg setter på kjøleren?. Må presse så hardt for å få ned de'' pinnene'' ned i HK'et. Det virker nesten som det holder på å knekke:S Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 TL1000S, jeg har bare prøvd den med overklokka CPU og det er faktisk det denne tråden handler om. Hva den gjør stock bryr jeg meg fint lite om, så lenge det skal overklokkes er den rubbish. Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Har bestemt meg for å kjøpe ny kjøler. Hvilken kan dere annbefale? må helst ikke være så altfor stor da jeg reiser en del på LAN o.l. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Zalman sine er bra, Big Typhon fra Thermaltake er jo en klassiker Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 er redd Big Typhonn er litt for stor. Hva med Schyte Katana-Noen som har erfaring med den? Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 er redd Big Typhonn er litt for stor. Hva med Schyte Katana-Noen som har erfaring med den? 6882271[/snapback] Fordeler: *veldig effektiv *ganske lett *billig der jeg kjøpte den -ca90kr- *bra finnich *liten eske Ulemper *vifta bråker noe *veldig vansklig å montere på soket a pga den store kjølern og tilten på den *jeg måtte ta av vifta på den for å klare monteringa Konklusjon om du har viftestyring på HK eller lignene så er den lydløs og effektiv nokk .. *temp med mist silent twin -ca50c-idle -55c-load *temp med SCYTHE Katana -ca47c-idle -ca53c-load 1100rpm *temp med SCYTHE Katana -ca43c-idle -ca48c-load 2300rpm amd athlon 2800+ soket a (min lille varmeovn) Eller så har jeg Scythe Ninja, den fungerer rimelig bra! Er vel mer eller mindre lik som Big Typhoon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) TL1000S, jeg har bare prøvd den med overklokka CPU og det er faktisk det denne tråden handler om. Hva den gjør stock bryr jeg meg fint lite om, så lenge det skal overklokkes er den rubbish. 6881506[/snapback] Ja.. klokket/voltet over ett gitt nivå så er det nok ingen tvil om det.. Editert/presisert... og lagt til "screenshot" av DS4/E6400-"rigg"@24/7 setting. Vannkjølt... "homemade" med 2x120rad. Idle-"shot".. max.core temp dual load er ca.50 grader.. "CPU-temp" er da ca.35. Vannkjøling også på GPU.. Å montere en 120mm radiator til ga ett drop på ca. 10 grader på GPU (litt mindre på CPU). Endret 17. september 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Knugo Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Slenger opp noen skjermskudd av klokkingen min. Pcn går som ei klokke med de innstillingene jeg har nå. Jeg er ikke noen leet klokker, så komenter gjerne hvis det er noe mere å hente ut av skrotten min, eller noen av innstillingene som er bak mål Kan jeg sette ned ram timingene mere? Hvilket program er best/mest nøyaktig for å lese av temperaturer med til mitt hk? 3Dmark06: 3Dmark05: 3Dmark01: AquaMark3: SuperPi: Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Ikke verst kent-hugo, men hvor mye volt gir du rammen din? edit: Har et problem med at rammen min ikke blir stabil på 380mhz, men det er jo litt merkelig når jeg har samme ram som deg. Endret 18. september 2006 av Mr.SS Lenke til kommentar
Knugo Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 2.10V på ramen. Noen som vet hvor mye volt denne typen ram tåler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå