Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor kommer du til den konklusjonen?

At Intel klokker lenger og klarer å trekke mye mer strøm fra nettet? :)

6866132[/snapback]

ehh den klokker lengre og trekker 2watt mindre !

6866161[/snapback]

Tallene som er oppgitt er ikke reelle. Ikke på langt nær.

Med X2 3800+ @ 2850Mhz 1.42v hadde jeg 43c load

Med E6400 @ 3300Mhz - 1.35v har jeg 56c load

At det er en helt klar forskjell er det ingen tvil om. Jeg har brukt en UEI DT200 for å måle temperatur på basen til kjøleren. 27c vs. 34c ..

Måler man temp på IHS/Kjølerbase kan ikke forskjellene tilskrives feil i avlesningsprogram heller.

AMD sine TDP tall er veldig konservative i forhold til Intel. Men klarer aldri å oppnå i nærheten av oppgitt TDP på feks en X2, mens Intel sine tall ser ut til å være right on the spot, eller muligens noe over.

65w Intel TDP = 100w AMD TDP ... røffly.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Hvordan ser det ut når du setter på C&C på AMD og Speedstep på Intel da?

Utifra mine høyst uoffisielle tester med strømmåler fra Claes Ohlsson gir Q&Q en større reduksjon av strømforbruk enn Eist/Speedstep. Det er kanskje ikke så rart når jeg har testet med en X2 3800+ som senker frekvens fra 10x260 til 5x260 mot en E6300 og en E6400 som senker frekvens fra 330x7 til 330x6 og 400x8 til 400x6.

Det som er klart er at CoreTemp viser en mye større redukjson av temperaturer for kjernene med Q&Q (ca. 8 grader) enn Eist/Speedstep (ca. 2-3 grader).

OBS.. Dette er kun mine observarsjoner..

Det der sier foresten mye om hvor mye bedre Intel sine prossesorer er enn AMD sine i skrivende stund.

6865731[/snapback]

6866132[/snapback]

Nei tenker Ytelse/watt. Den Intelen der grise banker den AMDen hardt på samme effekt forbruk.

Men sett ned Intelen til det AMDen greier som maks overklokk og se hvordan Ytelse/Watt ligger an da. Intelen er fortsatt best tipper jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

6866132[/snapback]

Nei tenker Ytelse/watt. Den Intelen der grise banker den AMDen hardt på samme effekt forbruk.

Men sett ned Intelen til det AMDen greier som maks overklokk og se hvordan Ytelse/Watt ligger an da. Intelen er fortsatt best tipper jeg.

6867428[/snapback]

OK.. det var det du siktet til.. og det har du jo selvsagt helt rett i.. :)

Jeg må bare innrømme at jeg er litt småsjokkert over hvor varm, og hvor mye strømforbruket øker når man klokker en COnroe/Allendale så mye som de fleste anser som normen...dvs. opp mot 100% OC.

Ganske så "fornøyelig" så se alle "whinere" på xs.org som skriver nedsettende som sine hk og CPU'er når de ikke klarer FSB500 eller 4Ghz..

Personlig synes jeg "gangsynet" er totalt fraværende hos de fleste når det gjelder Core 2 Duo, men det er jo lett å la seg rive med.. Er den første til å innrømme det.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ganske så "fornøyelig" så se alle "whinere" på xs.org som skriver nedsettende som sine hk og CPU'er når de ikke klarer FSB500 eller 4Ghz..

Personlig synes jeg "gangsynet" er totalt fraværende hos de fleste når det gjelder Core 2 Duo, men det er jo lett å la seg rive med.. Er den første til å innrømme det.. :)

6867716[/snapback]

Kan ærlig innrømme at jeg ble litt småskuffa over å ikke klare 400MHz FSB, men det er ikke all verden å ta sånn på vei for. Min E6600 (uke 24) på 3.2 er fortsatt raskere enn en X6800, og det er dét som betyr mest for meg. ;)

Lenke til kommentar

Her er en bra test på effektforbruk Intel/Amd :

http://www.lostcircuits.com/cpu/low_e/

6866132[/snapback]

ehh den klokker lengre og trekker 2watt mindre !

6866161[/snapback]

Tallene som er oppgitt er ikke reelle. Ikke på langt nær.

Med X2 3800+ @ 2850Mhz 1.42v hadde jeg 43c load

Med E6400 @ 3300Mhz - 1.35v har jeg 56c load

At det er en helt klar forskjell er det ingen tvil om. Jeg har brukt en UEI DT200 for å måle temperatur på basen til kjøleren. 27c vs. 34c ..

Måler man temp på IHS/Kjølerbase kan ikke forskjellene tilskrives feil i avlesningsprogram heller.

AMD sine TDP tall er veldig konservative i forhold til Intel. Men klarer aldri å oppnå i nærheten av oppgitt TDP på feks en X2, mens Intel sine tall ser ut til å være right on the spot, eller muligens noe over.

65w Intel TDP = 100w AMD TDP ... røffly.

6867205[/snapback]

Lenke til kommentar

Da har jeg så vidt startet å klokke mitt nye C2D system.

Asus P5B dlx, E6400, G.Skill PC2-6400HZ og X1900XT.

Det bootet rett opp på 2,8GHz, og nå er jeg altså oppi 3,44Ghz@1,45v i bios (PC Probe viser 1,41)

Temperaturen er oppi 60C load.

Som sagt så kjører alt på stock kjøling så etter vannkjølinga er på plass skal det bli enda mer futt i sakene. Dette her er også bare 3. bootup etter jeg startet å klokke så dere kan forvente dere mer utover kvelden ;)

Slenger bare med et CPU-Z bilde :)

post-93378-1158437863_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det bootet rett opp på 2,8GHz, og nå er jeg altså oppi 3,44Ghz@1,45v i bios (PC Probe viser 1,41)

Temperaturen er oppi 60C load.

Det er jo ganske bra til stock kjøler å være :love: [Elsker C2D]

Som sagt så kjører alt på stock kjøling så etter vannkjølinga er på plass skal det bli enda mer futt i sakene. Dette her er også bare 3. bootup etter jeg startet å klokke så dere kan forvente dere mer utover kvelden ;)

Venter i spenning !

Lenke til kommentar

Setter et punktum der for i dag. Kanskje jeg prøver å fintweake litt i morgen.

3,6GHz med stock kjøler vil jeg ikke påstå er så alt for galt :) Tror dog ikke dette var 100% stabilt. Fornøyd med minnet også, 900MHz@ 4-4-3-12 t @ 2,3v Det er fult mulig at jeg kunne gitt minnet mindre volt også, men jeg satt nå spenningen til 2,3 for å være sikker på at minnet ike sviktet :)

Da er det bare å vente på apogee-blokka så skal det bli liv her :)

post-93378-1158440682_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fullt mulig det ja :) Den er ikke så rent lett å montere egentlig. Du må passe på at alle de svarte knottene er vridd motsatt av hva pila viser, så må du presse på relativt hardt diagonalt etter hverandre (altså feks. først oppe til høyre, så nede til venstre og motsatt), når du har presset dem på plass skal du se at det stikker en svart bit ut fra de hvite festerne under HK ;)

Lenke til kommentar
hmm..Ser 4 ''svarte biter'' som stikker ut under hk'et. Innstalerte den forøverig nøyaktig etter manualen.. Det er vel ikke noen plastbeskyttelse e.l som jeg kan he glemt å ta av?

6877477[/snapback]

Det kan godt hende da vanligvis sitter noen form for beskyttelse på kjøleren, men den er jo lett å se så jeg tviler på om du ikke har tatt den av ...

Uansett koster Tt Big Typhoon ikke mer enn 350,. så hva venter du på ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Boxed-kjøleren er uhyre dårlig. Bare å skifte med en gang. Dessuten kan problemet ditt være en ujevn IHS.

6877946[/snapback]

Dette stemmer overhodet ikke med min erfaring..

Den fungerer aldeles utmerket sålenge du kjører stock vcore..

På mitt ene system (Asrock Conroe945G-DVI) hvor jeg har klokket det hk'et er istand til (330x7) så ligger max. temp (coretemp) på ca.55 grader... dual prime.

Det er absolutt godkjent.

Lenke til kommentar
Boxed-kjøleren er uhyre dårlig. Bare å skifte med en gang. Dessuten kan problemet ditt være en ujevn IHS.

6877946[/snapback]

Dette stemmer overhodet ikke med min erfaring..

Den fungerer aldeles utmerket sålenge du kjører stock vcore..

På mitt ene system (Asrock Conroe945G-DVI) hvor jeg har klokket det hk'et er istand til (330x7) så ligger max. temp (coretemp) på ca.55 grader... dual prime.

Det er absolutt godkjent.

6878616[/snapback]

Hvis du tenker på stock er den sikkert kurant, men til overklokking (60MHz FSB er ikke overklokking i særlig grad) så er den ikke bra i det hele tatt, men som sagt - Skjev/ujevn IHS er nok en stor del av problemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...