Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er nok ikke vifta som "holder deg tilbake"...

Conroe/Allendale *blir varme* når du gir de volt/klokker mye.. sånn er det bare.

Jeg har forsket litt på tilsvarende kjøler.. TT Big Thyphoon..mht. hvor mye en kraftigere vifte utgjør for temperaturer..

Standard 120mm vifte for denne går på .. akkurat.. 1300rpm.. Byttet denne til en justerbar..fra 1200 til 3000rpm..

Dette på ett langt mer "kraftkrevende" system... 805D @ 4.0Ghz @ 1.5VCore.

Forskjellen på 1300rpm og 3000rpm var knapt 2-3 grader full dual load.. men støyen var det 10-dobbelte.

Skal du ha *ned* temperatur må du installere *high-end* vannkjøling.. gjerne med kraftige (og støyende) vifter til dual-/trippel-(120mm)radiatorer med pumpa i en 10 liters bøtte med isvann. :)

Det gir langt større variasjon(nedgang) av temperatur å ta av sidedør.. sørge for god luftflyt.. og tilgang til *kald* luft enn å øke hastigheten på CPU-vifta..

Har du ikke sørget for det ovenstående gjør ikke CPU-vifta annet enn å raskere resirkulere varm luft fra CPU/Socket/Mosfets..

PS.

Bare så det er klart:

Enkel vannkjøling m/liten tank i kabinett er *dårligere* enn en TT Big Thypoon eller Schyte Ninja med god tilførsel av kaldluft (+ god utlufting av varmluft).

Edit/PS2:

Hvor langt du kan klokke er ikke bare avhengig av kjøling (faktisk svært lite sålenge det ikke er snakk om ekstremkjøling), men mest av hvor heldig du har vært med akkurat din CPU.. samt at hk/Bios ikke setter hindringer for klokkingen.

De aller fleste CPU'er møter en "vegg" hvor det ikke er mulig å klokke særlig lenger uten å øke uforholdsmessig på VCore.. som igjen krever store tiltak for kjøling for å kunne "kjøre" annet enn CPU-Z og SPi1M.. (Conroe/Allendale er likevel bedre mht. å skalere med VCore.. enn det vi har vært vant til med P4/A64/"Dothan").

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
PS.

Bare så det er klart:

Enkel vannkjøling m/liten tank i kabinett er *dårligere* enn en TT Big Thypoon eller Schyte Ninja med god tilførsel av kaldluft (+ god utlufting av varmluft).

6859808[/snapback]

Og hva legger du i "liten tank"? :roll: Det er totalt uvesentlig i et vannkjølingssystem...

Når det er sagt tror jeg neppe det blir noe problem med veldig stillegående vannkjøling sammen med conroe/allendale. Både støy og ikke minst temperatur er mye lavere med vannkjøling enn med scythe ninja(så lenge du ikke kjører passiv da :p ). Jeg ville vel kanskje ikke brukt TT-vannkjøling, men hvem vil vel det? :tease:

EDIT: Jeg hadde forresten en scythe ninja med en 120mm vifte på 1200rpm tidligere, som fungerte ganske bra :)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Og hva legger du i "liten tank"? :roll: Det er totalt uvesentlig i et vannkjølingssystem...

6860195[/snapback]

Uvesentlig er vel å ta hardt i, men at størrelsen på tanken ikke har mye betydning for temperatur er vel ikke akkurat feil nei... :)

Du kommer selv med stikkordet... passiv.

Hvilket oppsett blir fortest varm av et system som består av pumpe+radiator(er)+blokk(er).. kontra ett som består av *stor* tank+pumpe+radiator(er)+blokk(er)?

Varmen generert av CPU/GPU som skal ledes bort av blokk(er)/vann vil selvsagt påvirkes av hvor mye vann som skal varmes opp.

Over ett gitt tidsrom vil ett system med ett større volum vann (hint: stor tank) varmes opp saktere enn ett med lite volum.. gitt samme pumpe/radiatorer/vifter.

Det jeg prøvde å poengtere i min forrige post er at en "high-end" heatpipe-kjøler gitt ett kabinett med god utlufting er bedre enn ett "low-end" vannkjølingsssytem som er montert i ett kabinett med dårlig ventilasjon.

Testet dette (litt ufrivillig) i ett lite HTPC-kabinett med min ex-4400+... Med 1.55VCore @ 2.65Ghz så varmet denne "krabaten" opp vannet så fort at jeg nesten brant meg når jeg tok på radiator (120mm med vifte på 1000rpm).

Her var vannkjølingen ikke noe bedre enn originalvifta... over tid.

Med ett eksternt vannkjølingskit.. med dual-rad..1/2-liters tank og kraftige vifter montert *utenfor* kabinettet ville resultatet blitt helt annerledes.

Det vi diskuterer her kan vi sikkert med fordel fortsett med i "Kjøling - Vann og ekstrem".. :)

PS + on topic:

Bruk forresten denne fine kalkulatoren og fyll ut data for "Overclock my CPU" med hva "alle" mener er minimum for en Allendale/Conroe.. Da ser man fort at man må ha en *meget* kraftig PSU (12volt rails) for å drive systemet.. og man ser også hvorfor temperaturer blir like "ille" som med Prescott/Smithfield/Presler..

Det er vel nokså innlysende at når man "krever" (nesten) 100% overklokk (FSB500) og VCore på +0.3 over stock for å få dette til.. da blir det *varmt*.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det hører hjemme i en annen kategori ja, men jeg reagerte på at du sa "vannkjøling m/liten tank". Dersom det skal ha noen som helst effekt, må det være en tank med noe termiske egenskaper. Jeg tenker da på i retning av zalman reserator osv...

EDIT: I følge den kalkulatoren så skal x2 [email protected] og 1.525V bruke like mye watt som [email protected] og 1.5V. Stemmer det? I så fall så skal det jo ikke være noe problem å kjøle ned en kraftig overklokket E6x00 :)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
EDIT: I følge den kalkulatoren så skal x2 [email protected] og 1.525V bruke like mye watt som [email protected] og 1.5V. Stemmer det? I så fall så skal det jo ikke være noe problem å kjøle ned en kraftig overklokket E6x00 :)

6861999[/snapback]

Det er ikke noe problem å kjøle ned noesomhelst gitt god nok kjøling nei... :)

Dersom kalkulatoren er korrekt (ser slik ut) må du se på følgende data(kun CPU):

X2 3800+ (1.35) *uklokket* -> 221watt

X2 3800+ 1.525 - 2.8Ghz ----> 361watt

E6600 (1.3) *uklokket* -> 173watt

E6600 (1.5) - 3.8Ghz ----> 365watt

Så kan man lure på om kjølebehov/temperatur-økning blir det samme for disse to CPU'ene.

Min erfaring/testing er at X2 klokket/uklokket går betraktelig kjøligere.

Conroe/Allendale tåler tilsynelatende høy temperatur bedre enn X2.

Dere som også har testet begge platformer.. Kom gjerne med erfaringer/korrigering.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Oppsett: E6300 (boxed vifte), Gigabyte DS4, 2gb Geil 800mhz 4-4-4-12 ram.

Ok, er så ny man kan få bli i overklokking.. men her er resultatet av 450 fsb, System Memory Multiplier satt til 2.0, og resten Auto.

http://home.no.net/ozipo/overklokk.JPG

Så økte jeg fsb til 480 fsb uten å forandre på noe:

http://home.no.net/ozipo/overklokk2.JPG

Med 480 fsb sier EasyTune at original mhz er 3359 mhz (?). EasyTune sier også nå at CPU Vid = 1.500 mens CpuZ mener voltage er på 1.136 V. Cas latency er nå gått ned fra 5 til 3 og temperaturen er sunket 10 grader, og viftas RPM redusert kraftig.

Hva i alle dager har skjedd? Jeg skjønner ingenting.

Noe spesielt jeg bør gjøre? Syns ram-timingsene er litt dårlige nå.. fant nettopp ut at man kunne styre disse manuelt ved å trykke ctrl+f1 i bios.

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Med 480 fsb sier EasyTune at original mhz er 3359 mhz (?). EasyTune sier også nå at CPU Vid = 1.500 mens CpuZ mener voltage er på 1.136 V. Cas latency er nå gått ned fra 5 til 3 og temperaturen er sunket 10 grader viftas RPM redusert kraftig.

Hva i alle dager har skjedd? Jeg skjønner ingenting.

Noe spesielt jeg bør gjøre? Syns ram timingsene er litt dårlige nå.. fant nettopp ut at man kunne styre disse manuelt ved å trykke ctrl+f1 i bios.

6862191[/snapback]

Dersom du flasher til F3-bios (du har nok F2) så vil "buggen" med CL rettes.

Jeg tror EasyTune også har en og annen bug.. for å si det mildt.. :)

Forøvrig en pen klokk du har der.. Ser ut som om RAM-brikkene har mye å si for hvor langt man kan gå på FSB (Jeg har de rimeligere utgavene av Geil DDR2-800 som ikke er i nærheten av dine).

PS.

Jeg har observert at går man over 1.5 på VCore viser CPU-Z en helt vanvittig feil(lav) verdi.. Sålenge man øker inn til ca. 1.5 viser CPU-Z det samme som Bios.

EasyTune, Everest Ultimate..etc. viser *ikke* korrekte verdier for VCore.

Jeg tror forklaringen er det som intallasjonen av Everest viser:

"Programmet støtter ikke helt dette chipset'et"...

EasyTune er også ett program.. som skal fungere for mange Gigabyte hk/chipset.. og er nok ikke helt "bugfritt" sammen med P965..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dersom du flasher til F3-bios (du har nok F2) så vil "buggen" med CL rettes.

Jeg tror EasyTune også har en og annen bug.. for å si det mildt.. :)

Forøvrig en pen klokk du har der.. Ser ut som om RAM-brikkene har mye å si for hvor langt man kan gå på FSB (Jeg har de rimeligere utgavene av Geil DDR2-800 som ikke er i nærheten av dine).

PS.

Jeg har observert at går man over 1.5 på VCore viser CPU-Z en helt vanvittig feil(lav) verdi.. Sålenge man øker inn til ca. 1.5 viser CPU-Z det samme som Bios.

EasyTune, Everest Ultimate..etc. viser *ikke* korrekte verdier for VCore.

Jeg tror forklaringen er det som intallasjonen av Everest viser:

"Programmet støtter ikke helt dette chipset'et"...

EasyTune er også ett program.. som skal fungere for mange Gigabyte hk/chipset.. og er nok ikke helt "bugfritt" sammen med P965..

6862263[/snapback]

Jeg har allerede F3-bios. Og jeg har for eksempel ikke stilt noe på volten..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har allerede F3-bios. Og jeg har for eksempel ikke stilt noe på volten..

6862502[/snapback]

OK..

Da er det ting som tyder på at når man benytter "Auto" for RAM-timings/VCore så skjer det merkelige/usannsynlige ting (av Bios) på dette hk'et..

(Det er jo også andre "Conroe" hk som øker VCore i takt med overklokken såvidt jeg har observert).

Lenke til kommentar
OK..

Da er det ting som tyder på at når man benytter "Auto" for RAM-timings/VCore så skjer det merkelige/usannsynlige ting (av Bios) på dette hk'et..

(Det er jo også andre "Conroe" hk som øker VCore i takt med overklokken såvidt jeg har observert).

6862638[/snapback]

Hvilke timings bør jeg sette? Syns det er så merkelig at den gikk ned 10 grader når jeg ØKTE med 50 mhz, hehe..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
OK..

6862638[/snapback]

Hvilke timings bør jeg sette? Syns det er så merkelig at den gikk ned 10 grader når jeg ØKTE med 50 mhz, hehe..

6862647[/snapback]

Begynn "konservativt".. og sett timings iht. specs.. 5-5-5-15 dersom du kjører med såpass høy OC (som er "strammere" enn det BIos setter ved SPD/Auto).

Ja det er mildt sagt merkelig at CPU skal klare 480x7=3.36Ghz på 1.16VCore.. så jeg tror dette er med "Speedstep/C1E" aktivert og at CPU-Z viser feil (det skal være 480x6=2.88.. som også er i overkant brukbart).. :)

Lenke til kommentar
Begynn "konservativt".. og sett timings iht. specs.. 5-5-5-15 dersom du kjører med såpass høy OC (som er "strammere" enn det BIos setter ved SPD/Auto).

Ja det er mildt sagt merkelig at CPU skal klare 480x7=3.36Ghz på 1.16VCore.. så jeg tror dette er med "Speedstep/C1E" aktivert og at CPU-Z viser feil (det skal være 480x6=2.88.. som også er i overkant brukbart).. :)

6862687[/snapback]

Satt fsb ned til 400mhz, så nå har jeg 2,8 ghz. Satt også ram-timings til 4-4-4-12 og de kjører nå på 800mhz.

Tror jeg bare har det slik. Problemet nå er den hersens cpu-vifta.. den klarer ikke holde jevn fart og det er utrolig bråkete. På og av og på og av hele tida. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Satt fsb ned til 400mhz, så nå har jeg 2,8 ghz. Satt også ram-timings til 4-4-4-12 og de kjører nå på 800mhz.

Tror jeg bare har det slik. Problemet nå er den hersens cpu-vifta.. den klarer ikke holde jevn fart og det er utrolig bråkete. På og av og på og av hele tida.  :(

6863297[/snapback]

Viftestyringa er ikke bra kodet nei..

Så den har jeg satt til "disabled". Det er mindre irriterende at vifte går på en hastighet (nå har jeg ikke det "problemet" da jeg bruker vannkjøling på mitt DS4-hk).

Dersom du har stock-kjøler, kan det være en god ide å kjøpe en god heatpipe-kjøler med stillegående vifte (og velge "disabled" for viftestyring i Bios).

Lenke til kommentar

X2 3800+ (1.35) *uklokket* -> 221watt

X2 3800+ 1.525 - 2.8Ghz ----> 361watt

E6600 (1.3) *uklokket* -> 173watt

E6600 (1.5) - 3.8Ghz ----> 365watt

6862152[/snapback]

Er du sikker på at du skal velge Dual Processor på "system type"? Tror det blir feil.

Så lenge du velger CPU modellen f.eks E6600 så skal den settes som singel. Hvis ikke så bruker systemet mitt 700 watt nå, og det stemmer ikke da jeg bruker en MIST 500 :).

edit. Muliticore CPU counts as a singel Processor. står ned på sida.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du skal velge Single Processor. Det står til og med opplyst.

6864496[/snapback]

Huff-da...en "inkurie". :blush:

Men det forandrer ikke det jeg ville påpeke at å overklokke en Allendale/Conroe slik som mange her forutsetter med høy FSB/høy VCOre har en kraftig "downside".

Stor økning av effektfobruk fra CPU.. og kraftig økning av CPU-temp.

Korrigert:

X2 3800+ (1.35) *uklokket* -> 132watt

X2 3800+ 1.525 - 2.8Ghz ----> 205watt

En økning på 73watt

E6600 (1.3) *uklokket* -> 108watt

E6600 (1.5) - 3.8Ghz ----> 204watt

En økning på 96watt

Lenke til kommentar
Du skal velge Single Processor. Det står til og med opplyst.

6864496[/snapback]

Huff-da...en "inkurie". :blush:

Men det forandrer ikke det jeg ville påpeke at å overklokke en Allendale/Conroe slik som mange her forutsetter med høy FSB/høy VCOre har en kraftig "downside".

Stor økning av effektfobruk fra CPU.. og kraftig økning av CPU-temp.

Korrigert:

X2 3800+ (1.35) *uklokket* -> 132watt

X2 3800+ 1.525 - 2.8Ghz ----> 205watt

En økning på 73watt

E6600 (1.3) *uklokket* -> 108watt

E6600 (1.5) - 3.8Ghz ----> 204watt

En økning på 96watt

6865535[/snapback]

Hvordan ser det ut når du setter på C&C på AMD og Speedstep på Intel da?

Det der sier foresten mye om hvor mye bedre Intel sine prossesorer er enn AMD sine i skrivende stund.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan ser det ut når du setter på C&C på AMD og Speedstep på Intel da?

Utifra mine høyst uoffisielle tester med strømmåler fra Claes Ohlsson gir Q&Q en større reduksjon av strømforbruk enn Eist/Speedstep. Det er kanskje ikke så rart når jeg har testet med en X2 3800+ som senker frekvens fra 10x260 til 5x260 mot en E6300 og en E6400 som senker frekvens fra 330x7 til 330x6 og 400x8 til 400x6.

Det som er klart er at CoreTemp viser en mye større redukjson av temperaturer for kjernene med Q&Q (ca. 8 grader) enn Eist/Speedstep (ca. 2-3 grader).

OBS.. Dette er kun mine observarsjoner..

Det der sier foresten mye om hvor mye bedre Intel sine prossesorer er enn AMD sine i skrivende stund.

6865731[/snapback]

Hvorfor kommer du til den konklusjonen?

At Intel klokker lenger og klarer å trekke mye mer strøm fra nettet? :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...