Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Merkelig, via BIOS får jeg ikke noe fart i "sakene", men via ABIT GurU klarer jeg å makse litt til.

 

Så hvorfor stopper BIOS meg, men ikke klokking via ABIT GurU ?

 

Hvor skal jeg "smøre" på mer Volt ?

 

Eller bør jeg være glad at den CPU`en har strukket seg så langt ?

 

Takker for alle svar.

 

Oppsett :

 

CPU: E6400

HK: Abit AW9-D Max

Vifte : Zalman CNPS9500LED

RAM: Corsair PC 6400 2 Gb

Skjermkort : Gainward 7950 GT

 

Legger med noen bilder :

 

 

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Det ser ut til å være en liten optimaliseringsmulighet med uGuru.

Et ekstremt tilfelle er kortet jeg har, som med beste BIOS klarer 390 hvis du er heldig, og det er rimelig ustabilt.

Med klokking fra windows har jeg hørt folk rapportere om 470MHz FSB helt stabilt.

 

Så det er nok bare BIOS som ikke her 100% optimalisert. (?)

Lenke til kommentar
Hei.

 

Merkelig, via BIOS får jeg ikke noe fart i "sakene", men via ABIT GurU klarer jeg å makse litt til.

 

Så hvorfor stopper BIOS meg, men ikke klokking via ABIT GurU ?

 

Hvor skal jeg "smøre" på mer Volt ?

...

8693804[/snapback]

Du har veldig lav volt på CPU. Kan være det som stopper deg. (Er det riktig med 1,225 v som OC guru viser.)

Prøv med 1,3-1,4 vcore, og 400 FSB. Følg med på temperaturen.

Kjører selv en E6400 på 1,45 volt som 24/7 innstillingen. 1,5 er max med akseptable temperaturer på full load.

Lenke til kommentar

Har en E6600 som jeg har klokket til 3,2Ghz (356 x 9). VCore har jeg satt til 1,4. Når jeg er inne i windows og ser på vcore ligger den stabilt på rundt 1,4, men etter et par minutter med Orthos begynner vCore å variere fra 1,298 - 1,428. Hva kommer dette av, er det strømforsyningen (Hiper TypeR 580W) eller kanskje hovedkortet (Asus P5N-E SLI)? VCore leser jeg av med cpu-z og med Asus PC Probe II.

 

Prosessoren er stabil på denne hastigheten. Kjørte Orthos i 7 timer uten problem, men temperaturen var da oppe i 60 grader på kjernene. Er dette mye, eller går det fint?

Lenke til kommentar

vdroop mod må nesten gjøres på alle Asus kort. Da kan en etterpå sannsynligvis klokke lenger og med lavere volt :thumbup:

 

Mitt Asus P5B feks har en av de sykeste vdroopene jeg har sett. Skal sette tilbake vdroop-moden igjen. For slik det er nå må jeg sette feks 1,35v i bios som blir ca. 1,32v idle og som igjen synker til 1,26-1,28 med load :ohmy:

Lenke til kommentar
vdroop mod må nesten gjøres på alle Asus kort. Da kan en etterpå sannsynligvis klokke lenger og med lavere volt  :thumbup:

 

Mitt Asus P5B feks har en av de sykeste vdroopene jeg har sett. Skal sette tilbake vdroop-moden igjen. For slik det er nå må jeg sette feks 1,35v i bios som blir ca. 1,32v idle og som igjen synker til 1,26-1,28 med load  :ohmy:

8697701[/snapback]

 

Hvordan gjør man en slik vdroop mod? Søkte litt på google men fant ingenting. Hovedkortet er et Asus P5N-E SLI.

Lenke til kommentar

Droop er en funksjon som følger Intel's spesifikasjoner til hovedkortprodusentene. (Intel Processor Power Delivery Design Guidelines and Specifications).

Droop er m.a.o en funksjon som er konstruert i hovedkortene med fullt overlegg.

 

Det som skjer når et HK drooper er at spenningen til cpu faller. Droopen øker proposjonal med antall amper som cpu drar. Dette medfører (selvfølgelig) at antall amper som cpu drar også reduseres. Hovedkortprodusentene kan dermed bruke færre/dråligere kondensatorer og mosfets rundt sokkelen (PWM).

 

Droopfunksjonen er også ment for å fange opp plutselige spenningshopp (spikes) i det et system går fra høy last til idle.

 

Man bør vite hva man driver med før man modder vekk droop på et HK.

 

Konklusjon?

Droop er en bra funksjon for normale pcbrukere, men funksjonen hindrer overklokkere å nå høye og stabile resultater.

 

Se forøvrig her.

 

@Apstein: max klokk (idle) blir vel ikke høyere med en droopmod vel?

 

Klikk for mer utførlig forklaring!

 

mvh r.-

Lenke til kommentar
@Apstein: max klokk (idle) blir vel ikke høyere med en droopmod vel?

8697968[/snapback]

Maskinen er ikke idle når du booter til windows. Når du først har kommet inn i windows så er det ikke så farlig. Da brukes jo ikke CPUen så mye uansett.

 

Men pga av at maskinen skal klare å boote må du sette veldig høy volt i bios som igjen gjør til at CPUen konker når du skal boote. Det er ivertfall mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra svar av roger_h99. (Link til Freecableguy likeså). :thumbup:

 

Ser altfor ofte *usaklige* utsagn på ulike fora (ofte på xs.org) om "Fu**ing Asus! Vdrop to high!!" og tilsvarende, akkurat som om det er Asus som har funnet på dette. :)

Tror jeg har skrevet dette før, men noen "toppkort" fra Asus "kompenserer" Vdrop under load ved å stille VCore en del høyere enn det man setter i Bios for at VCore under load skal bli lik det man har satt i Bios. (Uff. Det ble en lang setning).. :blush:

Lenke til kommentar
Tror jeg har skrevet dette før, men noen "toppkort" fra Asus "kompenserer" Vdrop under load ved å stille VCore en del høyere enn det man setter i Bios for at VCore under load skal bli lik det man har satt i Bios. (Uff. Det ble en lang setning)..  :blush:

8698675[/snapback]

 

Ser du på dette som negativt?

 

Vil bare også si at det er personer som roger_h99 og TL1000S som gjør dette forumet verdt å lese! Saklig og gode innlegg! :thumbup:

Endret av skongsli
Lenke til kommentar
Droop er en funksjon som følger Intel's spesifikasjoner til hovedkortprodusentene. (Intel Processor Power Delivery Design Guidelines and Specifications).

Droop er m.a.o en funksjon som er konstruert i hovedkortene med fullt overlegg.

 

Det som skjer når et HK drooper er at spenningen til cpu faller. Droopen øker proposjonal med antall amper som cpu drar.  Dette medfører (selvfølgelig) at antall amper som cpu drar også reduseres. Hovedkortprodusentene kan dermed bruke færre/dråligere kondensatorer og mosfets rundt sokkelen (PWM).

 

Droopfunksjonen er også ment for å fange opp plutselige spenningshopp (spikes) i det et system går fra høy last til idle.

 

Man bør vite hva man driver med før man modder vekk droop på et HK.

 

Konklusjon?

Droop er en bra funksjon for normale pcbrukere, men funksjonen hindrer overklokkere å nå høye og  stabile resultater.

 

Se forøvrig her.

 

@Apstein: max klokk (idle) blir vel ikke høyere med en droopmod vel?

 

Klikk for mer utførlig forklaring!

 

mvh r.-

8697968[/snapback]

 

Dette visste eg ikkje om... At droopen skal vere der :dontgetit: Lært noko nytt idag og då... :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tror jeg har skrevet dette før, men noen "toppkort" fra Asus "kompenserer" Vdrop under load ved å stille VCore en del høyere enn det man setter i Bios for at VCore under load skal bli lik det man har satt i Bios. (Uff. Det ble en lang setning)..  :blush:

8698675[/snapback]

 

Ser du på dette som negativt?

 

8699340[/snapback]

 

Nei. :)

Det blir kanskje litt høyere idle-temps, men da er temp ikke noe å bekymre seg over uansett.

Har hatt to stk P5WD2/Premium og to stk P5LD2 (blant annet), hvor begge hadde "overvolting" av Bios-satt VCore.

Alle disse hk'ene var svært gode til å klokke mine Celeron D's, Prescott, Smithfields.. og Presler's. :love:

 

Som Apstein hintet til, så vil "viderekommende" som regel "dropmodde" hk for å få høyere/mer stabil overklokk.

(Jeg har ikke begynt med slikt ennå, men jeg *har* fått loddebolt i julegave).

Lenke til kommentar
Man bør vite hva man driver med før man modder vekk droop på et HK.

8697968[/snapback]

En liten 'word of warning' når det gjelder droopmodden - jeg har eid (og droopmoddet) 5 Asus kort (3 S478 og 2 S775) - av disse er 3 døde (2 stk S478) og ett S775). Droop var eneste mod, så konklusjonen er nærliggende, selv om det selvfølgelig kan skyldes andre ting. På den annen side har ikke en eneste cpu dødd for meg.

 

Betrakter hovedkort som forbruksvare :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...