Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cpuz er ikke programmet til å lese av vcore, det er aldri riktig. Har du Asus Probe installert vil jeg tippe det viser ca. 1.46-47v hvis du har nermere 1.5v i bios. Og har du proben oppe når du belaster pcn så vil du se at det blir litt lavere under cpubelsatning... det er helt normalt, det kalles vdroop og er en slags innebygd feature på alle intel hk og brikkesett.

Så ikke bruk cpuz til å se på vcore, for det stemmer ikke.

 

Ofte står den vcore i cpuz stille på en fast verdi uansett hva du stiller vcore i bios.

Lenke til kommentar
Problemet er at det er 52 og 54 på cores på IDLE. på LOAD er de oppi 61C. Ikke fryktelig mye, men fortsatt litt. Når det skal sies har jeg økt vcore litt voer 0.1V da, men syns fortsatt det var en del varme.

Frekvens: 2800mhz.(E6400)

 

velvel, det er jo stock kjøling da. :p

8386518[/snapback]

 

56-57 idle, 62-63 på load. kjører på 3 GHz nå, og satt ned spenninga til 1.31.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har erfart at CPU-Z viser stort sett korrekt(dvs. det som er satt/rapportert i Bios) for de fleste hk/system, bortsett fra Core 2 Duo.

Dvs.:

Sålenge man ikke endrer VCore over en gitt verdi (ca. 1.475 - 1.5++) så viser CPU-Z "korrekt". Også for Core 2 Duo system.

En annen ting å merke seg er at f.eks. noen Asus hk "overvolter" opptil 0.1 over det man setter i Bios, ihvertfall for LGA775.

Eksempler på det er P5WD2, P5LD2 og andre "high end" hk innen en chipset-serie.

(Har ikke sett dette på hk som P5B/P5B Dlx, dvs. p965).

Lenke til kommentar
Jeg har erfart at CPU-Z viser stort sett korrekt(dvs. det som er satt/rapportert i Bios) for de fleste hk/system, bortsett fra Core 2 Duo.

Dvs.:

Sålenge man ikke endrer VCore over en gitt verdi (ca. 1.475 - 1.5++) så viser CPU-Z "korrekt". Også for Core 2 Duo system.

En annen ting å merke seg er at f.eks. noen Asus hk "overvolter" opptil 0.1 over det man setter i Bios, ihvertfall for LGA775.

Eksempler på det er P5WD2, P5LD2 og andre "high end" hk innen en chipset-serie.

(Har ikke sett dette på hk som P5B/P5B Dlx, dvs. p965).

8386968[/snapback]

 

 

....og jeg må ha verdens beste cpu ever :!: ...1.125vcore for 5GHz på en C2D

 

post-42959-1176630753_thumb.jpg

 

...tror det er hipp som happ, alle mine Abit Socket 775 viser ikke riktig vcore, kun en fast verdi.. og sånn er det, Mitt P5B E Pluss viser heller ikke riktig, faktisk kun ca 10% av mine hk har vist vcore correkt.

 

Bios er vel det en bør gå ut fra er riktig, hvis ikke så kan jeg fortelle at på både Abit AB9 Pro og QuadGT så er verdien i bios ca .02volt feil, i forhold til reèll volt målt med multimeter.

 

Programvare til og overvåke både temp og volt er ok noen ganger, skal du derimot ha en korrekt verdi er det bare et multimeter som gjelder...

 

Min erfaring, men hvem bryr seg :p

 

EDIT: virkelig volt var 1,65v i bios, som er ca 1,635vcore real....

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...