Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker :p Enten HK eller CPU.

Venter med nytt HK til 45nm kommer :) (Tror jeg)

8148117[/snapback]

Ser du har Nforce 570/590 HK? :p da er det gjerne ikke så rart at du ikke får klokket så ekstremt langt ;)

Men hvis du venter til 45 Nm, og skaffer deg en 4 kjerners CPU og et nytt HK da, så tror jeg dfu vil få bra utstyr :D (hvis Intels 45nm CPUer kommer til å klokke bra) og en E6600 på 2.9Ghz er jo ikke en svak CPU heller ;)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vanligvis minnet som foråsaker blåsjerm hos meg, men nå har jeg et AMD system da...

8151528[/snapback]

Egentlig litt rart siden jeg har prøvd med 800Mhz 4.4.4.18 og da skal det ikke være noe problem på 2.2v. Er jo D9GMH Chipper jeg har, og jeg har hatt de oppe på 1066 4.3.3.6, og da nesten stabilt. 4.3.4.8 var dønn stabilt når jeg kjørte det på EVGA kortet, så skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal klare mye "dårligere" klokk på Commando'en.

Kan det være andre grunner enn at det er ustabilt?

Kanskje jeg skal avinstallere AiSuite siden det ikke fungerer allikevel. Kanskje det skaper problemer.

Lenke til kommentar
Det er vanligvis minnet som foråsaker blåsjerm hos meg, men nå har jeg et AMD system da...

8151528[/snapback]

Egentlig litt rart siden jeg har prøvd med 800Mhz 4.4.4.18 og da skal det ikke være noe problem på 2.2v. Er jo D9GMH Chipper jeg har, og jeg har hatt de oppe på 1066 4.3.3.6, og da nesten stabilt. 4.3.4.8 var dønn stabilt når jeg kjørte det på EVGA kortet, så skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal klare mye "dårligere" klokk på Commando'en.

Kan det være andre grunner enn at det er ustabilt?

Kanskje jeg skal avinstallere AiSuite siden det ikke fungerer allikevel. Kanskje det skaper problemer.

8152072[/snapback]

Husk at ved minneoverklokking er det STOR forskjell mellom de forskjellige chipsettene.

Et 965 chipsett vil ikke klokke som et 680i eller x975 chipsett. Det er noen ganger store forskjeller som må korrigeres på det respektive chipsett og hk, sånn er det bare :)

Lenke til kommentar
Ser du har Nforce 570/590 HK? :p da er det gjerne ikke så rart at du ikke får klokket så ekstremt langt ;)

Men hvis du venter til 45 Nm, og skaffer deg en 4 kjerners CPU og et nytt HK da, så tror jeg dfu vil få bra utstyr :D (hvis Intels 45nm CPUer kommer til å klokke bra) og en E6600 på 2.9Ghz er jo ikke en svak CPU heller ;)

8151837[/snapback]

nForce 4 :)

Jepp, tenkte på 4 kjernes 45nm's prosessor. Hvis ikke blir det nytt hovedkort og fasekjøling ;)

Lenke til kommentar
Husk at ved minneoverklokking er det STOR forskjell mellom de forskjellige chipsettene.

Et 965 chipsett vil ikke klokke som et 680i eller x975 chipsett. Det er noen ganger store forskjeller som må korrigeres på det respektive chipsett og hk, sånn er det bare :)

8152265[/snapback]

Ja men når jeg har kjørt 800Mhz 4.4.4.18 og gitt de opptil 2.4v for å teste har alt vert stabilt, og plutselig får jeg bluescreen. Skjønner ikke det der. Får prøve litt mere i morra, for jeg vil gjerne ha en 24/7 klokk på 3.2Ghz.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann

Er ganske nybegynner naar det gjelder overclocking, saa jeg tenkte aa noobposte litt her hvis jeg faar lov.

Hva tror dere jeg kan faa til med denne :

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler

Asus P5B-V, G965, Socket-775, ATX

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's (x2, har naa 4gb tilsammen)

NorthQ 4775-500S, ATX 500W Silent, 140mm Vifte, 12-17dBA

XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit

Andre spoersmaal. Hva slags programmer fungerer best for aa sjekke temperaturer? Bruker Motherboard Monitor naa.

Lenke til kommentar

Til å sjekke CPU temperaturen kan det være greit med CoreTemp. Det bruker lite resurser og er lite og nett, samtidig som det gjør jobben.

Ellers liker jeg å bruke PCWizard 2007 til å sjekke tempereaturene på diskene, hovedkortet osv.

Hvor langt du kommer med dine komponenter er vanskelig å spå, men jeg vil gjette på at 3GHz skal være enkelt å få til.

Start på FSB 300 og jobb deg oppover med 5MHz om gangen til du møter på ustabilitet, skummelt høye temperaturer eller til du er fornøyd.

Hvilke ting som skal skrues av i BIOS kan jeg ikke svare helt dekkende på siden jeg ikke er kjent med ASUS sine BIOSer, men SpeedStep(EIST), C1E og Spread Spectrum må deaktiveres hvis de ikke er det.

Det kan også være lurt å sette RAM til å kjøre med et 1:1 forhold, eler på 533MHz hvis det er det som er alternaltivet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig klart å få det stabilt på 3.2Ghz her, Jeg ga den bare litt ekstra spenning overalt. Nå kjører det dønn stabilt på 400FSB, og minnet kjører bare på 800Mhz 4.4.4.18

Jeg får ikke stilt tRAS på kortet så samme hva jeg stiller blir det 18, standard minne settings blir, 3.3.3.18. Skjønner ikke hvorfor. Jeg finner heller ikke noe tRAS innstilling på biosen. Det er 2 innstillinger som endrer på minnetimingsen, Det er å finne 4 innstillinger som jeg trodde var 3.3.3.12, men den satt seg til 3.3.3.18, og hvis jeg setter det jeg trodde var 4.3.4.12 i bios får jeg 4.3.3.18, da den ene stiller på 3.3. og setter de likt, og den første er CAS, så jeg får ikke valgt andre innstillinger enn 4.3.3.18 eller 3.4.4.18, Jeg har finni et program som jeg kan stille det i windows med, og sette ting som jeg vil, men jeg ville hatt det i bios.

Får se om det har kommet no ny bios til Commando'n. Nei det har det ikke.

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Hvilke ting som skal skrues av i BIOS kan jeg ikke svare helt dekkende på siden jeg ikke er kjent med ASUS sine BIOSer, men SpeedStep(EIST), C1E og Spread Spectrum må deaktiveres hvis de ikke er det.

Det kan også være lurt å sette RAM til å kjøre med et 1:1 forhold, eler på 533MHz hvis det er det som er alternaltivet.

8248743[/snapback]

Er det bare jeg som er dum eller hva? Jeg klarer ikke aa faa stilt paa noe som helst. Maa jeg deaktivere noe mer for aa kunne overklokke? Har da lest fler steder hvor folk bruker Asus til aa overklokke.

Lenke til kommentar
ASUS har vert gode på overklokking med sine P5B hovedkort, så det er nok ikke det som er problemet.

et er nok heller at du trykker feil knapper.

Har du prøvd med "Page Up" og "Page Down"?

8254048[/snapback]

Der hvor alt om CPU staar er det "graatt", faar ikke beveget paa noe av det.

Lenke til kommentar

Har en E4300 jeg har litt "problemer" med. Kan kjøre på 9 X 400fsb og 800 på ram, men dette blir for varmt.

Prøver med 375 x 8 og dette fungerer i Bios og i windows. Det rare er at windows tror cpu er 9 x 375, men i bios, plus asus pc probe viser den 8 x 375.

Hva er galt her? er cpu 375 x 8 eller 375 x 9 ?

Er 72 grader etter 1 time i orthos for mye? Regner med at svaret blir ja her.

Lenke til kommentar
yupp det er for varmt ja :!: ....er nummeret før du møter han her  :devil: , men hvis du bruker stock kjøler så kan det problemet fikses ganske fort.

8266732[/snapback]

Stock kjøler ja, er i en htpc og nekter å ha en vifte som bråker MER enn standardviften, MEN har du et godt forslag på en vifte som kanskje er like stille, om ikke en som lager mindre lyd og kjøler superdupert mye bedre og passer til et asus p5b hk så hyl ut :D

Lenke til kommentar
Har en E4300 jeg har litt "problemer" med. Kan kjøre på 9 X 400fsb og 800 på ram, men dette blir for varmt.

Prøver med 375 x 8 og dette fungerer i Bios og i windows. Det rare er at windows tror cpu er 9 x 375, men i bios,  plus asus pc probe viser den 8 x 375.

8266639[/snapback]

Egentlig ikke, men det er ikke til å anbefale, selv om det går helt fint :p Husk at ORthos stresser mye hardere enn andre programmer. Og for å være sikker på hva slags frekvenser, så sjekk i CPU-Z, dfet viser svært sjelden feile verider.

Lenke til kommentar

Prøver med 375 x 8 og dette fungerer i Bios og i windows. Det rare er at windows tror cpu er 9 x 375, men i bios,  plus asus pc probe viser den 8 x 375.

8266639[/snapback]

Egentlig ikke, men det er ikke til å anbefale, selv om det går helt fint :p Husk at ORthos stresser mye hardere enn andre programmer. Og for å være sikker på hva slags frekvenser, så sjekk i CPU-Z, dfet viser svært sjelden feile verider.

8267652[/snapback]

Har faktisk ikke noe low profile kabinett. Eneste er at jeg ikke har plass til noen 120mm vifte. Stille og bra? Anbefalinger taes i mot med takk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...