Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvordan dere får det stabilt, jeg må ha 1.4V for å klare 3.2GHz (400x8) stabilt med min E6600.

Kjører RAM Volt på 2.15, NB Vcore på 1.65, RAM på 5-5-5-15 og RAM på 800MHz (1:1 med FSB).

 

Edit:Temperaturen ligger på 46-47°C på 100% load forresten.

Endret av Craves
Lenke til kommentar

@exin89 dette er jo flott,dønn stabil også :)

 

...Og til dere andre som klokker opp og ikke får det til,det kan være lurt å teste ut ram før dere begynner å klokke cpu/ram synkront. Veldig ofte har jeg erfart at det er ex. ram som stopper folk og de tror det er cpu.

 

Teste ram:

Først sett ned multiplier i bios til det laveste dere kan ex. x6

Pass på også og sette volten til rammen litt høyere enn dere vil kjøre til daglig,eksempel kjører dere på 2,1v sett til 2,2-2,3v det er ikke farlig bare for testing.

Det som også påvirker hvor høyt dere kan klokke ram er også volt til NB-north bridge,SB-south bridge(til sata,Pcie etc.) FSB viktig og ICH-chipset volt.

Disse kan til å begynne med som regel stå på auto,men snart vil du og MÅ stille opp volten her for å kunne nå høyere. Timing på ram er også veldig viktig,noen ram kan klare stramme timings ex. 3-3-3-8 på 800mhz,mens andre må ha 5-5-5-15 på 667mhz. Finn ut hva rammen din er spesifisert for før dere begynner å klokke opp,det kan spare dere for mye frustrasjon og tid.

 

Vet dere hva slags chip det er på rammen deres er det ennda bedre. Så når dere vet mer om rammen deres er det bare å sette i gang å klokke. Hvordan dere gjør det er opp til dere,men jeg vil annbefale dere å bruke memtest og kjøre den etter hver ny setting,for å eliminere error FØR dere booter til windows.

 

Ettersom vi nå bruker en lav multiplier er nå cpu rimelig avlastet og dere kan nå konsentrere dere om kun ram,timings og volt.

 

Så,når dere vet hva rammen din klarer eller ikke klarer er det mye lettere å klokke ram og cpu etterpå,da vet du også hvor mye volt hk deres trenger ved en gitt fsb.

 

Kjøling er også en veldig viktig faktor her. Skal du begynne å overklokke et pckabinett som fra før har få eller ingen vifter for luft inn/ut så kommer du ikke langt. Og regn ikke med å se 500fsb uten å bytte kjøling på chipsett også. Det finns selvfølgelig unntak,men husk kjøling så vil du få et bedre resultat.

Har dere det varmt inni kabinettet deres så ta av sidedør når dere klokker.

 

Jeg har 4stk 12cm vifter på min radiator,3stk 12cm vifter for luft ut/inn og en 8cm vifte som blåser på mine hardisker. DETTE er ikke nok når jeg klokker hardt!!

 

Så,bare et par gratis erfaringer,håper noe av dette kan hjelpe noen av dere i overklokkingen deres.

Lenke til kommentar
Jeg leverte inn kunn hk så jeg fikk den ja.

7727710[/snapback]

#¤*^#¤&"##¤%! Hvorfor skjer aldri sånt med meg !

 

Sikkert en feil og at du var heldig !

 

Mener hvorfor skulle du få en ekstra conroe for et HK som trengte rep. ?

 

Hvilken moddel er det ?

7727750[/snapback]

Jeg leverte inn Hk pga skurring på lydkorte.

De hadde sikkert testa korte med en av sine cpuer å glemt å ta ut cpu`n før de returnerte.

Det var en 6600 Som kom med hovedkorte. :D

Lenke til kommentar
varm opp rommet ;)

eller ta ut bateriet på hk så kommer cloken bort tror jeg

7727591[/snapback]

Cmos har han alt gjort da men og varme opp rommet? wtf skjønte ikke humoren i den :tease:

 

Har fått et plagsomt problem.Etter å ha kjørt dønn stabilt 3200ghz @1.225v i bios 2 uker,tenkte jeg det var på tide å begynne å klokke litt.Kjørte først 9 timer orthos stabilt 3300ghz@1.25v i bios,før jeg økte til 3400ghz.Måtte da gi 1.375v før det var stabilt 8 timer.Minnet kjørte jeg forsiktig 5-5-5-15 2.25v.Kjørte noen runder 3DMark 06 også.Har uklokket skjermkort enda.Så langt så bra.

 

Hva for du i Superpi :omg::lol:

 

Rart, ikke vet jeg svaret om det ikke er for høy overklokking da :p

7727652[/snapback]

 

Ha ha MHZ ja.Er på jobben å stresser,kan gå fort i svingene :D

Lenke til kommentar
@exin89  dette er jo flott,dønn stabil også :)

Kjører Orthos enda, og er på 15t 30min nå :p

 

Har du noe ide av ha som kan forårsake at jeg ikke får det til å gå på 3.4 Da har jeg en temperatur på 65*C på CPU, og alt virker dønn stabilt, helt til alt låser seg helt.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
@exin89  dette er jo flott,dønn stabil også :)

Kjører Orthos enda, og er på 15t 30min nå :p

 

Har du noe ide av ha som kan forårsake at jeg ikke får det til å gå på 3.4 Da har jeg en temperatur på 65*C på CPU, og alt virker dønn stabilt, helt til alt låser seg helt.

7729550[/snapback]

 

 

hm,det behøver ikke å være cpun din som gjør at det fryser,kan være 100 andre ting. Nå har jeg ikke sett i biosen din,men det kan karnsje være værdt et forsøk å gi litt mer volt til vmch,eller chipsett ich.

 

Kjølinga di,er det bra nok.?

List opp instillingene dine,volt i bios etc....

Lenke til kommentar
Skal nok forhåpentligvis bli medlem av denne 4GHz klubben.

So far har jeg bare fått leket meg litt, men uten for mye bry har jeg kommet opp på 3,9ghz.

7728716[/snapback]

 

Gratulerer ser ut som det er god futt i den cpuen ja :)

Kva Kjøling ?

Endret av jon-t
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...