VikinGz Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Så når det kommer spill som krever DX 10 vil alle de som sitter med XP/dx 9 pcer ikke kunne spille eller? 6432935[/snapback] Du trenger bare å innstaler DX 10 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Gleder meg mer til at vi får brukt bærbar skjermkort i stasjonærene... Tenk deg den ytelsen til det lave strømforbruke... Og nesten ikke noe varme heller Endret 4. juli 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
iMono Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Vista vil ha DirectX10 og DirectX9.L for de som lurte på det. Endret 4. juli 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Vil vi se et stort hopp i DX9 ytelsen og? eller vil fokuset ligge på DX10? DX9 ytelsen bør jo ligge på 100% av hva kortet er godt for, siden alle som kjøper kortet nå i høst må vente til minst i januar før de får utnytta DX10. 6432915[/snapback] According to Microsoft, Direct3D 10 will be able to display graphics up to 8 times faster than DirectX Graphics 9.0c. Vel, det er lov å håpe da Mener at HW.no hadde en artikkel om DX10 og at den visstnok skal rendere 8 ganger raskere enn DX9.0c. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Så når det kommer spill som krever DX 10 vil alle de som sitter med XP/dx 9 pcer ikke kunne spille eller? 6432935[/snapback] Du trenger bare å innstaler DX 10 6432959[/snapback] Feil. * Om man har Windows XP kan man ikke kjøre DX10-spill. Dette fordi DX10 er Vista ekslusivt og grunnen snakket jeg om i min tidligere post. * Har du Windows Vista installert, og har DX9-kort, vil spillet kjøre under Vista's spesielle DX9.0-utgave dersom utviklerene av spillet har laget støtte for både DX9 og DX10. Dermed vil ikke DX10-spill automatisk være bakoverkompatible med DX9-skjermkort - om DX10-spill vil kjøre på DX9-skjermkort kommer altså an på spillutviklerene! * Har du Vista og DX10-skjermkort trenger du bare vente på spillene som er utviklet for DX10 Edit: Ang. punkt nr.2, så vil jeg tro de første DX10-spillene nok også vil være DX9-kompatible. Må jo være dårlig butikk å utvikle spill bare en promille av gamere i verden kan spille (les: de som har investert i både Vista og DX10-kort). Endret 4. juli 2006 av skag1 Lenke til kommentar
O.J Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Vil vi se et stort hopp i DX9 ytelsen og? eller vil fokuset ligge på DX10? DX9 ytelsen bør jo ligge på 100% av hva kortet er godt for, siden alle som kjøper kortet nå i høst må vente til minst i januar før de får utnytta DX10. 6432915[/snapback] According to Microsoft, Direct3D 10 will be able to display graphics up to 8 times faster than DirectX Graphics 9.0c. Vel, det er lov å håpe da Mener at HW.no hadde en artikkel om DX10 og at den visstnok skal rendere 8 ganger raskere enn DX9.0c. 6432976[/snapback] Tror du misforsto litt. tenkte på DX9 ytelsen i DX9 spill på xp. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Jeg vil tro den skal bli bedre, med tanke på unified shadere. Last-balanseringen vil jo teoretisk bli mye bedre. Mange DX9-skjermkort har ca. 5 vertex ALU'er og 24 pixel shader ALU'er. Dersom vertex ALU'ene jobber for livet, mens kun 4 pixel ALU'er er i bruk, vil jo disse unified shader ALU'ene komme til rette. Da kan unified shader ALU'ene bli satt opp som 16 vertex ALU'er og 8 pixel ALU'er. Edit: Det er hvertfall slik jeg har forstått at unified shader ALU'ene skal fungere med last-balansering. Er jo en mulighet for at jeg har misforstått The thread arbiter unit issues threads to the core which determines how much of the scene needs vertex, geometry or pixel shading resources. It basically plays “traffic cop” for all of the instructions moving towards the GPU. The GPU then does all the required work rendering your scene. This will allow highly complex vertex and pixel shaded-heavy scenes to be processed with the full resources of the GPU. The thread arbiter can issue many threads at once, just like multi-threading with a CPU. Kilde:HardOCP. Merk: Jeg klarer ikke å finne ut om G80 vil ha unified shadere eller predefinerte shadere (faste vertex- geometri- og pixelshadere). ATI's R600 vil ha unified shadere, men dersom G80 ikke vil ha dette, vil denne posten være irrelevant for nVidia-fans. Endret 4. juli 2006 av skag1 Lenke til kommentar
mushi Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Blir spennende å se åssen dette utvikler seg. tar sikkert minst 2-3år før spill blir dx10-only spill, ellers har 7900gtx og gjengen fått kort levetid. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Vista vil ha DirectX10 og DirectX9.L for de som lurte på det. 6432969[/snapback] Vil DX9.0L bli tilgjengelig for Windows XP, eller vil L kun være i Windows Vista for bakoverkompatabilitet? Fant ikke noe om akkurat dette når jeg søkte på DX9.0L Endret 4. juli 2006 av skag1 Lenke til kommentar
instanto Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Blir spennende å se åssen dette utvikler seg. tar sikkert minst 2-3år før spill blir dx10-only spill, ellers har 7900gtx og gjengen fått kort levetid. 6433195[/snapback] Men.. hva med HALO 2 til PC, det krever jo VISTA. (Pga LIVE Everywhere antagelig) (~3 år etter XBOX utgivelsen..) Hadde vært fint om man fikk en bump til DX10 rimelig kjapt, da slapp de som lager spill å konsentrere seg om bakover-kompatibilitet til alt mulig søppel som er DX8-9 kompatibelt på markedet og kunne brukt ressursene sine på mer teknologisk avanserte duppeditter i spilla. Men men, må vel ha et monster av et skjermkort for å i det hele tatt kjøre Vista så det kan jo hende 1GB Skjermkort blir minimumskrav =) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Men men, må vel ha et monster av et skjermkort for å i det hele tatt kjøre Vista så det kan jo hende 1GB Skjermkort blir minimumskrav =) 6433374[/snapback] In addition to the Windows Aero visual style, Vista includes three other variations: "Standard" which is Windows Aero without the transparencies and glass effects, "Basic" which more closely resembles Windows XP with elements of Aero, and is geared towards lower-end machines that aren't able to use the Desktop Window Manager, and "Classic" which is very similar in appearance to Windows 2000. Meningen med dette er at Vista skal kunne kjøres på et bredt spekter av grafisk maskinvare, i de fleste ytelsesklasser. De stive kravene til grafikkort folk snakker om er misforståtte, og gjelder kun for full Aero-effekt. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Nå er det jo sånt at alle "DX10" features ikkje krever Vista heller. OpenGL vil enda virke fullt i WinXP Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det med spill er ikke så viktig igrunn. De vil legge inn støtte for de DX variantene som folk har på sine maskiner. Selv 2år frem i tid så vil WinXP ha stor utbredelse. Derfor vil enten DX10 komme til WinXP etterhvert, eller det vil ta laaangt tid før DX9 skrotes fra spillproduksjonen. Jeg tipper de fleste spill vil kjøre dx9 ganske lenge, faktisk helt til et stort nok marked rettferdiggjør utvikling av dx10 spill. Men jeg tipper at mange spill vil komme med støtte for flere dx varianter, slik det er selv idag. DX10 kort vil også bruke langt tid på å bli utbredt. De vil bli kjørt ut i store kvanta innen juletider slik at de får det salget på toppen av "hjelp eg må bli klar til vista" hypen som vil råde maksimalt på de tider. Et annet moment er jo også at DX10 kort vil bruke tid på å komme ut i billige nok varianter som yter bra. Jeg tror man kan trygt kjøpe monster-kort idag, og ha stor glede av dem i lang tid. Men jeg kommer til å gå for et møkka 7600GS kort idag, og heller lange ut de store gryna på et DX10 kort når jeg får behov for det. Sjangsen er nemmelig stor for at jeg kjører Win2k desktop på vista... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Selv 2år frem i tid så vil WinXP ha stor utbredelse. Derfor vil enten DX10 komme til WinXP etterhvert, eller det vil ta laaangt tid før DX9 skrotes fra spillproduksjonen. 6433828[/snapback] Microsoft Corp., the world’s largest maker of software, will not release next-generation graphics application programming interface (API) called DirectX 10 for the currently shipping Windows XP operating system (OS), instead, the company will keep the new API strictly for the forthcoming Windows Vista OS, despite earlier assumptions about DirectX 10 for the XP. During a DirectX 10-related event in London, UK, Richard Huddy, ATI Technologies’ software developers relations chief, said that Microsoft’s Vista will integrate DirectX 10 and DirectX 9 APIs for different types of hardware, but the current Windows XP will not get DirectX 10 support, as suggested some rumours earlier. For end users this means that to get the most advantages of the new-generation graphics processing units (GPUs), the new OS will be required. Kilde: XBitLabs.com Jeg vil tro det er større sannsynelighet for at Windows XP heller får DirectX 9.0L som er oppdatert med Pixel Shader 4.0. Det ryktes at DX9.0L egentlig er kun til Windows Vista for bakoverkompatabilitet, og vil ikke kreve full omprogrammering av drivermodellen i Windows XP slik som DX10 vil kreve. Endret 4. juli 2006 av skag1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Må si jeg syns det er utrolig spennende å lese om alt det nye i disse dager, Conroe, Vista og G80 m/DX10. Får gåsehud når jeg fantaserer om ytelsene på disse maskinene Meeen, det jeg lurte på er om det blir SLI-support med en gang, og evt. en sånn dual-sli-ting (eller hva man kaller det). Man trenger sikkert et middels stort aggregat for å drive sistnevnte, men kunne vært artig lell Håper bare ikke at folk bygger luftslott her. Heldigvis ser det ut til at conroe leverer som vi håpet, synd hvis det ikke blir det samme med G80. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Meeen, det jeg lurte på er om det blir SLI-support med en gang, og evt. en sånn dual-sli-ting (eller hva man kaller det). Man trenger sikkert et middels stort aggregat for å drive sistnevnte, men kunne vært artig lell Både SLI og Crossfire support vil være med i de nye modellene fra Nvida og ATI. Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg tror jeg drøyer siklinga i minst et år fremover. Foreløpig er det få annonserte DX10 spill. Crysis EVE-Online utvikler en ny motor som støtter DX10 (mye av grafikk stafasjen i denne motoren vil bli integrert i den nåværende motoren) Halo 2 Flight Simulator X Det finnes flere, men dette er vel ikke så mye å rope hurra for? Den eneste virkelig store nyheten her er Crysis. Resten er gamle spill i ny drakt. Jeg tipper at alle spillene vil bli godt forsinket. En positiv side er at utviklere (bl.a Epic) sier det er enkelt å migrere DX9 spill under utvikling til DX10 API'et. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 vedder på at de spilla kjører fint i dx9 også .... og bonusen ved dx10 er knapt synlig .... eller verdt penga Lenke til kommentar
graks Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) her er listen over windows vista spill,du må ha dx10 kort for og kjøre de fleste av spillene. Age of Conan: Hyborian Adventures (Funcom) Alan Wake (Microsoft Game Studios) Company of Heroes (THQ) Crysis (EA) Flight Simulator X (Microsoft Game Studios) Halo 2 (Microsoft Game Studios) Hellgate: London (Namco Bandai Games America) Shadowrun (Microsoft Game Studios) http://pc.ign.com/articles/706/706271p1.html Endret 4. juli 2006 av graks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå