Gå til innhold

Kjøper i Norge, bor i utlandet

Anbefalte innlegg

Jeg har lest ett sted her i Forum at det er begrensning på ca. kroner 6000.- når du tar med vare (foto-utstyr) fra utlandet.

Er det noen "snubletråder" i den situasjonen jeg vil være i? Jeg skal handle i Norge og siden jeg bor i utlandet blir dette tax-fritt.

Eller hva?

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du spør om. Snubletråder i forhold til innførsel når du skal ha svar om utførsel....?

Om det blir tax fritt eller ikke avhenger av reglene for det landet du bor i. De fleste EU land feks har en relativt lav verdigrense for innførsel av varer, og overstiger varen den så risikerer du gebyr (smugling) om du ikke går på rødt. Poenget med tilbakeføring av moms er jo at du skal betale moms i det landet du bor i.

En vare du har kjøpt i Norge vil aldri bli problematisk med tanke på verdi og gjenninnføring, da du har norsk kvittering hvor beløp inkludert moms står.

Lenke til kommentar

Det du da sier er at ca. to tredjedeler eller mer av den norske befolkningen som reiser mye eller lite på lang eller kort-ferier og handler i utlandet er smuglere. Klokker, smykker,sko, klær, osv.osv? Forsåvidt også fotoutstyr.........

Lenke til kommentar

Men hvordan kan de sjekke på ting om du har kjøpt det i innland eller ikke?

Du kan jo feks kjøpe deg et objektiv til 14tusen, ha det på kamera når du tar det gjennom og slikt, kan de virkelig ta det inn og slikt?

Hvordan vet de dette?

Lenke til kommentar

Du må bevise at du hadde det objektivet når du reiste ut fra landet.

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?...&epslanguage=NO

"Gjenstander du har tatt med til utlandet fra Norge, kan tas med toll- og avgiftsfritt tilbake. Du kan ved innreisen bli bedt om å dokumentere at de gjenstandene du hadde med deg er de samme som da du reiste ut. Hvis du før utreisen henvender deg til Tollvesenet, får du utstedt et spesielt legitimasjonsbevis hvor du kan føre opp de gjenstandene du ønsker å ta med deg. Dette kan være radio, foto- og videoapparat, kikkert, PC og lignende. Legitimasjonsbeviset kan også benyttes ved senere utenlandsopphold hvis du har med deg en eller flere av de samme gjenstandene. "

Lenke til kommentar

"Gjenstander du har tatt med til utlandet fra Norge, kan tas med toll- og avgiftsfritt tilbake. "

Jaha-ja, betyr dette at en , når en forlater Norge, og ikke betaler moms, altså tax-fri, og når en så kommer tilbake, (hvis en gjør det), har spart momsen?

Bevise at apparatet/objektivet var sammen med meg i Norge er vel ikke noe problem? Kvittering/flybill. etc.

Eller er her noe jeg ikke skjønner i den departementale ordlyd?

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Det du da sier er at ca. to tredjedeler eller mer av den norske befolkningen som reiser mye eller lite på lang eller kort-ferier og handler i utlandet er smuglere. Klokker, smykker,sko, klær, osv.osv? Forsåvidt også fotoutstyr.........

6435479[/snapback]

Jeg sier bare hva som står i lovverket, ikke hva folk gjør.

Det du medbringer inn i landet, må du selv bevise at du har betalt moms på i Norge eller avreiselandet. Feks med kvittering.

Når du handler i Norge og vil ha tilbakeført moms siden du bor i utlandet (og det er definert slik om du bor i utlandet mer enn 12 mnder) så får du et TILLEGGSdokument som du viser frem sammen med kvitteringen. Når du har fått tilbake momsen kastes dette dokumentet, og du sitter igjen med en helt vanlig kvittering inkludert moms. Denne viser du da om du blir spurt når du kommer inn til Norge.

Jaha-ja, betyr dette at en , når en forlater Norge, og ikke betaler moms, altså tax-fri, og når en så kommer tilbake, (hvis en gjør det), har spart momsen?

Bevise at apparatet/objektivet var sammen med meg i Norge er vel ikke noe problem? Kvittering/flybill. etc.

6435479[/snapback]

Det du ikke skjønner her er at det er myntet på innbyggere i Norge. Nordmenn kjøper ikke momsfritt når man bor i Norge, og dermed skal man ikke betale moms flere ganger, bare fordi man tar en vare ut og inn av landet. :thumbup:

Så konklusjonen er:

Kjøper du i Norge for så å få tilbake moms, har reglene for innførsel ingen ting å si. Du vil ikke bli belastet for moms igjen siden du har kvittering på at du har betalt moms. MEN; Det finnes regler for innførsel i det landet du bor i, og DE må du sjekke selv for å være sikker på at du ikke blir bedt om å betale moms. Men har du kjøpt i Norge som nevnt over, så har du jo kvittering på at moms er betalt i Norge.. Poenget er at det er du som har bevisbyrden.

Lenke til kommentar
"Gjenstander du har tatt med til utlandet fra Norge, kan tas med toll- og avgiftsfritt tilbake. "

6436189[/snapback]

Ja, det betyr det, forutsatt at du ikke er norsk statsborger. Er du norsk statsborger får du jo ikke handlet varer uten moms når du drar ut av landet.

Tommy

Lenke til kommentar

6436189[/snapback]

Ja, det betyr det, forutsatt at du ikke er norsk statsborger. Er du norsk statsborger får du jo ikke handlet varer uten moms når du drar ut av landet.

Tommy

6447405[/snapback]

Har ikke noe med statborgerskap å gjøre, men hvor du har registrert adresse. Man har registrert adresse om man bor i utlandet mer enn 12 måneder. Man mister ikke statsborgerskap av den grunn.

Lenke til kommentar

Det er mulig man må søke om fritak fra moms når man er norsk, med grunnlag i fast adresse i utlandet. Det er jo tross alt ikke enkelt for et lite kontor/butikk å vurdere sannhetsgehalten i dine påstander. Jeg har egentlig ingen anelse, men jeg vet det er noen som kjøper bil av norske butikker "på utførsel". Da får de avgiftsfri bil som må være ute av landet til vanlig.

Lenke til kommentar

Skal du handle i Norge så ta vare på kvitteringen, gå til tollvesenet, få papirer av de, send papirene sammen med dokumentasjon på at du ikke bo i Norge i minst 6 mnd, og kopi av utreisedokument til butikken du kjøpte utstyret. Da refunderer de momsen din, og setter den tilbake på din konto.

Lenke til kommentar

Prosedyren er som følger :

Butikken hvor du kjøper varene fyller ut blankett RD 0032. (kan printes ut herfra)

Ordningen er beregnet for turister, herunder nordmenn som bor i utlandet. Varene selges ikke uten moms av butikken. Nevnte blankett fylles ut av butikken og denne stemples av Tollvesenet ved utreise. Varene må normalt fremvises. Deretter sendes blanketten tilbake til butikken som refunderer norsk mva til kunden - oppgi gjerne kontonummer på forhånd.

Ordningen er en "service" butikkene gir til berettigede kunder og ikke en rettighet den enkelte har. Om kunden virkelig har rett på momsrefusjon, må butikken selv vurdere. I tilfelle regnskapskontroll av skattemyndigheter, kan butikken få problemer hvis det fremkommer at personen som har kjøpt avgiftsfrie varer ikke hadde krav på slikt kjøp.

Ved retur til Norge etter mer enn 12 mnd., kan brukt flyttegods tas avgiftsfritt med hjem igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...