Gå til innhold

To gode venner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! :!:

Veldig godt motiv og komposisjon. Bør rammes inn.

Dessverre litt for mørkt og du kunne ha benyttet en ekstern blits eller annen lyskilde.

Jeg tror at bildet hadde blitt bedre om det ikke hadde en for stor dybdeskarphet. Dvs at blendertallet hadde vært lavere enn her. Bakgrunnen ville da vært uskarpt mens "to gode venner" ville ha blitt mer fremtredende.

Noe beskjæring ville også gjort seg.

Noe av det som jeg her har nevnt kan gjøres i Photoshop. Ta mange bilder av gangen slik at det blir lettere å plukke ut det beste. Autobraketing kan også være en løsning.

Linselus.

Lenke til kommentar

Fint bilde, men det er som flere andre sier litt mørkt. Det vil jeg tror kommer av at du har ganske lys himmel som bakgrunn og at lysmålingen på kameraet er stillt inn til å måle lys på hele bildeflaten (3d matrix). Kameraet eksponerer da for å også få med detaljer i himmelen, men på grunn av begrenset dynamisk omfang blir da hovedmotivet for mørkt.

For å unngå dette kan du, som nevnt tidligere, bruke bruke blits. Når du bruker blits i motlyssituasjoner kalles det "fill flash". Bildet vil da se litt unaturlig ut, men det kan i mange tilfeller være tøft også.

En annen ting du kan gjøre er å velge en annen form for lysmåling, enten sentrumsdominert eller spot-måling. Dette gjør du ved å holde inne knappen bak til venstre for on/off-knappen samtidig som du vrir på tommelhjulet. Sentrumsdominert måling vektlegger området i midten av bildeflaten, så dersom den ikke inneholder mye lys himmel vil du få et mer korrekt eksponert bilde. Spotmåling måler lyset kun i et lite punkt i midten av bildeflaten og eksponerer bildet etter den målingen. Hadde du brukt en av disse innstillingene ville nok hovedmotivet være riktig eksponert, mens himmelen ville vært utbrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...