Gå til innhold

En trend blant norske damer å bli voldtatt

Anbefalte innlegg

Jeg syns at det er tragisk at noen menn oppfører seg slik. De burde ha blitt straffet på islamsk vis der man kapper av tissefanten hvis de oppfører seg slik.

6437465[/snapback]

Feil, om noe sånn skjer i et islamsk land vil den voldtatte kvinnen bli straffet for utroskap (høyst trolig steinet til døde av en gjeng sinte menn med skjegg).

6437691[/snapback]

Og noen sinte damer med skjegg (Life og Brian :love: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke kommer til å minke de egne sjanser for å bli voldtatt fordi du føler at du blir lagt bånd på, så er det ditt valg.

Jeg lurer bare på hva de som har blitt voldtatt ville gått for, hvis de fikk velge idag mellom 2 færre drinker og voldtekten.

6436960[/snapback]

Men fortsatt er det altså sånn at det (i den grad 2 drinker utgjør forskjellen mellom å bli voldtatt eller ikke) bare påvirker sjansen for at det er deg.

Voldtekter er oftest planlagt

Riktig. Voldtekter forekommer også spontant, men ofte har voldtektsmannen bestemt seg for å voldta en kvinne – enten en spesiell kvinne eller en hvilken som helst kvinne. I en amerikansk undersøkelse blant straffedømte voldtektsmenn, svarte samtlige da de ble spurt om hvorfor de valgte akkurat denne kvinnen: "Det kunne vært en hvilken som helst kvinne."  (Diana Scully: Understanding Sexual Violence: A Study of Convicted Rapists.)

Det betyr at du kan påvirke om det blir deg akkurat den gangen, men ikke sjansene for voldtekt generelt. Hvis jenter flest slutter å drikke, vil voldtektsmennene måtte velge seg jenter som er edru, og hva skal de da gjør for å unngå voldtekt? Da må de slutte å gå ut.

Voldtekt er et kjempeproblem i for eksempel Pakistan, og det er ikke på grunn av alkohol. Og det er ikke minst (som LarsP påpeker) fordi lovverket beskytter overfallsmannen. Det er faktisk slik at loven (kalt Hudood) sier at om en kvinne anmelder en voldtekt, må hun ha 4 øyenvitner som bekrefter det. Har hun ikke det skal hun straffes for utroskap. Det sitter visstnok 3000 pakistanske kvinner i fengsel for dette! (Kilde: CBC News)

Hvorfor nevner jeg det? Nei, det har ingenting med party-rapes å gjøre. Derimot har det alt med hvordan man møter voldtekt som fenomen (altså ikke enkelthendelse) å gjøre. Når disse kvinnene anmelder en voldtekt gjør de det på tross av at loven gjør dem til "medskyldige". De gjør det for å fortelle myndighetene og verden at dette er ikke rett, og at de ikke akter å tie ihjel urettferdigheten.

Det skal bemerkes at de fleste gjør det allikevel, de tier, akkurat som her hjemme. Det er forståelig, men er med på å gjøre voldtekt til den "sikreste" forbrytelsen man kan gjøre både her og i Pakistan. Slik kan det ikke være, og da er vi avhengig av at ikke overgriperen får definere spillereglene.

I slike situasjoner står modige kvinner fram og krever sin (og sitt kjønns) rett, selv om det er med betydelig risiko.

Kvinner i Pakistan er altså villig til å gå i fengsel for å si fra at "dette var ikke min skyld, og jeg godtar ikke at noen sier at det er det". Kvinner i Norge sier det samme på sin måte når de sier at "Ikke f... om overgriperne skal få bestemme hva jeg har på meg og hva jeg drikker." Uten at det betyr at man "har lyst til å bli voldtatt". :ohmy:

Det synes jeg egentlig er en selvfølge. Som far og bestefar vil jeg nok be mine datterdøtre om å være forsiktig på byen (og med alkoholen) når de kommer i den alderen, men jeg kommer aldri til å foreslå at de skal la voldtektsmenn regulere deres sosiale liv...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Du snakker kanskje litt større enn de fleste her, Geir. Du snakker om en revolusjon for å fjerne en lov som er inspirert av Shari'a. Nå vet jeg ikke hvor relevant Pakistan er som det folk flest regner som sydenland, og diskusjonen virker til å bli en om hvordan endre lovverket i fremmede land. Det er selvsagt en god sak, men ikke den aktuelle.

Hvis det eneste vi kan gjøre er å minke sjansene for at det blir akkurat deg som blir voldtatt, så burde det være nok i første omgang. Hvis folk har litt mer kontroll på seg selv, så minker sjansene for at voldtekten skjer i det hele tatt.

Jeg kan ikke helt se at å begrense hvor ofte man drar til et fremmed land med en fremmed kultur og lov, drikker seg dritings og mister all kontroll er å la voldtektsmennene regulere det sosiale livet. Det høres mer ut som å oppføre seg normalt og forsvarlig, og akseptere at ikke alle mennesker i verden er snille. Å sitte i fengsel for å protestere er en ting, men jeg ser ikke helt hvordan sammenligningen med å nekte å kle på seg/drikke mindre oppsto.

Alle mine innlegg har vært for å forsøke å råde enkeltmennesker. Korstoget mot Shari'a og andre lands kulturer får noen andre ta seg av.

Lenke til kommentar

Kjære LarsP, det de gjør i den delen av verden har ingenting med islam å gjøre. I islam skal en mann henrettes og det skal kappes av tissefanten hvis han gjør noe slikt. Det er sharialoven, men det de primitive idioter gjør i afghanistan etc...har ingenting med islam å gjøre. De har laget egne lover, som er helt patetiske. Hvis du ikke tror meg så vil jeg anbefale deg lese Hadis oversatt av Bukhari Sahib , som forklarer de forskjellige lovene. Jeg skal gi deg et levende eksempel...i islam er det ikke noe som heter burkha. Det burkha ble oppdaget av den Otomanske kongen som hadde mange elskrinner i sitt harem...for at andre menn ikke skulle se dem bår de gikk ut på byen innførte han burkha som skulle skjule deres skjønnhet....

Teori blir ikke alltid praktisert på riktig måte :hmm:

Beste hilsen Mullah Kaare :thumbup:

Endret av MullahKaare
Lenke til kommentar
Så du mener det samme som de fleste andre da? At det er ingen damer som er skyld i voldtekt, men det skader ikke å være litt forsiktig :)

6438035[/snapback]

Var det alt du fikk ut av innlegget mitt? :hmm:

Hvis det bare var det de fleste mente. Mange mener tydeligvis at det påligger kvinner et særskilt ansvar for å unngå å "oppmuntre" voldtektsmenn. De må ikke gå ut alene, de må ikke kle seg "utfordrende", de må slett ikke drikke for mye eller flørte med fremmede menn. Hvis de "ikke har et ønske om å bli voldtatt".

Kanskje burde holde de seg hjemme på hotellrommet, eller enda bedre, la være å reise til syden. Da er man forsiktig, og jo, jeg synes definitivt det skader!

Lenke til kommentar
Du snakker kanskje litt større enn de fleste her, Geir.

:cool:

Der er når folk tenker utover sin egen smale egeninteresse at ting forandrer seg i verden. Det er mitt anliggende her. Man kan selvsagt argumentere for at voldtekter alltid vil skje, og at alt vi kan drive med er skadebegrensning. Jeg liker å tro at det ikke er slik.

Hvis det eneste vi kan gjøre er å minke sjansene for at det blir akkurat deg som blir voldtatt, så burde det være nok i første omgang. Hvis folk har litt mer kontroll på seg selv, så minker sjansene for at voldtekten skjer i det hele tatt.

Nei, jeg synes ikke det er nok, i noen omgang.

Å sitte i fengsel for å protestere er en ting, men jeg ser ikke helt hvordan sammenligningen med å nekte å kle på seg/drikke mindre oppsto.

Sammenligningen består ganske enkelt i om synet på kvinnen som medansvarlig skal få lov å diktere vår håndtering av voldtekter som fenomen. Sier vi at kvinner kan gjøre noe for å ikke bli voldtatt, sier vi samtidig at de som ikke gjør det er medansvarlige for sin egen ulykke, selv om det ikke er det vi mener.

Alle mine innlegg har vært for å forsøke å råde enkeltmennesker. Korstoget mot Shari'a og andre lands kulturer får noen andre ta seg av.

6438179[/snapback]

Og jeg ville antagelig gitt mange av de samme rådene på tomannshånd. Men dette er et diskusjonsforum for diskusjoner rundt "Politikk, religion og samfunn". Diskusjonene her er pr. definisjon prinsipielle. Da må vi "snakke stort", ellers får vi ikke utrettet noe med denne skakkkjørte verdenen vi lever i.

Skal du råde enkeltmennesker er du kanskje på feil plass.

Edit: Siden 95% av posterne på PRS er gutter, ville kanskje et nyttigere råd akkurat her være at de av dem som ikke har "kontroll på hormonene" sine lar være å drikke enn at jentene de treffer på byen skal la være å gjøre det... :hmm:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Uten å ha lest hele tråden så er det også viktig å ta opp hva en voldtekt er. Det går jo flere historier på kvinner som har anmeldt ett seksuelt samkvem som en voldtekt fordi de har angret selv eller at de vil hevne seg på mannen av ulik grunn.

Se for deg følgene scenario, to personer i syden en mann og en kvinne det er sent på kvelden og begge er beruset. De har kanskje hatt heftig dans tidligere på kvelden eventuellt råklinet. Etter en rekke tilfeldigheter så ender begge i samme seng, mannen begynner å gjøre seg klar for dyst, men kvinnen hinter svakt til at dette vil hun ikke. Så beruset som mannen er så kan han også ta dette som ett slags lokkemiddel. Kvinnen og mannen har så seksuelt samkvem uten større motstand.

Dette er noe jeg fort kan se for meg kan bli en voldtektssak hvis kvinnen er slem nok. Dette er på ingen måte ment som å dysse ned voldtekt, men jeg tror faktisk at det finnes en del tvilstilfeller.

Lenke til kommentar
Så du mener det samme som de fleste andre da? At det er ingen damer som er skyld i voldtekt, men det skader ikke å være litt forsiktig :)

6438035[/snapback]

Var det alt du fikk ut av innlegget mitt? :hmm:

Hvis det bare var det de fleste mente. Mange mener tydeligvis at det påligger kvinner et særskilt ansvar for å unngå å "oppmuntre" voldtektsmenn. De må ikke gå ut alene, de må ikke kle seg "utfordrende", de må slett ikke drikke for mye eller flørte med fremmede menn. Hvis de "ikke har et ønske om å bli voldtatt".

Kanskje burde holde de seg hjemme på hotellrommet, eller enda bedre, la være å reise til syden. Da er man forsiktig, og jo, jeg synes definitivt det skader!

6438334[/snapback]

Hadde vært flott om man kunne dratt hjemmefra uten å låse døren, men desvverre er det slikt at det øker risikoen. Nå har jeg liten/ingen tro at klesstilen har noe særlig å si, men jeg anser det som sunn fornuft å passe på drinken sin når man er ute, enten i syden eller her hjemme. For som sagt så er voldtekt ofte planlagt, da er det en fordel å vite hvordan de planlegger den og ta enkelte forholdsregler.

Ingen har vel et særskilt ansvar å låse døren sin, men det er uansett hva man regner som en sunn forholdsregel.

Akkurat som vi lar oss diktere av biltyver ved å ha bilalarm og låse døren, så er det også en fordel at kvinnen tar sine forholdsregler. Jeg regner med at du låser både hjemmet ditt når du drar på hytten og låser bilen din når du går på butikken? Likeså regner jeg med at du anbefaler dine eventuelle døtre/barnebarn som er jente å ikke vandre rundt alene i syden.

Men uansett, det er aldri offerets feil. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan resonnere seg frem til slikt (annet enn forsikringsselskapene da, de ville nok ikke like å betale ut om noen ikke låser dørene sine). Men voldtektsmenn, som biltyver, er der ute. Man bør forholde seg til dette og ikke gjøre det enklere for dem.

Det siste vi trenger er jenter som løper rundt alene, lar fremmede passe drinkene og ikke bryr seg om å ta andre forholdsregler av ren prinsipp om ikke å la sitt sosiale liv bli diktert i det hele tatt av voldtekstmenn. Det er beundringsverdig om noen gjør slikt (endog litt dumdristig), men det hjelper ikke for bekjempelsen av voldtekt å gjøre det enda lettere for overgriperen.

Når det er sagt så er ikke veien å gå å låse seg inne på hotellet nei, like lite som det er riktig vei å gå å holde seg hjemme hele tiden for å unngå innbrudd. Men å gjøre det litt vanskeligere for dem å få gjennomført det de planlegger er ingen uting, da det øker risikoen for at overgriperen feiler. Kanskje han til og med blir tatt grunnet den økte risikoen.

Men som sagt, alt har sin grense. Man skal ikke trenge å sette lås på hjulene til sin bil, eller plassere en vakt utenfor døren til hjemmet når man er på hytten. Selv kvinner som tar flere forholdsregler blir voldtatt, det finnes ingen garanti.

Men de enkle forholdsreglene kan man ta, det er den beste måten å gjøre det vanskeligere for innbruddstyven. :)

Ens sosiale liv blir ikke særlig begrenset av å passe på sin egen drink, ikke vandre alene i utsatte områder eller ved å ha en pepperspray i vesken. I en ideell verden så burde slikt ikke være nødvendig, men slik er nå ikke realitetene.

Men å plassere skyld hos offeret, det er malplassert. Like malplassert som å hevde at man støtter overgrep mot palestinere bare fordi man kjøper seg en Jaffa appelsin. Enkelte har bare en rar måte å resonnere seg frem på :)

Lenke til kommentar

Jeg kan bare henge meg på det bla. Lars har sagt tidligere her i tråden. Alt ansvar ligger på overgriperen uansett hva offeret skulle finne på å ha på seg.

Legger i denne tråden merke til at mange opererer med "omvendt bevisbyrde". Jeg lurer på hvor mange av dere som sympatiserer med terrorister og annet menneskelig avskum. Alt kan jo tross alt "forklares". Eller er det bare i denne saken dere mener det uskyldige offeret bærer ansvar?

Det er et ukrenkelig prinsipp at ingen personlige valg eller ytringer kan forårsake en legitim voldelig reaksjon.

Nei, jeg har ikke skrevet noe i nærheten en gang. Hvordan klarte du å fantasere frem dette?

Ved å sammenligne kvinner som går tynt kledt og folk som fryser på nordpolen mener du altså ikke å implisere at de selv i noen grad provoserer?

Uavhengig av hvor fucked up du synes kulturen er, så går det faktisk an å kle seg slik at man ikke f.eks blir voldtatt. Det er ikke vanskelig å skjønne

Dette er en bullshit copout. Hvis det er sant som du sier burde umiddelbart alle muslimske menn i norge overvåkes av politiet fordi de alle er potensielle voldtektsmenn i følge din teori.

Som sagt... bullshit. En kvinne kan ikke noe mer kle seg til å bli voldtatt enn jeg kan gå i shorts og bar overkrapp på stranda og bli gangraped av en gjeng homser.

Vær så snill å skaff dere litt perspektiv utover antrpologisk steinaldernivå...

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

guardianpegasus: så utseende har ikke noe å si mener du? Så at "pretty boys" i fengsler blir voldtatt, det er bare tilfeldigheter da eller?

Lurer også på hvordan man kler seg for å gjøre seg immun mot voldtekt også forresten. Helsveisa rustning?

Er det virkelig nødvendig å slutte å nyansere, bare for å fremheve sitt eget poeng. Det blir jo helt surrealistisk etterhvert.

Vil bare legge til at de fleste normale mennesker allerede er fullstendig klar over at ansvaret for voldtekt alltid ligger på den som utfører voldtekten, akkurat som ansvaret for mord aldri ligger på den drepte.

Allikevel går det an å redusere sjansen for å bli voldtatt eller drept, så lenge man utviser litt fornuft, eller hva?

Lenke til kommentar

guardianpegasus: Du kjenner tydeligvis ikke til forskjellen mellom en forklaring og en unnskyldning. Newton's tredje lov trer i kraft i enhver situasjon, og derfor kan også terroristers handlinger forklares, men ikke unnskyldes. Hvorvidt du er enig i handlingene har ingenting å si, det er fortsatt mulig å si at de er konsekvenser av tidligere handlinger og situasjoner.

På samme måte kan man forklare at det er ikke de som tar det rolig og fester lite som blir voldtatt, men de som drikker for mye og mister kontroll.

Lenke til kommentar
guardianpegasus: så utseende har ikke noe å si mener du? Så at "pretty boys" i fengsler blir voldtatt, det er bare tilfeldigheter da eller?

Lurer også på hvordan man kler seg for å gjøre seg immun mot voldtekt også forresten. Helsveisa rustning?

Er det virkelig nødvendig å slutte å nyansere, bare for å fremheve sitt eget poeng. Det blir jo helt surrealistisk etterhvert.

Vil bare legge til at de fleste normale mennesker allerede er fullstendig klar over at ansvaret for voldtekt alltid ligger på den som utfører voldtekten, akkurat som ansvaret for mord aldri ligger på den drepte.

Allikevel går det an å redusere sjansen for å bli voldtatt eller drept, så lenge man utviser litt fornuft, eller hva?

6443522[/snapback]

Helt enig skjønner ikke hvorfor noen gidder engang å påpeke at ansvaret ligger på den som utfører voldtekten og som du sier det er viktig å redusere sjansene.

Jeg måtte for eksempel forandre på veien jeg tar hjem fra byen etter at jeg havnet i bråk to ganger på rad. Begge gangene var jeg (dessverre) alene og gikk hovedgaten. En jente i denne situasjonen kan være i fare for å bli voldtatt. For den saks skyld kunne jeg også blitt voldtatt. Etter at jeg forandret på veien har jeg ikke hatt noen problemer.

Disse damene på ferie kan gå i bare G-truser for min del men de burde unngå å være alene med fremmede og samtidig passe på hvor de befinner seg. På den andre siden er mange av disse damene ute etter fremmede menn så det igjen øker risikoen for voldtekt.

Lenke til kommentar
Altså, det er kjiipern for de jentene som blir voldtatt og jeg har stor medfølelse for de. Men, sånn som enkelte kler seg og oppfører seg, legger de jo litt opp til det selv også da...

6431833[/snapback]

Hæ?

Skal man ikke kunne kle seg og oppføre seg som man vil?

Jeg trur ingen av de jentene _sier_ kom og voldta meg!?

Lenke til kommentar

Syns det blir helt feil å begynne å kommentere hva kvinnene gjør galt som å kle seg løsaktig, oppføre seg billig osv. En kvinne som har blitt utsatt for voldtekt har allerede nok blandede følelser som skyldfølelse (gjorde jeg noe for å fremprovosere dette?) osv.

Det er aldri andre enn overgriperens skyld. Aldri.

Dessverre er verden engang slik at man må være forsiktig. En kvinne, både hjemme og utenlands, bør kanskje unngå å gå alene på steder der et overgrep kan skje, men utover dette er det vel kanskje begrenset hva de kan gjøre. Spesielt med tanke på det som sies mange ganger her: At overgriperen er en de kjenner.

Men å holde seg sammen i flokk med venner når man er i utlandet (og kanskje hjemme) er nok uansett en fordel. Både om man vil unngå vold, voldtekt, ran osv.

Når det er sagt er det jo alltid en fordel å tilpasse seg kulturene en reiser til. Det er vel sjelden et sjakktrekk å gå dritings og truseløs med ultrakorte miniskjørt der andre går i burka og er sterkt religiøse. :p

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...